فیلم مستند توران خانم همزمان با اکران اینترنتی در چند مکان فرهنگی اکران می‌شود

فیلم مستند «توران خانم» هم‌زمان با اکران اینترنتی، در چند مکان فرهنگی از جمله خانه فرهنگ رایزن، موسسه فرهنگی آپ‌آرت‌مان و شهرکتاب فرشته اکران می‌شود.

فیلم مستند توران خانم که از ساعت ۱۹ دیروز ۲۶ خرداد از شبکه هاشور در حال اکران اینترنتی است، به زندگی توران میرهادی، یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار سده‌ی کنونی ایران در حوزه‌ی آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبیات کودکان می‌پردازد.

کارگردانان این فیلم، رخشان بنی اعتماد و مجتبا تهماسبی، کلیه درآمد حاصل از فروش آن را به شورای کتاب کودک و فرهگنامه کودکان و نوجوانان اهدا کرده‌اند.

رخشان بنی‌ اعتماد در یادداشتی در روزنامه شرق درباره دلیل ساخت مستندی از زندگی توران میرهادی می‌نویسد: «درباره آموزه‌های انسانی و تربیتی توران‌خانم میرهادی که برای نسل من الگویی الهام‌بخش و متعالی است، بسیار گفته و نوشته شده، معمار نهاد کودکی، مادر علم تعلیم و تربیت کودکان ایران، نماد کار و مقاومت. او هم همانند بسیاری از شخصیت‌های ماندگار تاریخ، جدا از سواد و دانش، از ویژگی‌های شخصیتی‌ای برخوردار بود که بیان آن جز ثبت در فیلم با هیچ روایتی ممکن نمی‌شد. عشق و اعتقادش به کار بزرگ تدوین فرهنگ‌نامه‌ای ایرانی برای کودکان و نوجوانان این سرزمین را چطور می‌شود توصیف کرد؟ مگر در فیلم ببینی که هر صبح پله‌های سه‌طبقه ساختمان کوچک شورای کتاب کودک را بالا می‌رود و صدای نفس‌های بریده در تِق‌تِق عصایش در هم می‌آمیزد و برای همیشه در یادت باقی می‌ماند و خیلی چیز‌های دیگر که در چهار سال همراهی دوربین با توران‌ خانم ثبت شد.»

او در بخش دیگری از این نوشته می نویسد: «توران میرهادی الگویی الهام‌بخش از انسان‌بودن و تعهد اجتماعی است و معتقدم در وانفسای این دوران که باید چراغ به دست بگیریم و به دنبال روزنه‌های امید بگردیم، نیاز داریم که به تجربه‌های کسانی چون توران‌خانم رجوع کنیم که در گذر از فرازونشیب‌های بسیار، چطور توانست به قول مادرش «گرتا دیتریش» غم‌های بزرگ را به کارهای بزرگ تبدیل کند. ساخت فیلم «توران‌خانم» فرصت غنیمتی شد که در سال‌های آخر عمر توران‌خانم از نزدیک با ایشان آشنا شوم و حسرتی بزرگ بر دلم که اگر شانس شاگردی ایشان را داشتم، بی‌شک انسان بهتر و مادر شایسته‌تری بودم».

مکان‌های اکران عمومی فیلم مستند «توران خانم»

کافه تهرون:

شنبه ۲۶ خرداد- ساعت ۱۹

یکشنبه ۲۷ خرداد- ساعت ۱۹

خانه فرهنگ رایزن:

شنبه ۲۶ خرداد- ساعت ۱۹:۳۰

یکشنبه ۲۷‌خرداد- ساعت۱۸:۳۰ و ساعت ۲۱

موسسه فرهنگی آپ‌آرت‌مان:

یکشنبه ۲۷ خرداد- ساعت ۱۷

دوشنبه ۲۸ خرداد- ساعت ۱۷

شهرکتاب فرشته:

دوشنبه ۲۸ خرداد- ساعت ۱۷

کتابخانه عمومی لویزان:

دوشنبه ۲۸ خرداد- ساعت ۱۰

نویسنده
گروه خبر کتابک
Submitted by editor3 on