نامه‌های فلیکس: خرگوش کوچولو به سفر دور دنیا می‌رود

عنوان لاتین
Letters from felix : a little rabbit on a world tour

کتاب «نامه­‌های فلیکس: خرگوش کوچولو به سفر دور دنیا می‌­رود» از مجموعه کتاب «فلیکس» در مرحله اول داستانی است درباره دوستی، دوستی‌­های عمیق کودکانه و بعد از آن کتابی است برای آشنایی کودکان با سفر، جهان و کشورهای مختلف.

«فلیکس» خرگوش پشمالوی سوفی است که از وقتی سوفی به دنیا آمده با هم بوده‌­اند و در جلدهای مختلف، داستان‌های متنوعی را از سر می‌گذرانند. داستان این کتاب از آن‌­جا شروع می‌­شود که در یکی از سفرهای خانوادگی، فلیکس در فرودگاه گم می­‌شود و هرچقدر سوفی و دیگر اعضای خانواده به دنبال او می­‌گردند پیدایش نمی­‌کنند. چند روز پس از بازگشت به خانه، سوفی نام‌ه­ای دریافت می­‌کند، نامه‌ای از طرف فلیکس. فلیکس در نامه‌اش خبر می‌دهد در لندن است و از اتفاقات جالبی که برایش رخ داده و‌بخش‌های زیبایی از لندن که دیده برای سوفی می­‌گوید. فلیکس 5 نامه دیگر هم برای سوفی از شهرهای مختلف در کشورهای دیگر می­‌فرستد. در هر نامه از موضوع نویی برای سوفی سخن می­‌گوید. گاهی این موضوع نو یک خط جدید است و گاهی یک بازی جدید و گاهی ... . بالاخره فلیکس سوفی را از نگرانی نجات می‌­دهد و شب کریسمس خودش را برای جشن به خانواده می‌­رساند، البته با کیفی پر از سوغاتی از مکان‌هایی که به آن‌­ها سفر کرده است.

در این کتاب مخاطب افزون بر این‌که یک داستان لطیف درباره دوری دو دوست از یکدیگر و احساس آن دو به هم می‌خواند، با سرزمینهای دیگر و چگونگی نامه‌نگاری آشنا می‌شود. ویژگی جالب دیگر کتاب شکل ظاهری آن است. نامه‌های فلیکس هر یک درون یک پاکت جداگانه درون کتاب قرار دارد، یا کارت‌هایی که فلیکس برای سوفی به ارمغان آورده، در چمدان فلیکس قرار داده شده است.

مجموعه کتاب­ «فلیکس» جلدهای زیادی دارد و 18 جلد از آن که محوریت همه­‌ی آن­‌ها نامه‌­های فلیکس است، توسط نشر زعفران ترجمه و به چاپ رسیده است. کتاب «نامه‌­های فلیکس، خرگوش کوچولو به سفر دور دنیا می‌­رود» اولین جلد از این مجموعه کتاب است که جایزه «گلدن ریکورد» در نمایشگاه کتاب لایپزیگ را در سال 2010  و جایزه «پر ماه» را درسال 1995 از کشور هلند، دریافت کرده است.

در قسمت‌های دوم و سوم پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان درباره این مجموعه آمده است:

«مجموعه‌ کتاب «فلیکس» بیش از هر چیز نمونه‌ای مثال‌زدنی برای شیوه‌ی مناسب تولید کتاب کودک است. برای تهیه‌ی این مجموعه زحمت زیادی کشیده شده است. تمام نامه‌های فلیکس جداگانه در پاکت‌هایی که در برخی صفحات تعبیه شده‌اند، قرار دارند و این احساس را در مخاطب ایجاد می‌کنند که فلیکس برای آن‌ها نامه نوشته. این خوش‌سلیقگی و دقت ناشر در تولید کتاب ستودنی است و می‌تواند الگوی مناسبی برای تهیه کتاب مخصوص کودکان باشد.»

نویسنده کتاب «آنت لنگن» نویسنده آلمانی کتاب‌­های کودک و نوجوان است که بیش از 60 کتاب برای کودکان تالیف کرده است. خانواده او که کتابدار بوده­اند زمینه‌ساز آشنایی او با کتاب و نوشتن شده‌­اند. «آنت لنگن» از کودکی و به همراه خانواده سفرهای زیادی می‌­رفته است، که شاید این پیش‌­زمینه باعث نوشتن سری کتاب­‌های فلیکس و موفقیت جهانی آن‌­ها شده است.

«کنستانزا دروپ» تصویرگر آلمانی کتاب­‌های فلیکس است. تصویرگری­‌های کتاب فلیکس واقع­‌گرایانه است که می­تواند باعث ارتباط­ راحت کودکان با داستان و شناخت بهتر از کشورها و مکان­‌هایی که فلیکس به آن‌­ها سفر می‌­کند شود.

«محبوبه نجف‌خانی» مترجم این مجموعه از مترجمان توانای کشورمان هستند، او کتاب­‌های کودک و نوجوان زیادی را ترجمه کرده است­. از جمله آن‌­ها می‌توان به مجموعه کتاب‌­های «خرس و موش»، «جودی» و «مدرسه­‌ی عجیب و غریب» اشاره کرد.

گزیده‌هایی از کتاب

سوفی باورش نمی­‌شود، یک نامه راستی راستی از طرف فلیکس! قلبش تند تند می‌­زند. نامه را محکم می­‌گیرد و مامان را بغل می­کند و نفس راحتی می­‌کشد. بعد داد می­زند: «لنا، نیکلاس، جولیوس، بیایید نگاه کنید!»

وقتی بابا از سر کار به خانه می­‌آید، او هم نامه را می­‌خواند و با تعجب می­‌گوید: «هووم، هووم، هووم، پس مسافر ما از لندن سر درآورده!...»

برگردان
محبوبه نجف‌خانی
تصویرگر
Constanza Droop, کنستانزا دروپ
سال نشر
1395
ناشر
نویسنده
Annette Langen, آنت لنگن
نگارنده معرفی کتاب
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال
Submitted by editor3 on