روزشمار ترویج خواندن اردیبهشت ماه

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با روزشمار ترویج خواندن اردیبهشت ماه را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف (قرن هفتم هجری قمری) متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده‌ی ایرانی است. اهل ادب به او لقب «استادِ سخن» و «شیخِ اجلّ» داده‌اند. او در نظامیه‌ی بغداد، که مهم‌ترین مرکز علم و دانش جهان اسلام در آن زمان به حساب می‌آمد تحصیل و پس از آن به مناطق مختلفی از جمله شام و حجاز سفر کرد. سپس سعدی به زادگاه خود شیراز برگشت و در آن‌جا اقامت گزید. آرامگاه وی در شیراز واقع شده که به سعدیه معروف است. کتابک به مناسبت روز بزرگداشت سعدی کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
دوشنبه, ۳ اردیبهشت
کتابک قصد دارد برای شما دوست‌داران و علاقه‌مندان به کتاب، فهرستی از کتاب‌هایی که موجب آشنایی کودکان و نوجوانان با مقوله «موزه و میراث فرهنگی» می‌شود را به شما معرفی‌کند.کتاب‌هایی که نام آن‌ها در این فهرست آمده است موجب می‌شود کودکان و نوجوانان  به نحوی با فضای موزه و میراث فرهنگی آشنا شوند.شما می‌توانید با تهیه‌ی این کتاب‌ها، کودکان خود را مشتاق دیدار موزه‌ها و علاقه‌مند به میراث فرهنگی کنید.   کتابک برای روزجهانی موزه و میراث فرهنگی کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
پنجشنبه, ۲۸ اردیبهشت
فردوسی شاعر بزرگ حماسه‌سرای ایران است که اثری جاودانه در ادبیات ما خلق کرده است. در فرهنگ و ادب پارسی این شاعر گرانقدر جایگاه والا و تاثیرگذاری دارد تا جایی که در تقویم ملی ایران روزی را به نام این شاعر نام گذاری کرده است. 25 اردیبهشت «روز بزرگداشت فردوسی» است.  کتابک برای روز بزرگداشت فردوسی کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
دوشنبه, ۲۵ اردیبهشت
«دیوید آلموند» (زاده مه ۱۹۵۱ / اردیبهشت ۱۳۳۰ ش.) نویسنده انگلیسی که از سال ۱۹۹۸ /۱۳۷۷ ش. حدود ۲۶ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته است که بر هریک نقدهای ستایش‌آمیزی نوشته شده است. او یکی از ده نویسنده‌ی کودک و یکی از سه نویسنده‌ی انگلیسی است که به جایزه‌ی معتبر بین‌المللی هانس کریستین اندرسن دست یافته‌است. کتابک برای زادروز دیوید آلموند کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
دوشنبه, ۲۵ اردیبهشت
۱۱ می زادروز« پیتر سیس»، نویسنده و تصویرگر (برنده جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۲) می‌باشد. کتاب «همایش پرندگان» او بازنویسی است از «منطق الطیر» یکی از برجسته‌ترین آثار منظوم عرفانی سده‌ دوازده‌ام ایران که حق انتشار آن را برای کمک به برنامه «با من بخوان» که برنامه‌ای است برای ترویج کتابخوانی در مناطق محروم، در یک چاپ، به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان واگذار کرده است.
پنجشنبه, ۲۱ اردیبهشت
8 می برابر با 18ام اردیبهشت‌ماه «روز جهانی خر (الاغ)» است. خرها نقش اساسی در تاریخ بشر داشته اند. دلیل نامگذاری این روز آشنایی با این حیوان فروتن به خاطر تلاش‌هایش در کمک به مردم در سراسر جهان برای بهبود کیفیت زندگی آن‌هاست. ایده ثبت روز جهانی الاغ در سال 2018 مطرح شد و از آن زمان این روز را جشن می‌گیرند.
دوشنبه, ۱۸ اردیبهشت
جبار عسگرزاده (باغچه بان) فرزند عسگر، آموزگار و نویسنده بزرگ کودکان و از پیشگامان آموزش و پرورش نو در ایران، در سال ۱۲۶۴ خورشیدی در شهر ایروان ارمنستان زاده شد. جبار عسگرزاده، در سال ۱۳۰۳ پس از بازدید از کودکستان ارمنیان تبریز، کودکستانی در این شهر باز کرد و نام آن را باغچه اطفال گذاشت، و به مربیان پیشنهاد کرد خود را باغچه بان بنامند و برای خود نیز نام خانوادگی باغچه‌بان را برگزید.
یکشنبه, ۱۷ اردیبهشت
اين سازمان بين‌المللی که با هدف تخفيف آلام انسانی و حفظ و پيشرفت بهداشت عمومی تشکيل شد، بر اساس موافقت‌نامه ژنو در سال 1864 ميلادی و به خصوص به علت تلاش شخصی به نام ژن هنری دونان سوئيسی، «صليب سرخ» نام گرفت. کتابک برای روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
شنبه, ۱۶ اردیبهشت
«لئونارد لیونی» تصویرگر و نویسنده‌ی هلندی-آمریکایی است که به پرکاری در آفرینش کتاب‌های مصور کودکان شناخته می‌شوند؛ کتاب‌هایی که به طور نامحسوسی درس‌های اخلاقی هستند و به موضوع‌هایی چون سرکشی، حقیقت، فردیت، پشتکار و چاره‌اندیشی می‌پردازد.
