پرورش مهارت های تکوینی در کودکان

اگر واقعاً می‌خواهیم استعدادهای بچه‌ها را پرورش دهیم، باید هرچه زودتر اینکار را انجام دهیم. بهتر است هر چه زودتر نقاط قوت بچه‌ها را شناسایی کنیم و پرورش دهیم وبه آن‌ها توجه کنیم. زمینه‌های رشد را که ممکن است در آن‌ها پیشرفت کندی داشته باشند، بازآموزی کنیم. فلسفه مهارت های تکوینی بر این اساس است که همه یا بیشتر مهارت‌ها یا توانایی‌ها از زمان تولد نوزاد، شروع به رشد می‌کنند و سپس طی دوران کودکی و بزرگسالی به بلوغ می‌رسند و اصلاح می‌شوند.

هشیاری حسی

بچه‌ها باید یاد بگیرند هر پنج حس خود را دریافت و تجربه کنند و آن‌ها را به هم پیوند دهند. مثلاً شیر، سفید رنگ و مایع است، چرب است و بویی نافذ دارد. آتش حس گرما یا داغی یا سوزانندگی را تداعی می‌کند، روشن است، جرقه دارد و به رنگ‌های مختلف است و صدای دمیدن می‌دهد. باید محیطی غنی و متنوع برای فرزندانتان فراهم کنید و نهایت تلاش خود را در جهت جلب توجه آن‌ها به تجربه کردن و به کارگیری حواس جلب کنید و سپس با آن‌ها در مورد دریافتهایشان گفت و گو کنید. مثلاً پدر و مادر به کودک پنج ساله‌اش می‌گوید: بیا با هم ببینیم در این جعبه مداد رنگی چند تا رنگ سبز مختلف می‌توانیم پیدا کنیم. بیا رنگ‌های روشن را اینجا و رنگ‌های تیره را آنجا کنار هم بگذاریم و...

هماهنگی/ حرکت/ حرکات موزون/ ورزش

فضاهای وسیعی پیدا کنید تا کودکان و بچه‌های نوپا بتوانند بدون خطر بدوند، غلت بزنند، چهار دستو پا حرکت کنند، بایستند، بیفتند و راه بروند. به فرزندتان کمک کنید روش‌هایی را بیابند که از حرکت بدنشان و ورزش و فعالیت‌هایی که در آن‌ها استعدادبیشتری دارند، لذت ببرند و در آن‌ها بیش از پیش مهارت یابند (مانند ورزش، فوتبال، ژیمناستیک و...). بچه‌ها را بیشتر در این زمینه‌ها تشویق کنید و به دنبال منابعی باشید تا به آن‌ها کمک کند از آن مهارتهااستفاده کنند و در آن‌ها پیشرفت کنند. مثلاً یک توپ، زمین بازی و همراه شدن با دوستان یا یک تیم برای بچه‌هایی که فوتبال را دوست دارند.

پرورش مهارت های تکوینی در کودکان

زبان/ خواندن/ نوشتن

اگر می‌خواهید بچه‌هایتان به طور رضایت بخشی به زبان مادری صحبت کنند، از همان دوران نوزادی با آن‌ها با جملاتی درست و رسا صحبت کنید و از تلفظ صحیح، ساختارهای مختلف جملات و واژگان وسیع و متنوعی استفاده کنید. برای نوزادان و کودکان کتاب بخوانید. همه نوع کتاب بخوانید، در مورد آن‌ها بحث کنید و اگر می‌توانند از آن‌ها بخواهید برایتان کتاب بخوانند. برای بچه‌هایتان یادداشت بنویسید و از آن‌ها هم بخواهید برایتان یادداشت بنویسند و آن را برای شما بخوانند.    

علوم/ تفکر منطقی – ریاضی

کودکان باید ابتدا یاد بگیرند که از محیط اطرافشان آگاه باشند، پیدا کردن نقاط مشترک، تفاوت‌ها، شمردن، دسته بندی کردن و هزاران فعالیتی که به طور طبیعی در مغز انسان رخ می‌دهند، بخش‌هایی از این هشیاری را تشکیل می‌دهند. محیطی که این تجربه‌ها در آن شکل می‌گیرند نیز به رشد درک منطقی – ریاضی و علمی آن‌ها کمک می‌کند. کیت‌های ابتدائی علمی، میکروسکوپ، ماشین حساب و کامپیوترهایی که برنامه ریاضی و علمی دارند، همگی ملزوماتی هستند که می‌توانند بچه‌ها را در این زمینه‌ها تشویق کنند و به آن‌ها کمک کنند استعدادهایشان را به فعلیت درآورند.

پرورش مهارت های تکوینی در کودکان

هنر

والدین باید موادی مثل کاغذ، مداد، مداد شمعی، ماژیک، آبرنگ، خمیر بازی، طبل، چوب ضرب و... را در اختیار بچه‌ها بگذارید تا آن‌ها بتوانند خودشان را به روش‌های مختلفی بیان کنند، تا بتوانید برای آن‌ها الگویی در زمینه لذت بردن و موفقیت در کارهای خلاقانه/هنر باشید و به آن‌ها کمک کنید لذت ایجاد اشکال بصری، شنیداری و درک زیبایی را تجربه کند و در عین حال آن‌ها را تشویق کنید تا هم از فرآیند ایجاد هنر و هم از حاصل آن (کامل کردن یک پروژه) لذت ببرند.

مهارت‌های اجتماعی/ روانشناختی

والدین باید تجربیاتی مناسب برای بچه‌ها فراهم کنند: تجربیاتی که منجر به احساس موفقیت شود، تجربیاتی که به آن‌ها توجه دیگران را بیاموزد و تجربیاتی که ارزش‌ها را در وجود آن‌ها نهادینه کند. برای مثال: اگر فرزندتان می‌خواهد در اجتماع بیشتر پذیرفته شود یا شما دوست دارید که از نظر اجتماعی بیشتر رشد کند، موقعیت‌هایی را ایجاد کنید که این اتفاق بیفتد، مثلاً او را تشویق کنید تا بازی را با کودکی شروع کند که کنار آمدن با او راحت است و موفقیت را تجربه کند و به تدریج به موفقیت‌هایش بیفزاید. با گذشت زمان نیز کم کم او را در شرایطی قرار دهید که با بچه‌های دیگر در محیط‌های مختلف بازی یا فعالیت کند.

برگردان:
اکرم قیطاسی
نویسنده
دکتر دن وینهاوس
ویراستار:
گروه ویراستاران کتابک
منبع
کتاب کلیدهای کشف و پرورش استعداد در کودکان
Submitted by editor on