معرفی کتاب و فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی

عنوان لاتین:
Charlie and the Chocolate Factory

چارلی و کارخانه شکلات سازی نام کتابی نوشته رولد دال است که فیلمی نیز بر اساس آن ساخته شده است.

چارلی و کارخانه شکلات سازی در سال ۱۹۶۴ توسط انتشارات کتاب‌های پنگوئن در بریتانیا به چاپ رسید. این کتاب تا به حال به دست ۴ نفر مصور شده است. اولین چاپ این کتاب در امریکا توسط جوزف شیندلمن تصویرگری شد. و فیت ژاک اولین چاپ این کتاب در بریتانیا را تصویرگری کرد. سپس در سال ۱۹۸۵ مایکل فورمن و در سال ۱۹۹۵ کوئنتین بلیک این کتاب را تصویرگری کردند.

چارلی و کارخانه شکلات سازی

معرفی کتاب چارلی و کارخانه شکلات سازی

آقای «ویلی وانکا» شیرینی‌ساز مشهور و صاحب بزرگترین کارخانه شکلات‌سازی، تصمیم دارد با قراردادن پنج بلیط طلایی در شکلات‌هایش، فقط و فقط به پنج بچه اجازه دهد از کارخانه عجیب او بازدید کنند و در پایان بازدید هم آنقدر به آنها شکلات و آب‌نبات بدهد که تا پایان عمرشان تمام نشود. واقعاً مسخره است اگر انتظار داشته باشیم که «چارلی باکت» که در خانواده‌ای بسیار فقیر زندگی می‌کند و تنها سالی یکبار آن هم روز تولدش می‌تواند یک شکلات وانکا بخرد، برنده یکی از این بلیط‌ها شود. ولی شاید هم چارلی برنده شد و شاید خیلی چیزهای دیگری هم بدست آورد ...

«رولد دال» نویسنده مشهور و خوش‌فکر ادبیات کودکان، در این اثر به نمایش فقر و خلق امید پرداخته است. کتاب به نقد تربیت نادرست کودکان پرداخته و برابری فرصت میان کودکان کم‌بضاعت و دیگر کودکان را ترویج می‌کند. کتاب در تقویت قوه تخیل و رشد خلاقیت کودک نیز مؤثر است. ترجمه جذاب کتاب، خواندن آن را بسیار دلنشین کرده است.

گزیده ای از کتاب چارلی و کارخانه شکلات سازی

چارلی دستش را دراز کرد وصفحه ی تلویزیون را لمس کرد و یکدفعه انگار که معجزه شده باشد، یک بسته شکلات توی دستش آمد. و آن قدر تعجب کرد که چیزی نمانده بود شکلات از دستش بیفتد. آقای وانکا فریاد زد:« بخورش! زود باش بخورش! خیلی خوشمزه است! همان شکلات است! فقط توی راه کوچک تر شده، همین وبس!» بابا بزرگ جو نفس زنان گفت:« معرکه است! این... این ... این معجزه است!

این کتاب در ایران توسط انتشارات مختلفی ترجمه و به چاپ رسیده است.

چارلی و کارخانه شکلات سازی

لینک خرید کتاب چارلی و کارخانه شکلات سازی

معرفی فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی

فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی (به انگلیسی: Charlie and the Chocolate Factory) در سال ۲۰۰۵ میلادی به کارگردانی تیم برتون ساخته شد. به گفته‌ی جانی دپ در کتاب « برتون به روایت برتون » نسخه‌ی دیگری از فیلم نیز در دهه‌ی هفتاد یا هشتاد با هنرنمایی جین وایلدر در نقش ویلی وانکا، ساخته شده بوده است.

چارلی و کارخانه شکلات سازی

اطلاعات فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی

  • کارگردان: تیم برتون
  • تهیه کننده: برد گری، ریچارد دی، زانوک
  • نویسنده فیلمنامه: جان آگوست
  • بر اساس رمانی از: رولد دال
  • موسیقی: دنی الفمن
  • فیلمبرداری: فیلیپ راسلوت
  • تدوین: کریس لبنزن
  • کمپانی سازنده: برادران وارنر
  • بازیگران: جانی دپ، فردی هایمور، دیوید کلی، هلنا بونهام کارتر
گردآورنده:
سپیده سیف اشرفی
Submitted by editor on