در سال نو برای خواندن برنامه ریزی کنیم

آیا دنبال راه حلی آسان، جالب و خوب برای خواندن خانواده هستید؟ کیت هنکاک که هم مادر است هم ناشر راهی را پیشنهاد می‌دهد که کودکان را برای خواندن ترغیب می‌کند. پس از پایان شور و هیجان جشن و شادی آغاز سال نو بسیاری از ما به این فکر می‌افتیم که برای سال نو فکر بکری بکنیم و برایش برنامه‌ریزی کنیم. تجربه‌هایمان هر چه که باشد، اکنون بهترین فرصت است تا برای خواندن خود و کودکانمان در سال نو پیمان ببندیم.

تصمیمی برای خواندن

تصمیم و برنامه‌ریزی برای خواندن بسته به سبک زندگی هر فرد متفاوت است ولی به مشغله‌هایمان ربطی ندارد. مهم‌تر از آن، برنامه ریزی برای خواندن راحت است و کلی خوشی و سرگرمی به همراه دارد.

شاید دوست داشته باشید روش‌های خواندن زیر را در سال نو امتحان کنید:

- عضو کتابخانه شوید. هر سنی که باشیم کتابخانه‌ها سرمایه و منابع شگفت‌انگیزی هستند. اگرعضو کتابخانهٔ محله نیستید و یا مدتی است که به آن سر نزدیدید، زمان بگذارید و سری به آن‌جا بزنید. فعالیت‌ها و اتفاق‌های فوق‌العاده‌ای در کتابخانه‌ها می‌افتد (به ویژه برای کودکان)، در ضمن منابعی که انتظارش را دارید ممکن است در آن‌ها بیابید.

- برای لذت خواندن جشن بگیرید و همه را به لذت خواندن ترغیب کنید. خواندن برای لذت برای هر فردی به ویژه برای کودکان بسیار سودمند است. کودکان را تشویق کنید تا به هر روشی که دوست دارند از خواندن لذت ببرند. برخی از کودکان دوست دارد کتاب محبوب و قدیمی‌شان را بارها و بارها بخوانند. حتما نباید کتاب باشد می‌تواند مجله، مجله‌های کمیک استریپ، راهنماهای بازی و حتی برنامه و زمانبندی حرکت قطار باشد. آنچه که ارزش دارد لذت خواندن است.

- دنبال فرصت‌هایی باشیم که خواندن را سرگرم و جذاب کند. اگر کودکان خواندن را یاد می‌گیرند و یا هم‌زمان از خواندن لذت نمی‌برند، بازی‌های ساده و سرگرم‌کننده‌ای برای کمک به آن ها ترتیب دهید. می توانید با هم به دنبال واژه های خاصی بگردید و یا واژه هایی را پیدا کنید که با حرف خاصی شروع می شود یا بخشی از داستانی را بخوانیم و ببینیم چه کسی می‌تواند پایان مسخره و یا ترسناکی برایش بگوید.

- همه را درگیر خواندن کنید. خواندن نباید یک فعالیت تک نفره باشد. کتابی را پیدا کنید که همه می‌توانند آن را بخوانند و همه با هم از خواندنش شاد شوید. دربارهٔ اتفاق بعدی داستان با هم حرف بزنید و یا دربارهٔ تصاویر و داستان آن با هم حرف بزنید به گونه ای که همه از آن لذت ببرید.

حالا ذهن خلاق خود را به کار بگیرید و راه‌های خواندن بیش‌تری را نشان دهید. هر تصمیمی که برای سال نو دارید، جشن گرفتن برای لذت و جادوی خواندن چیزی است که هر کس در خانوادهٔ خود می‌تواند زمانی را به آن اختصاص دهد. خیلی جالب‌تر از رفتن هر روزه به ورزش ژیمناستیک است.  

نویسنده
گروه خبر کتابک
ویراستار:
گروه ویراستاران کتابک
Submitted by editor on