اطلس جغرافی جهان برای دانش‌آموز

عنوان لاتین
The Kingfisher Childrens Atlas

کتاب «اطلس جغرافی جهان برای دانش‌آموز» از دسته کتاب‌های منبع است که در حوزه‌ی جغرافیای جهان، اطلاعاتی جالب و جامع به دانش‌آموزان می‌دهد.

اطلس‌ها به مجموعه کتاب‌هایی اطلاق می‌شوند که شامل نقشه و اطلاعاتی از جهان باشند. استفاده از واژه‌ی اطلس به سال 1595 میلادی باز می‌گردد. زمانی که جغرافی‌دان آلمانی- فلاندری جراردوس مرکاتور کتابی تحت عنوان «اطلس مراقبه‌های کیهانی» در مورد خلقت جهان منتشر کرد. اطلس مرکاتور صرفاً نقشه نبود، اما چون از احوالات عالم در کتابش صحبت می‌کرد نامش را اطلس گذاشت. اطلس نام یکی از اساطیر پیشاالمپی در یونان است که بنا بر روایت‌های گوناگون مجبور به حمل جهان بر شانه‌هایش شده است.

 

 

تصاویر دیرین این اسطوره‌آور را در حال حمل کره‌ی ‌زمین بر شانه‌هایش نشان می‌دهد. مرکارتور با توجه به نقش اطلس که حمل‌کننده‌ی جهان بود، این نام را بر کتابش گذاشت. اما از آن سال به بعد، این نام به اسمی عام برای تمام کتاب‌هایی تبدیل شد که شامل اطلاعاتی جامع و کامل از یک موضوع جغرافیایی یا حتی فرهنگی هستند.

«بلیندا وبر» نویسنده و ویراستاری است که کتاب‌های بسیاری برای کودکان در زمینه‌‌های تاریخ طبیعی، علم، تاریخ و جغرافیا نوشته است. وی کتاب «اطلس جغرافی جهان برای دانش‌آموز» را به صورت تمام‌رنگی و تصویری تألیف کرده است. در ابتدای کتاب، نقشه‌هایی از جهان آمده و در ادامه، قاره‌های کره‌ی زمین را معرفی کرده است. نویسنده سعی کرده تا در هر بخش به صورت تصویری، به معرفی بناها و یادمان‌های تاریخی، صنعت و اقتصاد، فرهنگ، پرچم، پایتخت، حیات ‌وحش، محصولات کشاورزی، دریاها، کوه‌ها، رودخانه‌ها و... بپردازد.

نویسنده همچنین از هر قاره به معرفی چند کشور به‌طور جداگانه پرداخته است. از نمادهای تصویری جالب این کتاب نشانه‌ای کوچک در بالای صفحه است که موقعیت قاره و کشورهای مورد نظر در صفحه را روی نقشه‌ی جهان نشان می‌دهد.

در انتهای کتاب، دو فهرست وجود دارد. یکی تشکیل‌شده از کشورها و پایتخت‌های آن به تفکیک قاره‌ها و دیگری شامل فهرستی الفبایی از تمامی اسامی خاص درج‌شده در کل کتاب که دسترسی به اطلاعات داخل کتاب را آسان‌تر می‌کند.

گزیده‌هایی از کتاب

  اطلس کتابی است از نقشه‌ها، نقشه‌ها تصاویری‌اند که درباره‌ی مکان‌های مختلف به ما اطلاعات می‌دهند. آن‌ها همه نوع اطلاعات سودمند درباره‌ی اطلاعات کشورها را فراهم می‌کنند. نقشه‌ها برای نشان دادن کوه‌ها، دره‌ها، اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها از رنگ‌های گوناگون و نمادها (علامت‌ها) و خط‌ها استفاده می‌کنند. در بیشتر نقشه‌های این اطلس، رنگ‌ها نیز برای نشان دادن ارتفاع زمین از سطح دریا مورد استفاده قرار گرفته است.

برگردان
مسعود جواهریان
سال نشر
چاپ هفتم 1400
ناشر
نویسنده
Blinda Weber, بلیندا وبر
نگارنده معرفی کتاب
گروه سنی
معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب برای کودک ۹ تا ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال معرفی کتاب برای نوجوان ۱۵ تا ۱۸ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال کتاب ترجمه شده برای کودک ۹ تا ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا کتاب ترجمه شده برای نوجوان ۱۲ سال به بالا کتاب ترجمه شده برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال کتاب ترجمه شده برای نوجوان ۱۵ تا ۱۸ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب برای کودک ۹ تا ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال معرفی کتاب برای نوجوان ۱۵ تا ۱۸ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال کتاب ترجمه شده برای کودک ۹ تا ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا کتاب ترجمه شده برای نوجوان ۱۲ سال به بالا کتاب ترجمه شده برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال کتاب ترجمه شده برای نوجوان ۱۵ تا ۱۸ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب برای کودک ۹ تا ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال معرفی کتاب برای نوجوان ۱۵ تا ۱۸ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال کتاب ترجمه شده برای کودک ۹ تا ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا کتاب ترجمه شده برای نوجوان ۱۲ سال به بالا کتاب ترجمه شده برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال کتاب ترجمه شده برای نوجوان ۱۵ تا ۱۸ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب برای کودک ۹ تا ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال معرفی کتاب برای نوجوان ۱۵ تا ۱۸ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال کتاب ترجمه شده برای کودک ۹ تا ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا کتاب ترجمه شده برای نوجوان ۱۲ سال به بالا کتاب ترجمه شده برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال کتاب ترجمه شده برای نوجوان ۱۵ تا ۱۸ سال
Submitted by admin on