روزشمار ترویج خواندن فروردین ماه

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با روزشمار ترویج خواندن فروردین ماه را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
17 آوریل، 28 فروردین «روز جهانی خفاش‌ها» است. ماه آوریل بهترین زمان برای مشاهده زندگی خفاش‌هاست زیرا آغاز بیدارشدن زمین و حیوانات از خواب زمستانی است و بهترین موقع برای دیدن رفتارهای اجتماعی خفاش‌ها است.   کتابک برای روز جهانی خفاش کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
دوشنبه, ۲۸ فروردین
روز جهانی هنر(World Art Day) یک جشن بین‌المللی از هنرهای زیبا است که توسط انجمن بین‌المللی هنر (IAA) به منظور ارتقا آگاهی از فعالیت‌های خلاق و هنرمندانه در سراسر جهان اعلام شده است. روزجهانی هنر برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ جشن گرفته شد و این روز ( ۱۵ آوریل ) به دلیل روز تولد لئوناردو داوینچی، دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز و نویسنده مشهور ایتالیایی و جهان، انتخاب شده است.    
پنجشنبه, ۲۴ فروردین
فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری مشهور به شیخ عطّار نیشابوری (۱۱۴۶م/۵۴۰ق – ۱۲۲۱م/۶۱۸ق) یکی از عارفان، صوفیان و شاعران ایرانی سترگ و بلندنام ادبیات فارسی در پایان سده‌ی ششم و آغاز سدهٔ هفتم است. او در سال ۵۴۰ هجری برابر با ۱۱۴۶ میلادی در نیشابور زاده شد و در ۶۱۸ هجری به هنگام حملهٔ مغول به قتل رسید. روز 25 فروردین ماه در تقویم رسمی کشور به نام عطار نیشابوری نام‌گذاری شده است و همه ساله مراسم بزرگداشت این شاعر و عارف نامی برگزار می‌شود. کتابک به مناسبت روز عطار کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
چهارشنبه, ۲۳ فروردین
12 آوریل 1961 یک روز تاریخی برای بشریت به حساب می‌آید؛ زیرا فضانوردی روسی به نام یوری گاگارین موفق شد. عصر سفرهای فضایی انسان به فضا را فتح کند و طی یک ساعت و چهل و هشت دقیقه با سفینه «واستوک» مدار زمین را دور بزند و سالم، کنار رود ولگا، به زمین برگردد. سال 2011 سازمان ملل این روز مهم برای بشریت را گرامیداشت و 12 آوریل را به عنوان «روز جهانی فضانوردی» انتخاب کرد. اهمیت این اقدام در این بود که مسیر فرستادن فضانورد به فضا باز شد و آرزوی دیرینه بشر برای فتح فضا محقق شد، بشر از آن پس برای بشر باز شد.  
چهارشنبه, ۲۳ فروردین
هفت آوریل (هجده فروردین) هر سال، «روز جهانی بهداشت» نام‌گذاری شده است. این ایده‌ در سال 1948 (1327 ش.) در نخستین «مجمع بهداشتی» پیشنهاد داده شد و از هنگام اجرایی شدن آن در سال 1950، هدف «سازمان بهداشت جهانی» از توجه مردم به این روز، آگاهی دادن درباره‌ی یک موضوع بهداشتی باهدف برجسته کردن دغدغه این سازمان در زمینه‌ای ویژه بوده است.   کتابک برای روز جهانی بهداشت کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
جمعه, ۱۸ فروردین
۴ آپریل برابر با ۱۵ فروردین «روز جهانی هویج» است. روز جهانی هویج روزی از سال است که دوستداران هویج در سراسر جهان قدردانی خود را از این سبزی مخروطی شکل منحصر به فرد نارنجی نشان می‌دهند. هویج گیاهی است که می‌تواند در شرایط مختلف رشد کند و از معدود سبزیجاتی است که عمدتاً برای مصرف ریشه برداشت می‌شود. رنگ هویج سنتی نارنجی پررنگ با ته‌رنگ‌های زرد است، اما تنوع رنگ‌های مختلفی در سراسر جهان وجود دارد، از جمله بنفش، قرمز و زرد کم‌رنگ.
سه شنبه, ۱۵ فروردین
 ۴ آوریل برابر با ۱۵ فروردین «روز جهانی موش» است. موش‌ها حیواناتی باهوش با استعدادها و ویژگی‌های شگفت انگیز هستند. از زمان طاعون مردم دیدگاهی منفی نسبت به موش‌ها پیدا کردند. در سال 2002، گروهی از علاقه‌مندان به حیوانات خانگی روز جهانی موش ها را برای ایجاد پذیرش این حیوانات شگفت انگیز آغاز کردند.
سه شنبه, ۱۵ فروردین
۳ آوریل برابر با 14 فروردین‌ماه «روز جهانی مهمانی» است. مهمانی رفتن و مهمانی دادن از سنت‌های کهن ایرانیان به شمار می‌آید. دید و بازدید با دوستان و اقوام موجب افزایش صمیمیت و دوستی بین افراد می‌شود. ایرانیان از اقوامی هستند که به مهمان‌نوازی مشهورند.
