ایجاد گروه‌های کتابخوانی برای کودکان در آمریکا

گروه‌های کتابخوانی تنها مختص بزرگ‌سالان نیست 

یک کتاب‌فروشی مستقل در ایالات متحده تلاش می‌کند با دادن خدمات ویژه به خریداران کتاب آنان را تشویق به ایجاد گروه‌های کتابخوانی و شرکت در آن‌ها کند. تأکید ویژه مدیر این کتابفروشی بر ایجاد گروه‌های کتابخوانی مختص کودکان است.

به نقل از پابلیشرز ویکلی- طبق گزارش مجله‌ی «نیویورک‌تایمز» بیش از پنج میلیون از مردم آمریکا عضو یک گروه کتابخوانی هستند. این دسته از بزرگ‌سالان در پی آن هستند که کتابخوانی را با معاشرت با دیگران ترکیب کنند. بسیاری از گروه‌های کتابخوانی به بزرگ‌سالان تعلق دارد و کودکان و نوجوانان جایی در این گروه‌ها ندارند زیرا در طول سال تحصیلی درگیر تکلیف‌های مدرسه، کلاس‌ها، و تکلیف‌های در منزل هستند. اما بعضی از کتابفروشی‌ها گروه‌های کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان تشکیل داده‌اند که با موفقیت‌هایی نیز همراه بوده است.

به گفته «لیسا بائودین» مدیر کتابفروشی «کتاب و شرکت» بعضی از خوانندگان نیاز به جنبه‌های اجتماعی کتابخوانی نیز دارند و گروه‌های کتابخوانی این امکان را برای کودکان فراهم می‌کنند. این کتابفروشی گروهی تشکیل داده است که میزبان نوجوانان و کودکان است و اعضای آن کتاب‌های موردعلاقه خود را می‌خوانند و درباره آن بحث می‌کنند.

فروشگاه همچنین با کتابخانه‌داران مدرسه‌ای همکاری می‌کند و مدرسه در پایان سال تحصیلی یک نسخه کتاب را به دانش‌آموزان هدیه می‌دهد و تاریخی برای خواندن و بحث آن در پایان سال تحصیلی مشخص می‌کند. در این گروه هشت کودک به همراه معلمین و کتابخانه‌داران مدرسه حضور دارند. نام این گروه Meadow view نام دارد. این کتابفروشی به گروه‌های مختلف کتابخوانی تخفیف ویژه خرید کتاب نیز هدیه می‌کند.

حضور در گروه‌های کتابخوانی برای پسران کمی سنگین است. «بائودین» در این باره می‌گوید: «پسران زیادی در گروه‌های کتابخوانی حضور پیدا می‌کنند که در گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال جای دارند اما وقتی ۱۳ ساله می‌شوند به چیزهای دیگر علاقه‌مند می‌شوند و دیگر در گروه‌های کتابخوانی شرکت نمی‌کنند.»

البته خانم «هالی مایرز» که مشتری کتابفروشی Elliott Bay در «سیاتل» است نظر دیگری دارد و می‌گوید گروه کتابخوانی وی که شامل اعضای شش تا بالاتر از دوازده سال است در طی دو سال گذشته برگزاری خود وضع بسیاری خوب دارد. این گروه دوازده عضو دارد. البته بسیاری از اعضای آن خانم هستند. آنان جلسه‌های ماهیانه‌ای برگزار می‌کنند و درباره‌ی کتاب انتخابی خود بحث می‌کنند. بسیاری از این اعضاء وبلاگ شخصی دارند و نقد کتاب‌هایی را که می‌خوانند با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

این افراد بسیاری از کتاب‌ها را به صورت شخصی تهیه می‌کنند اما بعضی اوقات به اعضا کتابی هدیه می‌شود و از آن‌ها درخواست می‌شود نظر خود را درباره‌ی این کتب به صورت کتبی ارائه کنند. هر بار که فردی نقد کتابی را بنویسد نام وی در فهرست افرادی قرار می‌گیرد که می‌تواند کتابی را از مخزن کتاب به عنوان هدیه برگزیند. هدیه کتاب به آنان انگیزه فعالیت می‌دهد.

گروه کتابخوانی Page & Palette نیز تلاش بسیاری برای برگزاری جلسات خود انجام می‌دهد. این گروه که میزبان دختران هشت ساله است توسط یک معلم بازنشسته اداره می‌شود و سه سال است که از فروشگاه کتاب خانم «بائودین» دیدن می‌کنند. اعضای گروه هر ماه یک اثر کلاسیک را به صورت دسته‌جمعی می‌خوانند و درباره آن بحث می‌کنند و از ۱۵ درصد تخفیف در خرید خود از این فروشگاه برخوردار می‌شوند.

«استفانی کرو»، یکی از کتابفروشان این فروشگاه می‌گوید: «برای کودکان داشتن مدیری که به اتفاقات کتب مختلف واقف است، جذابیت بسیاری دارد. به نظر من موفقیت این گروه به دلیل وجود معلم بسیار خوبی است که مدیریت آن را دارا است. وی از شهرت زیادی برخوردار است.» مشتاقان حضور در گروه‌های کتابخوانی می‌توانند به این کتابفروشی مراجعه کنند و از برنامه گروه‌های مختلف آگاه شوند.

«کرو» می‌گوید: «هیچ‌گاه تلاش نکردیم که گروهی مختص پسران تشکیل دهیم زیرا دختران علاقه بیشتری به گروه‌های کتابخوانی دارند اما پسران بیشتر به انجام فعالیت‌های ورزشی روی خوش نشان می‌دهند. موضوع مهم این است که هر روز کودکان بیشتری را به کتابخوانی علاقه‌مند کنیم آن هم در عهدی که بیشتر کودکان با آیفون خود سرگرم هستند. بهترین گروه کتابخوانان نوجوانان هستند که در سنی هستند که دوست دارند عقاید خود را با دیگران در میان بگذارند.»

گروه کتابخوانی «آریزونا» در سال ۲۰۰۸ از اعضای خود با پیتزای رایگان پذیرایی می‌کرد و حالا چند سال پس از تشکیل این گروه موفق شد گروه دیگری را برای کودکان ایجاد کند. هر دو گروه جلسات ماهیانه‌ای دارند. گروه اول دارای ۲۰ عضو است و گروه کودکان شامل شش تا هشت نفر هستند. اعضای گروه کودکان در حال حاضر از دختران تشکیل شده است. البته پیش از این پسران نیز در این گروه حضور داشتند. این دو گروه برای خرید کتاب از تخفیف ۲۰ درصد بهره می‌برند. یک رستوران محلی نیز پای سیب رایگان در اختیار آنان قرار می‌دهد.

تمام تلاش کتابفروشی Book & Company این است که بگوید به روش‌های مختلف می‌توان کودکان را به خواندن کتاب علاقه‌مند کرد و بازخورد مثبت آنان را مشاهده کرد. با درنظر گرفتن تدابیری ساده می‌توان کودکان و والدین آنان را به کتابفروشی کشاند و ارتباط محکمی بین مدرسه و جامعه ایجاد کرد.


مطالب بیشتری درباره‌ی خلاقیت کتابخانه‌ها برای جذب کودکان بخوانید:

عروسک مشهور، کودکان را با کتابخانه آشنا می‌کند

ابتکار جالب کتابخانه‌ها برای علاقه‌مند کردن افراد به ماندن در کتابخانه‌ها

منبع
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)
Submitted by editor on