روزشمار ترویج خواندن خرداد ماه

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با روزشمار ترویج خواندن خرداد ماه را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
۸ ژوئن برابر با ۱۸ خردادماه «روز جهانی اقیانوس‌ها» است. اقیانوس‌ها بیش از 70 درصد از کره زمین را پوشانده‌اند و حداقل 50 درصد از اکسیژن سیاره را تولید می‌کنند، بیشترین تنوع زیستی زمین را در خود جای داده‌اند و منبع اصلی پروتئین برای بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان هستند. ناگفته نماند که اقیانوس برای اقتصاد ما کلیدی است و تخمین زده می‌شود تا سال 2030 حدود 40 میلیون نفر در صنایع مبتنی بر اقیانوس مشغول به کار شوند.
یکشنبه, ۱۵ مرداد
«روز جهانی زرافه» هر سال در 21 ژوئن جشن گرفته می‌شود. این روز توسط بنیاد حفاظت از زرافه به عنوان راهی برای بزرگداشت بلندترین حیوان جهان ایجاد شد. روز جهانی زرافه در انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی و انقلاب زمستانی در نیمکره جنوبی برگزار می‌شود. هدف از بزرگداشت این روز جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حفظ جمعیت زرافه‌های وحشی در سراسر جهان و افزایش آگاهی در مورد چالش‌هایی است که این حیوانات با آن روبرو هستند. 
چهارشنبه, ۳۱ خرداد
اکثر ما درک ذاتی از موسیقی داریم. حتی اگر نتوانیم یک ساز بنوازیم یا بخوانیم، می‌توانیم با ریتم‌ها و ملودی‌ها ارتباط برقرار کنیم. حتی گیاهان هم موسیقی را درک می‌کنند!  «روز جهانی موسیقی» هر سال در 21 ژوئن جشن گرفته می‌شود. هدف از ثبت این روز فراگیرتر کردن موسیقی و تشویق افراد با سطوح مختلف به تعامل بیشتر با انواع آهنگ‌ها است. روز جهانی موسیقی همچنین فرصتی برای نوازندگان است تا ارتباط خود را با مخاطبانشان تقویت کنند.
چهارشنبه, ۳۱ خرداد
15 ژوئن «روز جهانی باد» است. این روز یک رویداد بین‌المللی برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت انرژی باد و قدرتی است که برای بهبود سیستم‌های انرژی دارد. سرمایه‌گذاری در انرژی بادی به معنای صرف هزینه کمتر برای واردات سوخت‌های فسیلی است که منجر به هوای پاک‌تر می‌شود. در این روز، نه تنها در مورد اینکه چگونه نیروی باد منجر به یک سیاره سبزتر می‌شود، بلکه در مورد ایجاد فرصت‌های شغلی نیز می‌آموزیم.
پنجشنبه, ۲۵ خرداد
 14 ژوئن «روز جهانی حمام» است. حمام کردن یکی از تجربه‌های آرامش‌بخش تقریباً در دسترس است. روز جهانی حمام تنها روزی از سال نیست که باید حمام را انتخاب کنیم! بیایید با آن روبرو شویم. اگر اینطور باشد استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در روزهای تابستان بسیار آزاردهنده‌ می‌شود! افسانه‌ها حاکی از آن است که در 14 ژوئن، ریاضیدان، دانشمند و محقق یونانی، ارشمیدس، هنگام حمام کردن متوجه شد که می‌توان حجم یک جسم را با غوطه‌ور شدن در آب به دقت اندازه‌گیری کرد.
چهارشنبه, ۲۴ خرداد
توران میرهادی، استاد برجسته ادبیات کودکان ایران در سال ۱۳۰۶در تهران متولد شد. وی در سال ۱۳۳۴ شمسی به نام برادر از دست رفته‌اش، کودکستان فرهاد و بعدها، دبستان و راهنمایی فرهاد را به روش‌های مبتنی بر ارزش‌های انسانی، با استفاده از آخرین دستاوردهای آموزشی جهان در زمان خود، در فضایی برخاسته از همدلی و دور از رقابت و متکی بر تجربه‌ی خود دانش آموزان تأسیس کرد.
چهارشنبه, ۲۴ خرداد
دومین شنبه ماه ژوئن «روز جهانی عروسک» است که پیام جهانی عشق و شادی را ارائه می‌دهد. این روز همچنین شما را تشویق می‌کند که یک عروسک هدیه بدهید، به خصوص به کودکی که عروسک ندارد. به نظر می‌رسد که مردم از همان ابتدا عروسک‌ها را دوست داشتند. باستان‌شناسان قدیمی‌ترین عروسک‌ها را در مقبره‌های مصری مربوط به سال 2000 قبل از میلاد حضرت مسیح یافتند. احتمالاً کودکان از عروسک‌ها به عنوان اسباب‌بازی استفاده می‌کردند اما همه‌ی عروسک‌ها اسباب‌بازی نبودند. برخی از فرهنگ‌ها معتقد بودند که عروسک‌ها دارای قدرت جادویی هستند.