دوشنبه, ۱۴ فروردین
همراه با معرفی هانس کریستین اندرسن، پیام روز جهانی کتاب کودک سال 2022 را برای کودکان بخوانید و تصویرخوانی کنید و از اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی برای کودکان بگویید. به این مناسبت می‌توانید کتاب مورد علاقه‌ی کودکان را بلندخوانی کنید. با استفاده از لینک‌های روبرو با هانس کریستین اندرسن و روز جهانی کتاب کودک آشنا شوید. 
دوشنبه, ۱۴ فروردین
 آیین نوروز و آشتی با طبیعت در سیزدهمین روز از فروردین، که از تاریخی چند هزارساله برخوردار است، گواه محکم این مدعاست. افسوس که با وجود چنین پیشینه‌ی غرورآفرینی در پاسداری از موهبت‌های طبیعی، چند سالی است که به بهانه ی سیزده به در روز زمین و آشتی با طبیعت - برخی از ما  ایرا نیان، بیشترین قهر و هماوردی خود را با زمین به نمایش می‌گذاریم و تا آنجا که در توان داریم، چهره‌ی طبیعت را با زباله‌‏های تر و خشک خود زشت می‌کنیم. در حالی که سزاوار این است که ایرانیان در واپسین روز نوروز، به ستایش طبیعت تازه از خواب بیدار شده بپردازند و احترام خود را به این موهبت ناب هستی به نمایش بگذارند.
شنبه, ۱۲ فروردین
با پیشنهاد انستیتو بین‌المللی تئاتر در سال ۱۹۶۱، هر ساله روز ۲۷ مارس به عنوان «روز جهانی تئاتر» گرامی داشته می‌شود. پیام سالانه این روز هر سال توسط یکی از صاحب نظران و هنرمندان عرصه تئاتر انتخاب می‌شود و به تأثیر و تقابل تئاتر در عرصه بین‌المللی اختصاص دارد. کتابک برای روز جهانی تئاتر کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند: بسته‌ی نمایش عروسکی با جانوران مقوایی/ برای ۳ تا ۷ سال/ (معرفی بسته‌ی نمایش عروسکی با جانوران مقوایی/ خرید بسته‌ی نمایش عروسکی با جانوران مقوایی)
دوشنبه, ۷ فروردین
۶ فروردین، نوروز بزرگ است و نزد ایرانیان جشن بزرگ می‌باشد. گویند خداوند در این روز مشتری را آفرید. زرتشتیان می‌گویند زرتشت در این روز توفیق یافت که با خداوند مناجات کند. کیخسرو در این روز به آسمان عروج کرد و در این روز برای ساکنان کره زمین سعادت قسمت می‌کنند و از اینجاست که ایرانیان به این روز، «روز ملی امید» می‌گویند.  
شنبه, ۵ فروردین
«روز جهانی آب» در هرسال به موضوع «آب و تغییر اقلیم» و تأثیر متقابل این دو برهم می‌پردازد. ۲۲ مارس (دوم فروردین)، از سوی سازمان ملل، «روز جهانی آب» نامگذاری شده است. در این روز به آگاه‌سازی مردم درباره‌ی اهمیّت آب و حمایت از مدیریت پایدارِ منابع آب شیرین پرداخته می‌شود.تمرکز بر دسترسی جهانی به آبِ پاکیزه و رعایت اصول بهداشتی در راستای هدف‌های توسعه‌ی پایدار است؛ از این رو برای نخستین‌بار در سال ۱۹۹۳ به این روز اختصاص داده شد و از آن پس، بسیاری از مردم جهان این روز را گرامی می‌دارند.  
سه شنبه, ۱ فروردین
یونسکو در سی امین اجلاس کنفرانس عمومی خود که در سال ۱۹۹۹ برگزار شد، به اتفاق آرا، روز ۲۱ مارس برابر با نوروز باستانی هر سال را به عنوان «روز جهانی شعر» اعلام کرد و هرسال این روز را گرامی می‌دارد.   کتابک برای روز جهانی شعر کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
سه شنبه, ۱ فروردین
سال ۲۰۱۲، مجمع عمومی «سازمان ملل متحد»، ۲۱ مارچ (۲ فروردین) را «روز جهانی جنگل‌ها» نامید. دفتر «سازمان ملل در امور جنگل‌ها» و «سازمان غذا و کشاورزی (فائو)»، بامشارکت دولت‌ها، «همکاری مشترک در گستره جنگل‌ها» و انجمن‌های فعّال در زمینه‌ی جنگل‌ها و دیگر سازمان‌های مرتبط،‌ سازمان‌دهندگان این روز هستند.
سه شنبه, ۱ فروردین
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه‌ای روز ۲۱ مارس برابر با ۱ فروردین را در چارچوب ماده‌ی ۴۹ و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان «روز جهانی نوروز» به تصویب رسانده و در تقویم خود جای داد، طی این اقدام که برای نخستین‌بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت، نوروز ایرانی به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد.     کتابک برای روز جهانی نوروز کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
دوشنبه, ۲۹ اسفند