دیگر سکوت نمی‌کنم

عنوان لاتین
Not in room 204: Breaking the silence of abuse

کتاب «دیگر سکوت نمی‌کنم» به موضوع آزار جنسی کودکان توسط اعضای خانواده می‌پردازد. رژینا دانش‌آموزی خوب اما بسیار ساکت است، چون رازی در دل دارد.

خانم سالوادور یک معلم مقرراتی است. اما رژینا که دانش آموز خیلی ساکتی است، مشکلی با این موضوع ندارد. اتفاقا او نظم و مقرراتی که خانم سالوادور انتظارش را دارد دوست دارد. خانم سالوادور به مادر رژینا پیغام می‌دهد که او دانش‌آموز خیلی خوبی است؛ اما بسیار ساکت است. وقتی خانم سالوادور از رژینا می‌پرسد که آیا او در خانه هم همین‌قدر ساکت است یا نه، او به رازی می‌اندیشد که حتی مادرش هم از آن خبر ندارد: کارهایی که ناپدری‌اش انجام می‌دهد! در نتیجه در حضور مادرش فقط جواب می‌دهد او در خانه هم همان‌قدر ساکت است. خانم سالوادور جواب می‌دهد شاید بتوانند در آینده با هم برای این موضوع کاری کنند. چند روز بعد وقتی خانم سالوادور کتابی در مورد غریبه‌ها و لمس اجباری می‌خواند، به این نکته اشاره می‌کند: فردی که رفتار ناشایستی انجام می‌دهد و به اعضای خصوصی بدن شما دست می‌زند و یا شما را طوری لمس می‌کند که مایل نیستید، ممکن است اصلا غریبه نباشد. او ممکن است فردی باشد که اتفاقا کودک به خوبی می‌شناسدش. خانم سالوادور در ادامه می‌گوید که او به خوبی می‌داند تا با این افراد چگونه برخورد کند و چه‌طور از کودک محافظت کند. و این همان نقطه‌ای است که رژینا تصمیم می‌گیرد تا راز خود را به معلمش بگوید و از او کمک بخواهد.

تصاویر کتاب «دیگر سکوت نمی‌کنم» به درک بهتر متن کمک می‌کند. پیام کتاب ساده و امیدوارکننده است: برخی بزرگسالان می‌توانند محیطی امن ایجاد کنند، مقتدر باشند و همیشه می‌دانند چه کاری باید انجام دهند. این داستان می‌تواند بهانه‌ای برای آغاز گفتگو با کودکان در مورد سواستفاده جنسی باشد و یا این‌که به کودکان این پیغام را برساند که بزرگسالان امنی وجود دارند که می‌توانند به صحبت‌های آن‌ها در این زمینه گوش دهند.

کتاب «دیگر سکوت نمی‌کنم» برای گروه سنی 7 تا 9 سال نیز مناسب است؛ اما به توصیه کارشناسان چون تشخیص رازداری از بیان آزار جنسی (به عنوان یک راز) برای کودکان پیش از ۹ سال دشوار است، بهتر است در گروه‌های سنی پایین‌تر گفته شود همه موضوعات را باید گفت و رازی وجود ندارد و برای گروه‌های سنی بالاتر می‌توان تفاوت راز خوب و بد را توضیح داد.

نوشته‌های «شانون ریگز» در بسیاری از مجلات و منتخب مقالات چاپ شده است. او متولد نیویورک است و کتاب «دیگر سکوت نمی‌کنم» اولین کتاب اوست.

«جیمی زولار» که به همراه همسرش در اورگان امریکا زندگی می‌کند مدرک تصویرگری دارد. او تصویرگری کتاب‌های کودکان، مجلات، روزنامه‌ها و برخی از تبلیغات را انجام می‌دهد.

گزیده‌هایی از کتاب

در آخرین روز مدرسه، قبل از تعطیلات زمستانی، در کلاس ۲۰۴ جشنی برپا بود. رژینا دلش نمی‌خواست سه هفته‌ی کامل از کلاس ۲۰۴ دور باشد. وقتی زنگ خورد، همه بچه‌ها با عجله به طرف در دویدند اما رژینا آرام پشت سر آن‌ها راه افتاد. او گفت: «من تخته را پاک می‌کنم.» خانم سالوادور پرسید: «تو دوست نداری زودتر تعطیلاتت را شروع کنی؟» رژینا گفت:«نه!»

برگردان
جواد کریمی
تصویرگر
تصویرگر
Jaime Zollars, جیمی زولارس
سال نشر
1397
ناشر
نویسنده
Shannon Riggs, شانون ریگز
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
مهسا درویش
ویراستار
Submitted by skyfa on