کانون پرورش فکری کودک و نوجوان

کتاب «با دمی شبیه این چه کار می‌کنی؟» با طرح پرسش و بعد پاسخ به آن‌ها به شکلی بازی‌گونه مخاطب را با تنوع و کارکرد اندام‌های مختلف بدن در جانوران گوناگون آشنا می‌کند.
چهارشنبه, ۷ آبان
کتاب «عددهای من» اثر علی خدایی است که برای آموزش اعداد به کودکان از یک نوع تصویرسازی رایانه‌ای به شیوه‌ تکه‌چسبانی خلاق استفاده کرده است.
شنبه, ۱۰ آذر
کتاب «آرزوی سوم» یک کتاب دخترپسند است. اگر دختر ششم ابتدایی به بالای کتاب‌خوان دارید این کتاب را به او معرفی کنید! دختری که حوصله کتاب خواندن داشته باشد. چون دارید رمانی ۱۵۴ صفحه‌ای به او معرفی می‌کنید. رمانی که البته خوش‌خوان است و نثر یک دستی دارد.
چهارشنبه, ۴ مهر
چرا رمان تخیلی خارجی؟ دیگر بهانه‌ای نیست. طاهره ابید یک رمان تخیلی ایرانی نوشته که از مشابه‌های غیروطنی‌اش چیزی کم ندارد. کتاب «پریانه های لیاسند ماریس» در مجموعه رمان نوجوان امروز منتشر شده و ماجرای آن درباره خواهر و برادری است که زندگی‌شان به ماجراهای عجیب و موجودات غریب گره می‌خورد. لیانا و ادریس نام این خواهر و برادر دوست‌داشتنی است که داستان را پیش می‌برند. البته، پای شخصیت‌های دیگری هم در میان است، دی صبرا، ماهیان، پری‌های دریایی و.... حتی سندباد، بله خانم ایبد حتی سندباد افسانه‌ای را به جهان داستان دعوت می‌کند.
چهارشنبه, ۱۴ شهریور
برای چه کسی زندگی می کنی؟ خودت یا دیگران؟ کرمی را می‌شناسم که تصمیم گرفت برای شنیدن «صد آفرین گفتن» دیگران، هر کاری بکند. البته بیچاره کارهایی می‌کرد که به نفع دیگران هم بود؛ آتش جنگل را خاموش کرد، تونلی طولانی از این سر شهر به آن سر ساخت، برج بلند ساخت و... راستی داشت یادم می‌رفت، بعضی وقت ها هم که کاری نبود انجام بدهد تا صد آفرین بشنود، هر طوری بود یک کاری جور می‌کرد.
سه شنبه, ۶ شهریور
داستان کتاب «بچه‌ی گروفالو» در ادامه‌ کتاب «گروفالو» نوشته شده‌است. این داستان درباره‌ بچه گروفالویی است که پدرش به او هشدار می‌دهد به جنگل تاریک نرود چون یک موش گنده‌ بدجنس در کمین گروفالوها نشسته‌است.
یکشنبه, ۷ مرداد
کتاب «باخانمان» داستان زندگی سخت و دردناک دختری است که با تحمل رنج‌های بسیار و استقامت در برابر دشواری‌ها سرانجام روی خوش زندگی را می‌ببیند و خوشبخت می‌شود. پرین دختر کوچکی است که به همراه مادر بیمارش وارد پاریس می‌شود. پالیکار، خری لاغراندام است که با وجود گرسنگی و خستگی گاری را با خود می‌کشد و پرین به او علاقه‌ی زیادی دارد.
چهارشنبه, ۹ اسفند
کتاب « ماجراجوی جوان » داستان زندگی انسان‌های فقیری است که بی‌سوادی و نداری، امکان برخورداری از یک زندگی با کیفیت را از آن‌ها سلب می‌کند. در این زندگی باید پسر خانواده باشی و بر اثر یک اتفاق با خانواده‌ای ثروتمند آشنا شوی تا مسیر زندگی‌ات جور دیگری رقم بخورد، زیبایی‌های زندگی را ببینی و سعادت‌مند شوی.
دوشنبه, ۳۰ بهمن
کتاب «هیس! ما یک نقشه داریم» داستان چهار دوست را روایت می‌کند که به پرنده‌های زیبا علاقمند هستند، اما روش‌های آن‌ها برای همراه کردن پرنده‌ها با خود متفاوت است. سه دوست بزرگ‌تر راه را در اسیر کردن پرنده می‌بینند و دوست ساکت کوچک‌تر در دوستی و جلب اعتماد.
چهارشنبه, ۱۱ بهمن
زیبای کتاب «زیبا صدایم کن» دختر پانزده ساله‌ای است که در موسسه‌ای زیر نظر بهزیستی زندگی می‌کند. مادر معتادش ازدواج کرده و پدرش به سبب بیماری روانی در آسایشگاه بیماران روانی بستری است. زیبا در روز تولدش به پدر کمک می‌کند تا از آسایشگاه فرار کند. پدر موتور یکی از کارکنان آسایشگاه را می دزد تا با هم به گردش بروند و تولد زیبا را جشن بگیرند.
