فرهاد حسن‌زاده به فهرست نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸ راه یافت

فرهاد حسن‌زاده به فهرست پنج نامزد نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸، معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان، راه یافت.

دفتر بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان«IBBY»  شب گذشته با انتشار فهرست اسامی نامزدهای دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن، نام فرهاد حسن‌زاده نویسنده ایرانی را نیز برای رقابت به منظور دریافت این جایزه در این فهرست قرار داد.

این نویسنده که از سوی شورای کتاب کودک نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن اعلام شده است، در مرحله نهایی برای دریافت این جایزه بین‌المللی، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ در حوزه تالیف و تصویرگری کتاب کودک باید با ماری آدو مورایل از فرانسه، اکیو کادونو از ژاپن، جوی کاولی از نیوزلند و اولف استارک از سوئد با نویسندگانی از کشورهای فرانسه، ژاپن، سوییس و نیوزیلند رقابت خواهد کرد.

رئیس هیئت داوران این دوره از این مراسم از کشور کانادا انتخاب شده است و داورانی از روسیه، ژاپن، اسپانیا، اسلونی، یونان، لبنان، ونزوئلا، مصر، آرژانتین و آمریکا به انتخاب برگزیدگان خواهند پرداخت.

بنا بر اعلام هیات داوران زیبایی شناسی، ادبیات نوشتاری، نوآوری، طراوات، توانایی متن و تصویر در دیدن دیدگاه کودک و کنجکاوی‌ها و نیز ارتباط مستمر اثر با مخاطب از مهمترین معیارهای انتخاب برگزیدگان خواهد بود.

بر اساس اعلام IBBY برگزیدگان این دوره در مراسمی در ۲۶ مارچ سال جاری میلادی (ششم فروردین سال ۱۳۹۷) و در نمایشگاه کتاب بولونیا معرفی و دیپلم و مدال برگزیدگان نیز در کنگره IBBY در ۳۱ آگوست ۲۰۱۸ (نهم شهریور) ماه در آتن به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

جایزه هانس کریستین اندرسن

جایزه هانس کریستین اندرسن یا نوبل کوچک معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان است که از سوی دفتربین‌المللی کتاب برای نسل جوان به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب‌های کودکان هر دو سال یک بار، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر داده می شود.

اهدای این جایزه به مجموعه آثار یک نویسنده از سال ۱۹۵۶ و به مجموعه آثار یک تصویرگر از سال ۱۹۶۶ آغاز شده است. این جایزه شامل یک مدال طلا و یک دیپلم افتخار است که در مراسمی در کنگره دو سالانه IBBY، به برندگان اهدا می‌شود. نامزدهای جایزه هانس کریستین اندرسن از سوی دفاتر ملی کاندید می‌شوند و داوران بین‌المللی که از کارشناسان برجسته ادبیات کودکان هستند. از جمله معیارهای گزینش برندگان می‌توان به کیفیت بالای زیبایی شناختی آثار نویسنده و تصویرگر،‌ در نظر گرفتن مخاطب کودک، خلاقیت و نوآوری و اصالت و مهم تر از همه داشتن سهم جاودان در ادبیات کودکان جهان اشاره کرد.

تنها برنده ایرانی این جایزه جهانی فرشید مثقالی تصویرگر نامدار است. مجموعه آثار او در سال ۱۹۷۴ این جایزه را از آن خود کرد.

 

جایزه هانس کریستین

 

منبع
خبرگزاری مهر
Submitted by editor71 on