تجربه کار با بسته «الفباورزی با کاکاکلاغه» و آموزش واک «ز»

آنچه می‌خوانید یکی از تجربه‌های کار با بسته پژوهشی «الفباورزی با کاکاکلاغه» در برنامه «با من بخوان» است که شیوه آموزش واک «ز» به کودکان و انجام فعالیت‌های مناسب درپیوند با آن را بیان می‌کند.

  • تاریخ: ۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷
  • برنامه «با من بخوان» در خانه حمایتی آموزشی محمودآباد
  • نام کتاب: الفباورزی با کاکاکلاغه - داستانک روز تولد خاله خرسه
  • موضوع: آموزش واک «ز»
  • محل اجرا: کلاس درس
  • تعداد دانش‌آموزان: ۲۶ تن شیفت صبح، ۱۴ تن شیفت عصر
  • مربیان: رمضانی، شریفی مقدم، عبدالله‌زاده، راشدی، فصیحی

ابتدا چند واک را انتخاب و با کودکان مرور کردیم . سپس به آن‌ها واک «ز» را نشان دادیم و پرسیدیم به‌نظرشان به کدام واک شباهت دارد.  بچه‌ها به واک «ر» اشاره کردند که پیش‌تر یاد گرفته بودند. سپس واک «ز» را به آنان معرفی کردیم و از ایشان نام پرنده‌ای را که در این درس به شکل واک «ز» تصویرگری شده بود از آنان پرسیدیم. همه گفتند کلاغ و ما به کودکان توضیح دادیم که زاغ است و و درباره ویژگی‌های این جانور با آنان صحبت کردیم. سپس مثال‌هایی از واژه‌هایی که واک «ز» را داشتند، برای کودکان زدیم که کودکان هم مانند همیشه ما را همراهی کردند. از جمله : زنگ، زنگوله، زنجیر، زرنگ، زشت، زیبا و ...

 

بلندخوانی داستانک الفباورزی با کاکاکلاغه

 

الفباورزی با کاکاکلاغه

 

در مرحله بعد، شعر واک «ز» را با کودکان تمرین و تکرار و پس از آن داستانک «روز تولد خاله خرسه» را برای کودکان بلندخوانی کردیم. کودکان هم به دقت گوش دادند. پس از بلند خوانی، پیرامون متن از کودکان سوال پرسیدیم. از جمله:

۱.  پیشنهاد کاکاکلاغه برای تولد خاله خرسه چی بود؟

۲. آب از دهان و زبانش راه افتاد یعنی چه؟

۳. خاله خرسه به چه شرطی به زنبورها کیک داد؟

۴. کار زنبورها چیست؟

که پس از طرح سوال کودکان با ذوق و شوق داستان را تعریف کردند و به پرسش‌های ما پاسخ دادند. آنها زمان توضیح درباره پرسش چهارم اشاره کردند که وقتی چیزی خیلی خوشمزه باشد آدم آب از دهان و زبانش راه می‌افتد. در آخر داستان هم به دلیل پیش زمینه‌ای که از پخش آوای زنبور برای آنان ایجاد شده بود آن‌ها شروع به وزوز کردند و آوای زنبورها را درآوردند.

  • فعالیت شیفت صبح: در شیفت صبح به کودکان در نوشابه دادیم و به آنها آموزش دادیم که با آن زنبور درست کنند و ما مربیان هم با کمک شانه تخم‌مرغ کندوی زنبور درست و کاردستی صبح را تکمیل کردیم.
  • فعالیت شیفت عصر: در شیفت عصر هم با کمک سی دی، الگوهای ازپیش‌آماده‌شده و سیم تزیینی به کودکان آموزش دادیم تا زنبور درست کنند.

درباره کتاب «الفباورزی با کاکاکلاغه» بیشتر بدانید...

 

آموزش واک ها

 

کار با بسته الفباورزی

 

فعالیت پس از بلندخوانی

 

کلیدواژه:
Submitted by editor71 on