چهارشنبه, ۱۳ اردیبهشت
«روز معلم» فرصتی مناسب برای تمامی دانش‌آموزان در سرتاسر جهان در قدردانی از معلمان است. هر چند زمان این مراسم در کشور‌ها مختلف متفاوت است. کتابک برای روز ملی معلم  کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
دوشنبه, ۱۱ اردیبهشت
12 اردیبهشت «روز جهانی نوزاد» است. علت نام‌گذاری این روز این است که نسل جوان بزرگتر آگاهانه‌تر با نوزادان برخورد داشته باشند. والدین باید این روز را مغتنم بشمارند و به فرزندان بزرگتر خود بیاموزند که نوزادان نیاز به توجه، نگهداری و حتی ارتباط دارند. ارتباط می‌تواند به صورت اشاره یا همان زبان بدن شکل بگیرد. «روز جهانی نوزاد» روزی قابل تقدیر است. روزی است که باید به کودک اهمیتی ویژه دهیم و دنیا را از نگاه نوزادان ببینیم. کتابک به مناسبت روز جهانی نوزاد کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
دوشنبه, ۱۱ اردیبهشت
روزِ جهانی کارگر یا روزِ کارگر (International Workers' Day) جشن و مراسمی کارگری و از سوی طبقاتِ کارگر است که هر ساله در روزاول ماه مه (11 اردیبهشت) برگزار می‌شود.  کتابک برای روز جهانی کارگر کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند: تق‌تق ما اا گاوهایی که تایپ می‌کنند/ برای 7 تا 9 سال/ (معرفی کتاب تق‌تق ما اا گاوهایی که تایپ می‌کنند/ خرید کتاب تق‌تق ما اا گاوهایی که تایپ می‌کنند) 
یکشنبه, ۱۰ اردیبهشت
29 آوریل برابر با 9 اردیبهشت ماه «روز جهانی نجوم» است. نجوم علمی است که همیشه در تاریخ بشر حضور داشته است. اجداد ما همانند خودمان با شور و اشتیاق و کنجکاوی به آسمان شب می‌نگریستند. برخی مردم از سراسر جهان طالع‌بینی را با چشم غیرمسلح انجام می‌دادند. نمونه معروف آن نجوم مایاها بود. آن‌ها ناظران مشتاق آسمان بودند، ثبت می‌کردند و تقویم و نمودار ستاره رسم می‌کردند.
شنبه, ۹ اردیبهشت
«روز جهانی پنگوئن» در طول مهاجرت سالانه پنگوئن‌های آدلی، (گونه‌ای از پنگوئن‌ها که بومی قطب جنوب است) به شمال، برگزار می‌شود. پنگوئن‌های آدلی برای دسترسی بهتر به غذا در طول ماه‌های زمستان که یخ‌های دریا گسترش می‌یابد به شمال مهاجرت می‌کنند و سپس در طول تابستان به سواحل ساحلی قطب جنوب بازمی‌گردند تا لانه‌های خود را بسازند.
سه شنبه, ۵ اردیبهشت
حقوق مولف (کپی‌رایت): حق مولف از انواع مالکیت فکری است و به حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری گفته می‌شود. در ایران اگرچه قانون مالکیت معنوی و حمایت از حقوق مولف وجود ندارد اما پای‌بندی به این حق، رفتاری حرفه‌ای و اخلاقی محسوب می‌شود که برخی از ناشران (از جمله موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان) خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند.
یکشنبه, ۳ اردیبهشت
«روز جهانی زمین» از سال ۱۹۷۰، هر ساله در تاریخ ۲۲ آوریل جشن گرفته می‌شود تا به هر یک از ما یادآوری کند که این زمین و اکوسیستم آن است که زندگی و معاش را برایمان فراهم می‌کند. این روز جهانی همچنین همان‌گونه که در اعلامیه ریو در سال ۱۹۹۲ بیان شده است، یک مسئولیت جمعی بر دوش انسان‌های روی کره زمین قرار داده است که با ترویج توازن میان طبیعت و زمین، تعادلی عادلانه میان نیازهای اقتصادی، اجتماعی و محیطی برای نسل‌های کنونی و نسل‌های آینده بشریت برقرار کنند. 
جمعه, ۱ اردیبهشت
«هفته مشاغل» که از 1 الی 7 اردیبهشت ماه هر سال نامگذاری شده است می‌تواند زمینه ایجاد شغل را در کشور با توجه به سند چشم انداز 20 ساله نظام فراهم نماید. هفته مشاغل فرصت مناسبی است برای ایجاد روحیه خلاقیت و آفرینش در بین دانش‌آموزان. کسب اطلاعات کافی و لازم در زمینه اشتغال و تحصیلات دانشگاهی در بخش و حوزه مورد علاقه دانش آموزان از اهداف این هفته می‌باشد.   کتابک به مناسبت آغاز هفته مشاغل کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
پنجشنبه, ۳۱ فروردین