یکشنبه, ۲۱ خرداد
«روز جهانی سمور» در آخرین چهارشنبه ماه می برگزار می‌شود. جمعیت سمورها به دلیل تخریب زیستگاه، کاهش طعمه و تجارت غیرقانونی خز در حال کاهش است. 13 گونه مختلف سمور وجود دارد که 12 تای آن‌ها در حال ناپدید شدن هستند. روز جهانی سمور با دو هدف در نظر گرفته شده است: اول، کمک به افزایش آگاهی در مورد خطراتی که سمورها با آن روبرو هستند. دوم، آموزش مردم در مورد نحوه حفاظت از زیستگاه هایشان. کتابک برای روز جهانی سمور کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
چهارشنبه, ۱۰ خرداد
۳۱ می برابر با ۱۰ خردادماه «روز جهانی طوطی» است. طوطی‌ها بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می‌شوند. در حال حاضر حدود 350 گونه طوطی در سراسر جهان وجود دارد. نزدیک به نیمی از این گونه‌ها در معرض خطر انقراض هستند که از دلایل آن می‌توان به نابودی زیستگاه‌ها، شکار و تجارت غیرقانونی طوطی‌ها اشاره کرد. روز جهانی طوطی در سال 2004 ثبت شد و توسط بسیاری از سازمان‌ها با هدف برجسته کردن تهدیداتی که طوطی‌ها در طبیعت با آن مواجه هستند به تصویب رسید. کتابک برای روز جهانی طوطی کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
چهارشنبه, ۱۰ خرداد
سازمان بین المللی کار (ILO) اولین «روز جهانی مبارزه علیه کار کودکان» را در 12 ژوئن سال 2002 به عنوان راهی برای برجسته کردن وضعیت اسفناک کودکان درگیر کار راه اندازی کرد. 
دوشنبه, ۸ خرداد
موریس سنداک یکی از معروف‌ترین نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک است. از کارهای مطرح او می توان به کتاب «سفر به سرزمین وحشی ها» اشاره کرد.پس از نوشتن و تصویرگری کتاب آنجا که وحشی‌ها هستند که در سال ۱۹۶۳ به چاپ رسید، سنداک در جهان شهرت یافت. موریس سنداک علاوه بر نوشتن و تصویرگری کتاب کودک برنامه‌های تلویزیونی بسیاری نیز برای کودکان طراحی و ساخته است. کتابک برای زادروز موریس سنداک کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
یکشنبه, ۷ خرداد
روز جهانی محیط زیست هر سال ۵ ژوئن با پرداختن به یکی از مشکلات محیط زیستی که گریبان‌گیر جهان است برگزار می‌شود. ۴۴ سال است که در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای به مناسبت این روز برگزار می‌گردد. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله‌نویسی در مدارس، درختکاری، فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و…. هدف از برگزاری چنین مراسم‌هایی جلب توجه عمومی به مسائلی است که محیط زیست را آلوده می‌سازد. هر سال نیز یکی از مسائلی که شدیداً محیط زیست را تهدید می‌کند به عنوان موضوع این روز انتخاب می‌شود.
شنبه, ۶ خرداد
26 می برابر با ۵ خرداد «روز جهانی دراکولا» است، روزی که رمان معروف دراکولا نوشته برام استوکر منتشر شد. دراکولا که در سال 1897 منتشر شد، داستان جاناتان هارکر، تاجری را روایت می‌کند که برای بازدید از کنت دراکولای مرموز به ترانسیلوانیا سفر می‌کند. هارکر پس از فهمیدن اینکه دراکولا یک خون‌آشام است فرار می‌کند و نامزد هارکر و چند دوست او را نجات می‌دهند و کنت را می‌کشند.
جمعه, ۵ خرداد
اجازه دهید کودک درونتان پرواز کند! روز جهانی هواپیما (موشک) کاغذی هر ساله در ۲۶ می برابر با ۵ خردادماه، به یاد این اسباب‌بازی هوانوردی جشن گرفته می‌شود. هواپیماهای کاغذی کودکان و بزرگسالان زیادی را در سراسر جهان مجذوب خود کرده‌ است. این روز معمولاً با مسابقات در دو دسته اصلی جشن گرفته می شود: مسافت پیموده شده و زمان ماندن در هوا. از ساخت هواپیماهای کاغذی به عنوان  اوریگامی، هنر ژاپنی تا کردن کاغذ هم یاد می‌شود. گفته می شود ساخت هواپیماهای کاغذی از چین باستان سرچشمه گرفته است، اما این هنر در ژاپن تکمیل شده است.
