با آسمان سرزمین من آشتی کنید

حفاظت از محیط زیست از موضوعات مهمی است که باید به کودکان آموزش داده شود. کتاب «با آسمان سرزمین من آشتی کنید» از مجموعه کتاب‌های دیده بان کوچک با بیانی داستانی کودک را با راه‌های محافظت از محیط زیست آشنا می‌کند.

دیده‌بان کوچک به آسمان تیره و خاکستری و زمین که با زباله آلوده شده است، نگاه می‌کند. زمانی را به یاد می‌آورد که آسمان صاف و آبی بود و پرواز پرندگان را می‌شد در آن دید؛ زمین پاک و تمیز بود و مردم از دیدن آن لذت می‌بردند. با ساخته شدن کارخانه‌ای در دهکده، آلودگی و خرابی در آنجا روز به روز بیشتر شد. دیده‌بان کوچک تصمیم می‌گیرد کارهایی انجام دهد؛ کارهایی مانند کاشتن درخت، دفن کردن زباله‌ها، کاشتن بوته‌های گل و آب دادن به آن‌ها و کاشتن نهال در اطراف کارخانه. در ابتدا همه کارهای او را بی فایده می‌دانند و معتقدند با یک گل بهار نمی شود، ولی دیده‌بان کوچک هم چنان به کارهای خود ادامه می‌دهد تا آمدن دوباره پرندگان را می‌بیند و آن وقت است که همه مردم با شادی فریاد می زنند: «با یک گل هم بهار می شود».

هدف نویسنده کتاب «با آسمان سرزمین من آشتی کنید» آشنایی خواننده کودک و نوجوان با طبیعت و محیط زیست و چگونگی حفظ و بهبود آن و تأثیر متقابل انسان و طبیعت بر یکدیگر است که در این داستان به خوبی بیان شده است.

والدین می‌توانند پس از خواندن کتاب «با آسمان سرزمین من آشتی کنید» با فرزند خود، در جمع خانواده گفت و گو کنند و ببینند آن‌ها چگونه می‌توانند مسئولیت و نقش خود را در حفاظت و بهبود محیط زندگی‌شان ایفا کنند و برای انجام آن نقشه و برنامه عملی طراحی کنند. از این طریق هر کودک می‌تواند «دیده‌بان کوچک»ی برای سرزمین خود شود و با امیدواری تغییری هر چند کوچک در محیط زندگی خود ایجاد کند.

درباره نویسنده کتاب با آسمان سرزمین من آشتی کنید

نسرین‌نوش امینی، نویسنده، مترجم و ویراستار است. کارشناسی ارشد زبان ‌و‌ادبیات فارسی خوانده است. کتاب کارت دعوت داری موش‌موشک؟ او برگزیده‌ی نخستین کارگاه خلق کتاب تصویری و اثر برگزیده شورای کتاب کودک و چهار لاک‌پشت پرنده شد. رمان بابابزرگ کله‌پشمکی و صورتی من او یکی از برندگان جشنواره‌ی پرنده‌ی آبی بود و داستان هندوانه‌ی بنفش او داستانِ برتر انجمن نویسندگان. کتک‌خور سلطنتی و کوهستان شارلاتان و مجموعه کارآگاه جرقه از آثاری است که ترجمه کرده است.

 

 

تصویرگر
مجید صابری نژاد
تهیه کننده
ماندانا کمالی سروستانی
سال نشر
۱۳۹۶
نویسنده
نسرین نوش امینی
گروه سنی
فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال
Submitted by editor3 on