سه شنبه, ۲۱ آذر
کتاب حقیقت و مرد دانا، داستان پسرکی روستایی است که به قصد یافتن حقیقت از خانه بیرون می‌آید. پسرکِ این داستان فردای یک جشن عروسی، به تقلید از بازی مطربان، می‌خواهد با دوستانش نمایشی اجرا کند اما طرح یک پرسش در این باره که آیا بازی حقیقی است یا نه سرآغازی می‌شود برای یک سفر بی‌پایان. سفری در جست وجوی حقیقت. پسرک که پاسخی از پدر و آموزگار نمی‌گیرد برای یافتن مرد دانا ـ کسی که حقیقت را به او بنمایاند ـ قدم به سرزمین‌های تازه‌ای می‌گذارد.
سه شنبه, ۷ آذر
دارکوبی قورباغه می‌شود و قورباغه‌‍ای تمساح. می‌پرسید چگونه؟ با بازکردن صفحه‌ای از کتاب «تو لک لکی یا دارکوب؟»، تصویر دارکوبی را می‌بینیم و در صورت باز کردن تای اول، قورباغه‌ای نمایان می‌شود و با باز کردن تای بعدی تمساحی دیده می‌شود.
یکشنبه, ۱۲ شهریور
کتاب «خانه جانوران» مخاطب را به درون لانه‌ جانوران مختلف می‌برد و از نزدیک شگفتی‌های خانه‌ها و زندگی جانوران را به او نشان می‌دهد.
چهارشنبه, ۲۱ تیر
کتاب «ای میهن من، ایران» شامل ۱۶ قطعه شعر سروده اسدالله شعبانی در زمینه‌ توصیف شهرهای ایران و ویژگی‌های آن‌ها از نظر محیط زیستی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است.
شنبه, ۶ خرداد
معرفی کتاب سکه طلا کتاب سکه طلا داستان مردی است که از راه دزدی زندگی می‌کند. از آنجا که شب‌ها بیدار می‌ماند و مجبور است خود را پنهان کند، صورتش رنگ‌پریده و قدش خمیده است و چون هیچ آشنایی ندارد که به او لبخند بزند، همیشه اخمو است. خووان وقتی یک سکه‌ طلا در دستان دوناژوزفا می‌بیند، به فکر دزدیدن طلاهای او می‌افتد.
شنبه, ۳۰ اردیبهشت
کتاب «پنگوئن و میوه درخت کاج» داستان درباره‌ی پنگوئن کوچکی است که یک میوه‌ی کاج پیدا می‌کند. او نمی‌داند چیست ولی با آن دوست می‌شود. وقتی متوجه می‌شود میوه‌ی کاج از سرما می‌لرزد برای او شال‌گردن می‌بافد. پدربزرگ او را راهنمایی می‌کند و توضیح می‌دهد که جای کاج، جنگل‌های دور است. او باید راهی سفری شود تا کاج را به جای اصلی‌اش برساند.
شنبه, ۱۶ اردیبهشت
داستان ساده است: بابا بزی همیشه عجله دارد. او صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شود چند دقیقه بیشتر وقت ندارد تا دوش بگیرد، ریش‌هایش را بتراشد، لباس بپوشد و صبحانه بخورد؛ اما این همه‌ی ماجرا نیست، بز کوچولو هم مجبور است عجله کند! چون بابا بزی قرار است او را به مدرسه برساند، پدری که زیاد وقت ندارد!
شنبه, ۲۶ فروردین
پیدایش خط میان تقسیم به دوران پیش از تاریخ و دوران تاریخی، توان انسان در نگارش و ثبت وقایع و رویدادهاست. به این معنا، پیدایش خط مهم‌ترین تحولی است که در زندگی بشر رخ داده است. به همین دلیل آشنایی با این تحول و جنبه‌ها و جزئیات تاریخی آن به پرورش نگاه تاریخی و انسانی کمک می‌کند. رویارویی با خط و مسئله‌ی چگونگی پیدایش آن مسئله‌ای است که از کودکی جلب‌توجه می‌کند و برای بسیاری از کودکان راه‌گشاست.
چهارشنبه, ۱۶ فروردین
اثر مجموعه ای از پنج داستان کوتاه به نام های «پیشانی سفید» از شمال ایران، «ساز شکسته» از آذربایجان، «ناخدا جادو» از جنوب ایران، «تفنگ میرنوروز» از بلوچستان و «نشان بابایار» از استان فارس است که براساس باور مردم به وجود شخصیت بابایار و امدادهای غیبی شکل گرفته اند. 
چهارشنبه, ۴ اسفند
 بازنویسی خلاق از داستان ضحاک شاهنامه فردوسی است. پس از سرنگونی جمشید پادشاه ایرانی، ضحاک به یاری اهریمن پدرش مرداس را به قتل می رساند تا بر تخت شاهی بنشیند. ظلم و ستم او بر مردم و بی رحمی اش، با کشتار جوانان برای خوراندن مغز آنان به مارهای روییده بر شانه هایش به اوج خود می رسد. شبی ضحاک در خواب می بیند که جوانی با گرز به او حمله می کند. خوابگزاران تولد نوزادی را خبر می دهند که جای او را می گیرد. ضحاک فرمان کشتن همه ی نوزادان را می دهد.
دوشنبه, ۱۳ دی