کوکی

عنوان لاتین
Clockwork or all wound up

داستانی در فضای آلمان و به سبک گوتیک و اسرارآمیز، ماهرانه، پیچیده، سرگرم کننده، ترسناک، هیجان انگیز و هوشمندانه است. قصه ای پریانی برای کودکان و داستانی تفکربرانگیز و هنرمندانه از نظر روایت برای بزرگسالان. داستانی در ژانر وحشت درباره ی خیر و شر، مهربانی و خودخواهی، زندگی و هنر.

این داستان مثل داستان های برادران گریم و قصه های پریانی با شخصیتی شروع می شود که به دلیلی ضعف دارد؛ شاگرد ساعت سازی که باید امتحانش را پس بدهد و ساعتی بسازد. مردم از دور و نزدیک در میهمان خانه ای جمع می شوند تا آخرین قصه ی فریتس، قصه گوی معروف، را بشنوند. او قصه ی شاهزاده ای را تعریف می کند که از شکار برمی گردد. تا این جای قصه هر چیز سر جای خودش قرار دارد اما طرح واقعی پس از آن شروع می شود؛ در قلب شاهزاده یک ساعت کار گذاشته شده و داستان در فضایی فوق العاده و با ساختاری پیچیده پیش می رود.

داستانی شامل دو قسمت که قسمت دوم در واقع همان قسمت اول اما از یک زاویه ی دید دیگر است. در قسمت سوم این تکه ها به هم وصل می شوند. نویسنده هنرمندانه این تکه ها را مثل قطعه های پازل کنار هم می چیند تا ماجرا شکل بگیرد. تکه هایی چون یک شاگرد ساعت ساز که با مشکل روبرو شده، نویسنده ای که ظاهراً قادر به کنترل داستانش نیست، دختری که بین شهامت و مهربانی سرگردان است، شاهزاده ای که قلب مکانیکی دارد، دکتری که خود می تواند شیطان باشد، شوالیه ای کوکی که می تواند قاتل باشد و ... .

در این قصه انگار هیچ چیزی سر جای خودش قرار ندارد ولی در نهایت هر چیز مثل چرخ دنده های یک ساعت که یکی یکی کار می کنند و با هم دستگاهی منظم را به کار می اندازند، قصه آشکار می شود.

انتشارات "آدینده نگار" نیز این کتاب را با برگردان محمد قصاع به نام ساعت ساز منتشر کرده است.

برگردان
فرزاد فربد
تهیه کننده
شهلا انتظاریان
سال نشر
۱۳۹۰
نویسنده
فیلیپ پولمن
Submitted by editor3 on