جمعه, ۵ خرداد
۲۳ می برابر با ۲ خرداد ماه روز جهانی لاک‌پشت است. لاک پشت‌ها خزندگانی هستند که در محیط‌های بسیاری در سراسر جهان یافت می‌شوند. این موجودات نقش مهمی در اکوسیستم خود دارند. آنها چاله‌هایی را حفر می‌کنند که در آن موجودات دیگر زندگی می‌کنند و سواحل ما را با تغذیه از ماهی‌های مرده تمیز نگه می‌دارند. آنها تعادل اکولوژیکی را حفظ می‌کنند و بنابراین، حفظ این حیوانات بسیارمهم است.
سه شنبه, ۲ خرداد
اسکات ادل (زاده 23 می 1898 - درگذشته 15 اکتبر 1989) نویسنده آمریکایی 26 رمان برای جوانان، به همراه سه رمان برای بزرگسالان و چهار کتاب غیرداستانی بود. او داستان‌های تاریخی از جمله چندین رمان کودکانه درباره تاریخ کالیفرنیا و مکزیک را نوشت. اسکات اودل جایزه هانس کریستین اندرسن را در سال 1972 دریافت کرد.
سه شنبه, ۲ خرداد
آرنولد استارک لوبل (زاده ۲۲ می ۱۹۳۳ – درگذشته ۴ دسامبر ۱۹۸۷) نویسنده و تصویرگر آمریکایی کتاب‌های کودکان، از جمله مجموعه «قورباغه و وزغ» و «سوپ موش» بود. او نزدیک به 100 کتاب کودک را به تصویر کشید، که بسیاری از آنها - مانند مجموعه قورباغه و وزغ - عشق، دوستی و فردیت را جشن می گیرند. او برنده مدال کالدکات در سال 1981 برای بهترین کتاب مصور ایالات متحده شد. لوبل همچنین کتاب‌هایی از نویسندگان دیگر، از جمله Sam the Minuteman اثر ناتانیل بنچلی را که در سال 1969 منتشر شد، تصویرگری کرد.
دوشنبه, ۱ خرداد
المر، فیل رنگارنگ و محبوب همه فیل‌ها و کودکان دنیا، شخصیت اصلی مجموعه کتاب‌هایی با همین عنوان اثر دیوید مک‌کی است. مجموعه داستان‌های المر به بیش از چهل زبان ترجمه شده و از داستان‌های موردعلاقه کودکان در سراسر جهان است.
یکشنبه, ۳۱ اردیبهشت
«ماکس فلت‌هاوس»، خالق مجموعه کتاب‌های قورباغه، در شهر لاهه هلند در سال ۱۹۲۳ به دنیا آمد. از خردسالی دوست داشت نقاشی بکشد و خودش قصه بسازد. او در مدرسه شاگرد برجسته‌ای نبود. ماکس فلت هاوس پس از اتمام مدرسه توانایی‌های زیادی داشت اما در هیچ‌کدام حرفه‌ای نبود. طی جنگ جهانی دوم خانواده‌اش مجبور به مهاجرت به آرنهم شدند. در آنجا فلت هاوس نقاشی و طراحی گرافیک را در آکادمی هنرهای تجسمی (Academie voor Beeldende Kunsten) آموخت. پس از پایان جنگ، او به لاهه بازگشت و شروع به چاپ نقاشی‌های سیاسی کرد و برای پوستر، تمبر پستی، کتاب‌های جیبی، انیمیشن و تبلیغات تلویزیونی کمیسیون دریافت می‌کرد. در این زمان بود که فلت هاوس فهمید از کار حرفه‌ای چه می‌خواهد: تصویرسازی و طراحی کتاب! او یکی از مشهورترین تصویرگران کتاب کودکان در هلند شد و جوایز بسیاری را دریافت کرد.
شنبه, ۳۰ اردیبهشت
برای بسیاری از ما، دوچرخه‌سواری بدون چرخ کمکی، اولین فعالیت بدنی چالش‌برانگیزی است که یاد می‌گیریم چگونه بر آن مسلط شویم. همه ما به یاد داریم، نه؟ دویدن فردی که دستش محافظ صندلی دوچرخه است و سپس آن را رها می‌کند و...
سه شنبه, ۱۶ اسفند