دریاچه آخر دنیا

عنوان لاتین
The Lake at the End of the World

 کتاب «دریاچه آخر دنیا» داستان معدود بازماندگان انسان روی کره‌ی زمین در سال ۲۰۲۵، چندین سال پس از یک فاجعه‌ی محیط‌زیستی را بیان می‌کند.

قهرمان کتاب «دریاچه آخر دنیا» نوجوانی است به نام هکتور که تمام عمر خود را در راهروهای زیر زمین گذرانده است، اون جوان‌ترین فرد جامعه‌ی کوچک خود و گزینه‌ی رهبری گروه در آینده است.

او به کمک سگ خود راهی به بیرون پیدا می‌کند و برای اولین بار آسمان و خورشید و درختان و جانوران روی کره‌ زمین را می‌بیند.

آشنایی او با دختر نوجوانی به نام دیانا با بال‌های پرنده‌اش آغاز داستانی پرماجراست. دیانا به همراه پدر و مادرش در کنار دریاچه‌ای با داستان‌های عجیب و غریب زندگی می‌کنند و به نظر می‌رسد تنها بازماندگان انسان روی کره‌ زمین پس از یک فاجعه‌ محیط‌زیستی در چندین سال قبل باشند. هکتور از زیرزمین فرار می‌کند و مدتی را با خانواده‌ دیانا زندگی می‌کند. اما برای گرفتن دارو برای نجات جان مادر دیانا مجبور به بازگشت به زیرزمین و مواجهه با رهبر گروه‌شان می‌شود. بخش‌هایی از داستان از زبان هکتور و بخش‌هایی از آن از زبان دیانا مطرح می‌شود.

کتاب «دریاچه آخر دنیا» کتاب تقدیر شده در جایزه‌ سالانه‌ کتاب کودک استرالیا در سال ۱۹۸۹ است.

کتاب «دریاچه آخر دنیا» برای بلندخوانی با نوجوانان و جلسات خواندن و گفتگوی گروهی درباره‌ی کتاب مناسب است. سوالاتی مانند موارد زیر را می‌توانید مطرح کنید و گفتگو را شکل دهید:

  • نظرتان درباره‌ی دو شیوه‌ی زندگی در یک جامعه محدود، اما امن و زندگی در جایی خطرناک اما آزاد چیست؟ اگر شما جای هکتور یا دیانا بودید کدام نوع زندگی را انتخاب می‌کردید و چرا؟
  • به نظر شما اگر فاجعه‌ای محیط زیستی مانند آن‌چه در کتاب رخ داده بود، در واقعیت اتفاق بیفتد، راه حل چیست؟ بازماندگان چه باید بکنند؟

درباره نویسنده کتاب «دریاچه آخر دنیا»

«کارولین مک دونالد» اغلب بر نوشتن رمان‌های علمی تخیلی و فانتزی برای مخاطبان نوجوان تمرکز داشته است. اغلب شخصیت‌های رمان‌های او، نوجوانانی تنها و دورافتاده از اجتماع هستند. او در نیوزیلند بزرگ شده و در استرالیا زندگی کرده است و ردپای اقلیم و سنت‌های کشوری که کودکی خود را در آن گذرانده است در کتاب‌هایش پیداست.
 

    برگردان
    پروین جلوه نژاد
    تهیه کننده
    صفورا زواران حسینی
    سال نشر
    ۱۳۸۵
    نویسنده
    Caroline MacDonald, کارولین مک دونالد
    ویراستار
    بهروز راستانی
    Submitted by editor3 on