در هفته کتاب کودکان خانه کودک ناصر خسرو از موزه دوران اسلامی دیدن کردند

به مناسبت هفته کتاب کودکان مهاجر افغان خانه کودک ناصر خسرو از موزه دوران اسلامی بازدید کردند.

بازدید کودکان مهاجر افغان خانه کودک ناصر خسرو از موزه دوران اسلامی با همکاری دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و به همت شکوه حاج نصرالله مدیر خانه کودک ناصر خسرو و با همکاری موزه دوران اسلامی برگزار شد.

قبل از بازدید کتاب «وسلی آباد» برای آن‌ها بلندخوانی شد. این کتاب به این دلیل انتخاب شد که کودکان خانه کودک ناصر خسرو برای امرار معاش کار می‌کنند.

پس از بلندخوانی کتاب از موزه دوران اسلامی بازدید کردند. این کودکان که برای اولین بار از یک موزه بازدید می‌کردند و با بیشتر مفاهیم ناآشنا بودند اما به خوبی با اشیا و محیط موزه ارتباط برقرار کردند و بازدید از موزه برایشان بسیار جذاب بود. در این برنامه راهنمای موزه دوران اسلامی، حمیرا عبدی که از اعضای شورای کتاب کودک است با ایجاد فضایی دوستانه اشیا، کاربردها و قوانین موزه را برای آنان توضیح داد. آن‌ها همچنین با روش مرمت و مرمتگر محراب قدیمی مسجد میمه، پریسا شجاعی آشنا شدند و فهمیدند که چرا بخش‌هایی از یک اثر را که مرمتگر بازسازی می‌کند با بخش‌های قدیمی فرق دارد.

سوال جالبی که بیشتر بچه‌ها داشتند این بود که ارزش ریالی اشیا چقدر است. توضیحات همکاران راهنمای موزه به آنان یاد داد که ارزش اشیا موزه‌ای به مقدار طلا و یا نقره آن بستگی ندارد و چیزی که یک شیی را گرانبها می‌کند تاریخ و فرهنگ پنهان شده در شیی است که فراتر از ارزش مادی آن است و پشتوانه فرهنگی یک ملت محسوب می‌شود.

 

نویسنده
لیلا کفاش‌زاده
Submitted by editor3 on