فهرست کتابک به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه کار کودکان، 22 خرداد

سازمان بین المللی کار (ILO) اولین «روز جهانی مبارزه علیه کار کودکان» را در 12 ژوئن سال 2002 به عنوان راهی برای برجسته کردن وضعیت اسفناک کودکان درگیر کار راه اندازی کرد. 

از سال 2000، برای نزدیک به دو دهه، جهان پیشرفت مداومی در کاهش کار کودکان داشته است. اما در چند سال گذشته، درگیری‌ها، بحران‌ها و همه‌گیری COVID-19، خانواده‌های بیشتری را در فقر فرو برده و میلیون‌ها کودک دیگر را مجبور به کار کرده است. رشد اقتصادی برای کاهش فشاری که بسیاری از خانواده‌ها و جوامع احساس می‌کنند و باعث می‌شود آنها به کار کودکان متوسل شوند، کافی و فراگیر نبوده است. امروزه 160 میلیون کودک همچنان به کار مشغول هستند. این تقریباً یک کودک از هر ده کودک در سراسر جهان است. در ماده‌ی 32 پیمان‌نامه‌ی جهانی حقوق کودک به تعیین حداقل سن برای کار کودکان و حمایت از آنان اشاره شده است.

کار کودکان ناشی از فقر و محرومیت است و باعث تداوم آن می‌شود. این امر کودکان را از تحصیل و فرصت رشد محروم می‌کند و در بزرگسالی مانع از دستیابی آن‌ها به درآمد مناسب و اشتغال پایدار می‌شود. 

کتابک برای روز جهانی مبارزه علیه کار کودکان کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:

پرنده قرمز/ برای 7 تا 12 سال/ (معرفی کتاب پرنده قرمز/ خرید کتاب پرنده قرمز)

فضانوردها در کوره آجرپزی/ برای ۱۲ سال به بالا/ (معرفی کتاب فضانوردها در کوره آجرپزی/ خرید کتاب فضانوردها در کوره آجرپزی)

حقوق كودک را بشناسيم و با آن زندگی کنیم/ برای کتابداران/ (معرفی کتاب حقوق كودک را بشناسيم و با آن زندگی کنیم/ خرید کتاب حقوق كودک را بشناسيم و با آن زندگی کنیم)

فعالیت پیشنهادی: مطالعه‌ی بخش پشتیبانی از حق کودک در برابر بهره‌کشی اقتصادی کتاب حقوق کودک را بشناسیم و با آن زندگی کنیم (صفحات 264،1265 و 266). هم‌چنین می‌توانید پیمان‌نامه‌ی جهانی حقوق کودک را در انتهای این کتاب مطالعه کنید.        
 

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on