روزشمار خواندن، هدیه ای برای سال نو!

 آکادمی ترویج خواندن هانوفر Hannover  در ایالت نیدرزاکسن  Niedersachsen آلمان برای نخستین بار در سال نو میلادی یک تقویم دیواری با دوازده پروژه برای تشویق به خواندن منتشر می کند.

این روزشمار دیواری در فاصله بین دو پروژه  "گپ زدن روی  کاغذ" در ماه ژانویه  و "قصه گویی در ایام کریسمس" در ماه دسامبر،  با رهنمودهای مفید و تصویرهای رنگارنگ، هر ماه یک ایده برای تشویق به خواندن را پیشنهاد می کند.

بر روی هر برگه این روزشمار دیواری، جایی  برای یادداشت رویدادهای ترویجی محلی و یا ایده های شخصی برای تشویق به خواندن در نظر گرفته شده است. افزون بر آن،  همه رویداد های ترویجی که در این ایالت در طول سال اتفاق می افتد بر روی برگه های این روزشمار نقش بسته است: "یکشنبه کتاب های مصور هانوفر" در ۵ فوریه (۱۶ بهمن)، "هفته کتابخانه ها"  در ناحیه الدنبورگ Oldenburger در ماه آوریل (اردیبهشت)، هفته کتاب نوجوانان شهر سله Celle در سپتامبر (شهریور) و ...

این روزشمار دیواری که به طرزی جالب و رنگارنگ  طراحی شده، پروژه هایی را معرفی می کند که در ایالت نیدرزاکسن  به اجرا در آمده و موفقیت آمیز بوده اند. برای نمونه می توان از "باشگاه بلندخوانی با کارشناسان"، ویژه کودکان چهار تا هشت ساله، "سه دقیقه فرصت داری این کتاب را معرفی کنی!" یا  Bookslam ویژه نوجوانان دوازده سال به بالا و مانند آن نام برد. همه اعضای آکادمی ترویج خواندن هانوفر می توانند  این روزشمار را که سرشار از ایده هایی برای تشویق به خواندن است، به رایگان دریافت کنند. اشخاص دیگر با پرداخت هزینه پست می توانند آن را سفارش دهند.

گپ (Chat) زدن  روی کاغذ چیست؟

پروژه "گپ زدن روی کاغذ"، چیزی مانند نوشتن مقاله و گذاشتن دیدگاه درباره مطالب در فیس بوک است. با این تفاوت که در پروژه "گپ زدن روی کاغذ"، همه این ها در یک دفترچه اتفاق می افتند. در این پروژه، دفترچه ای بین  گروهی از دانش آموزان  دست به دست می گردد. هر دانش آموز می تواند یک متن یا بخشی از آن را برای بحث و گفت و گو در این دفترچه بنویسند و یا بچسباند و درباره آن اظهار نظر کند.  در گردش این دفترچه بین افراد گروه، هر دانش آموز  می تواند درباره این متن  اظهار نظر کند: عکسی بچسباند، علامت سوالی اضافه کند، دور واژه ای خط بکشد و ...  همه چیز مجاز است، فقط نباید متن و دیدگاه دیگر دانش آموزان را از بین برد و یا پاک کرد. (از روزشمار خواندن آکادمی ترویج خواندن، برگه ماه ژانویه)

 

نویسنده
گروه مترجمان کتابک/ترانه وکیلی
Submitted by admin on