دادا

عنوان لاتین
Dada

«دادا» به نویسندگی جرمانو زولو (Germano Zullo) و تصویرگری آلبرتین زولو (Albertine Zullo)، کتابی است درباره‌‌ی اهمیت دوستی. «دادا» کتابی متفاوت است؛ چون یکی از دو شخصیت اصلی این کتاب یک اسب است! 


خرید کتاب کودک درباره دوستی


روژه کاناسون سوارکاری است که همراه با اسبش، دادا، قهرمان مسابقات پرش از مانع است. تماشاگران مسابقات اسب‌دوانی این دو را شکست‌ناپذیر می‌دانند و بی‌نقص. در دو تصویر ابتدایی کتاب، اتاقی می‌بینیم که تمامی دیوارهایش با عکس‌ها و مدال‌های این دو پر شده است. دادا و روژه روی صندلی نشسته‌اند و با هم چای می‌نوشند. تصویرگر برای اینکه نشان دهد روژه و دادا یکی هستند، پاهای روژه را برای دادا گذاشته و پاهای دادا را برای روژه! همان اصطلاح معروف که این دو، یک روح در دو بدن هستند!

کتاب دادا

مسابقات شروع می‌شود و تماشاگران زیادی برای دیدن دادا و روژه می‌آیند؛ اما این‌بار همه چیز تغییر کرده است. دادا حتی از روی یک مانع هم نمی‌تواند به‌درستی بپرد و مانند اسب‌های تازه‌کار مدام زمین می‌خورد! اما چه اتفاقی رخ داده است؟ دادا که اسبی کارکشته است و روژه هم سوارکاری ماهر است! همه چیز افتضاح پیش می‌رود. روژه نگران است و اسبش را پیش دامپزشک می‌برد. در تصویر، دادا را می‌بینیم که در اتاق انتظار مطب مانند یکی از انسان‌ها روی صندلی نشسته است؛ اما جانوران دیگر در آغوش صاحبان‌شان هستند. دامپزشک‌ها دادا را معاینه می‌کنند؛ از او عکس می‌گیرند و به او ویتامین می‌دهند. حتی روژه، دادا را پیش روان‌شناس می‌برد و سپس با هم به سفر می‌روند. 


خرید کتاب کودک درباره محبت، مهربانی


روژه فکر می‌کند دادا دیگر خوب شده است تا اینکه روز مسابقه فرا می‌رسد و باز هم دادا هنگام پرش از اولین مانع زمین می‌خورد! صبر کنید... در همین حین اتفاقی شگفت‌انگیز رخ می‌‌دهد، عینک روژه روی صورت دادا می‌افتد و دادا تمامی موانع دیگر را به‌خوبی رد می‌کند و برنده‌ی مسابقه می‌شود! 

پس از این مسابقه، روژه دادا را پیش چشم‌پزشک می‌برد! و در تصویر آخر، دوباره دادا و روژه را می‌بینیم که روی صندلی در باغی نشسته‌اند. پاهای دادا روی بدن روژه است و پاهای روژه روی بدن دادا و دادا کتاب دن کیشوت را می‌خواند! 

«دادا» کتابی شگفت‌انگیز است. چرا؟ چون هم دوستی میان انسان با جانوران دیگر را به زیبایی نشان می‌دهد و هم تأکید می‌کند که شکست، بیماری و رخدادهای بد ممکن است در هر رابطه‌ای پیش بیاید. آیا روژه باید مأیوس می‌شد و به‌جای دادا، سراغ اسب دیگری می‌رفت یا تلاش می‌کرد او را درمان کند؟ کتاب تأکید می‌کند که جانوران ابزاری برای خشنودی، کسب موفقیت یا برآورده کردن آرزوهای انسان‌ها نیستند؛ بلکه آن‌ها هم شایسته‌ی رفتاری انسانی‌اند! این کتاب به کودکان یاد می‌دهد که به جانوران محیط زندگی‌شان نگاهی انسانی داشته باشند. 

کتاب را با کودکان به اشتراک بگذارید. آن‌گاه اگر جانوری در خانه دارید یا کودک با جانوری در محیط زندگی‌‌اش مواجه‌ است، درباره‌اش با وی صحبت کنید. به کودک بگویید که در هر نوع رابطه‌ای ممکن است رخدادهای خوب یا بد پیش بیاید؛ پس باید صبور بود و با مشورت و گفت‌وگو با دیگران راه‌حل مناسب را پیدا کرد. به او بگویید که هر جانوری شایسته‌ی رفتاری انسانی است و دیگر اینکه، باید به طبیعت احترام گذاشت.

گزیده‌هایی از کتاب

روژه کاناسون خیلی نگران می‌شود. به نظر می‌آید که دادا همه‌ی مهارت‌های خود را از دست داده باشد. باید به هر قیمتی شده دلیل این ضعف عجیب را پیدا کند. آیا پزشک‌ها می‌توانند کمکش کنند؟
یک کوفتگی سر زانوی راست، یک حمله‌ی عصبی در ناحیه‌ی گردن، نفخ شکم، شروع یک پوسیدگی دندان و حساسیت به موی گربه دارد. 
خوشبختانه این‌ها دردهای کوچکی هستند. پزشک‌ها فقط ویتامین تجویز می‌کنند!

 

تصویرگر
تصویرگر
Albertine Zullo
سال نشر
۱۴۰۰
قالب کتاب
نویسنده
Germano Zullo
نگارنده معرفی کتاب
ژانر کتاب
Submitted by editor69 on