«انگشتان رویایی» برنده جایزه ایبی – آساهی ۲۰۱۸ شد

دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان در روز گذشته (ششم فروردین‌ماه ۱۳۹۷) پروژه «انگشتان رویایی (Les Doigts Qui Rêvent)» را از کشور فرانسه به‌عنوان تنها برنده جایزه بزرگ ترویج خواندن ایبی – آساهی ۲۰۱۸ Ibby-Asahi اعلام کرد.

این پروژه که بر ترویج کتابخوانی با کودکان نابینا تمرکز دارد از میان هفده نامزد از هفده کشور، از سوی داوران بین‌المللی برگزار شد.

پروژه «انگشتان رویایی» در سال ۱۹۹۳ در پاسخ به نیاز کودکان با اختلالات بینایی در فرانسه، اروپا و در نقاط دیگر جهان به منظور دسترسی کامل به کتاب‌های مصور لمسی شکل گرفت. هنگامی که یک معلم همراه با گروهی از پدران و مادران دریافتند هیچ پاسخ رسمی‌ای به این نیاز کودکان وجود ندارد، تصمیم گرفتند خود بدست‌به‌کار شوند. با مدیریت آموزگار گروه و ابتکار خود، توانستند یک کتاب مصور لمسی را در ۱۰۰ نسخه تولید کنند. با موفقیتی که این کتاب در میان مادران و پدران، آموزگاران و کتابداران کسب کرد، ضرورت برپایی کارگاهی برای تولید این محصولات ویژه ثابت شد، چراکه برای ناشران خصوصی به سبب پیچیدگی طراحی و همچنین ظرافت‌هایی که این کتاب‌ها دارند و همچنین از آنجاکه تولید آن فقط برای تعداد بسیار کمی از خوانندگان با نیازهای ویژه صورت می‌گیرد، ممکن نیست که بتوانند این کتاب‌ها را به صورت گسترده تولید کنند.

 

جایزه بزرگ ترویج خواندن

 

پروژه «انگشتان رویایی» به تولید کتاب‌های مصور لمسی می‌پردازد و آن‌ها را در دسترس کودکان نابینا قرار می‌دهد. کیفیت کتاب‌های تولیدشده کاملا مشابه کتاب‌هایی است که برای کودکان بینا تولید می‌شود و همچنین در تمامی مکان‌های فرهنگی مانند کتابخانه‌ها یا مدرسه‌ها در دسترس است. کتاب‌های مصور لمسی برای در روند اجتماعی شدن کودکان نابینا بسیار ضروری است. پروژه «انگشتان رویایی» در تلاش است تا توجه والدین، آموزگاران، مربیان و تصویرگران را به اهمیت کتاب‌های مصور لمسی جلب کند تا امیدوارانه آن‌ها را تشویق به خلق کتاب‌های مصور لمسی کارآمدتر و زیباتر کند.

 

ترویج کتابخوانی

 

هدف دیگر این پروژه، ادغام کودکان نابینا در مدرسه‌های معمولی همراه با سایر کودکان است. در زمینه درک اختلال بینایی و تصاویر لمسی پروژه «انگشتان رویایی» با مشارکت دانشگاه‌ها، تحقیقات بسیاری را آغاز کرده است. هم‌اکنون این پروژه همکاری‌های بین‌المللی را در این زمینه توسعه می‌دهد و دانسته‌های خود را با علاقه‌مندان به اشتراک می‌گذارد و از تجربه و تخصص خود برای تولید کتاب‌های مصور لمسی به زبان‌های گوناگون استفاده می‌کند.

 

ایبی آساهی

 

آنچه این پروژه را متمایز می‌کند، کار و تلاش سختی است که این پروژه در جهت اثبات ارزش کتاب‌های مصور لمسی در امر آموزش می‌کند. تا پیش از شکل‌گیری پروژه «انگشتان رویایی»، کتاب‌های مصور لمسی وجود نداشت اما اکنون این پروژه ثابت کرده است که تولید و دسترس‌پذیر کردن این کتاب‌ها برای کودکان با اختلالات بینایی ممکن است و در این راه به سایر کشورهای جهان هم برای تولید کتاب‌های مصور لمسی کمک می‌کند. از سال ۱۹۹۳ تا کنون این پروژه موفق شده است افزون بر کشور فرانسه، کتاب‌های مصور لمسی را در هجده کشور دیگر جهان عرضه کند.

 

انگشتان رویایی

 

جایزه بزرگ ترویج خواندن ایبی – آساهی Ibby-Asahi در سی‌وششمین کنگره جهانی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان که در آگوست ۲۰۱۸ در شهر آتن، پایتخت کشور یونان برگزار می‌شود، به پروژه «انگشتان رویایی» اهدا خواهد شد.

درباره جایزه ترویج خواندن Ibby - آساهی

جایزه ترویج خواندن Ibby - آساهی، معتبرترین جایزه ترویج کتابخوانی در جهان، که در دوره‌های گذشته، هر دو سال یک بار به دو برنده اهدا می‌شد، اکنون هر دو سال یک‎‌بار به یک گروه یا موسسه‌ای اهدا می‌شود که با انجام فعالیت‌های چشمگیر، سهم پایداری در اجرای برنامه‌های ترویج کتابخوانی کودکان و نوجوانان داشته باشند. فکر ایجاد این جایزه در بیستمین کنگره دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در سال ۱۹۸۶ در توکیو مطرح شد. روزنامه ی ژاپنی آساهی - شیمبون از حامیان کنگره توکیو در آن سال بود پشتیبان مالی این جایزه است.

معیارهای دریافت این جایزه تداوم داشتن اجرای پروژه و پایدار بودن آن، قابلیت گسترش یافتن، میزان وفاداری به اهداف و شعار دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، برخوداری یا امکان برخورداری از پشتیبانی مالی دیگر، نتایج اجرای پروژه، نو و بدیع بودن پروژه، قابلیت آن برای الگو قرار گرفتن، تکرارپذیر بودن آن و کیفیت بالای مواد خواندنی و دسترس پذیر بودن آن ها و قابل اندازه گیری بودن نتایج است.

برندگان دوره پیش این جایزه در سال ۲۰۱۶، برنامه «با من بخوان» از ایران و «برادر بزرگ موشه» از لائوس بودند. 

 

 

 

برگردان:
فاطمه بدری
Submitted by editor71 on