شعار و پیام روز جهانی کتاب کودک ۱۹۹۴/۱۳۷۳

جهان از آن کسانی است که می خوانند

یکی از قهرمانان من، فردریک داگلاس است. داگلاس در سال ۱۸۱۷ در مری لند زاده شد. او از همان بدو تولد یک برده بود. اما بعدها به مبارزه علیه بردگی برخاست، سیاستمداری برجسته شد و نیز به عنوان مشاور ابراهام لینکلن انتخاب گردید.

 داگلاس در بیوگرافی خود می گوید، زمانی که پسر بچه ای کوچک بود، زن اربابش الفبا را به او آموخت و هنوز آموختن چند کلمه ساده را آغاز نکرده بود که ناگهان اربابش پی برد که چه اتفاقی در حال روی دادن است. مرد به خشم آمده زنش را از تعلیم فردریک جوان بازداشت. داگلاس می گوید که با سواد کردن یک برده عملی غیر قانونی و در عین حال خطرناک بود. زیرا که دیگر او گردن به بردگی نخواهد نهاد، به یکباره سرکش شده و از نظر ارباب خواهد افتاد. برای خود وی نیز این یادگیری نه منفعت که صدمه فراوان به همراه خواهد آورد. آگاهی، رضایت و خشنودی کنونی وی را می ستاند. داگلاس در ادامه می گوید: "از آن لحظه که راه رهایی از بردگی را شناختم با علم به دشوار بودن فراگیری بدون معلم، با امید فراوان و عزم ثابت، اما با مشقت بسیار، شروع به آموختن کردم ..." دیگر قهرمان من، فیزیکدان اروپایی الاصل، آلبرت اینشتین است که زمانی توسط زنش مورد سئوال قرار گرفت که "چگونه می توانم به پسرم که در ریاضیات استعداد فراوان دارد، کمک کنم تا ریاضی‌دانی برجسته شود؟ " اینشتین پاسخ داد: "برای او افسانه‌ها و اسطوره‌های پر ارزش گذشته را بخوان و تصورات و تخیالاتش را گسترش بده." سومین قهرمان من، امیلی دیکنسون شاعره معروف است.

او می نویسد: با کدامین کشتی همچون کتاب می توان به سرزمین های دور دست سفر کرد یا کدامین توسن تیز پا را می توان یافت که همپای یک شعر بتازد فقیرترین انسانها نیز بی رنج و مشقت با آن ها سفر می کنند چه سبکبال می راند، ارابه ای که روح آدمی را با خود دارد! برای فردریک داگلاس، خواندن راهی بود که او را از بردگی به آزادی رساند و زمانیکه از بردگی رها شد، برای آزادی همه بردگان به مبارزه برخاست. برای اینشتین، افسانه ها وسیله ای شدند تا تصورات و تخیلاتش را گسترش دهد و پرسشهایی پیرامون ماهیت این جهان در ذهنش پدید آید. پرسش هایی که پیش از او در ذهن کسی پدید نیامده بود. برای امیلی دیکنسون، که بندرت خانه اش را ترک می گفت، کتاب همچون کشتی بود و شعر چون اسبی تیز تک، و خواندن وسیله‌ای که با آن به هر کجا که می خواست سفر می کرد. درایت و زیبایی هایی که او در "سفرهای" خود می یافت در کلام و نوشته هایش متجلی است. جهان از آن کسانی است که می خوانند! با کتاب به هر کجا که بخواهیم می توانیم سفر کنیم، به تمام سرزمین های دنیا، و به سیارات دور دست. با خواند می توانیم به رمز و راز طبیعت پی ببریم، و نیز می توانیم در قلب و فکر دیگری نیز سیاحت کنیم. چه گنجینه ای در انتظار ماست! تنها باید آن را باز کنیم و ورق بزنیم. خانم کاترین پاترسن از نویسندگان مشهور کودکان و نوجوانان در آمریکاست. وی تاکنون چند بار به اخذ جایزه نیوبری و جایزه ملی ادبیات کودکان نائل شده است. خانم پاترسن به عنوان نامزد جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن نیز انتخاب شده است. 

برگردان:
زهره قایینی
نویسنده
کاترین پاترسن(آمریکا)
Submitted by editor6 on