چگونه کودکمان را به مطالعه تشویق کنیم

باید کاری کنید تا مطالعه از نظر کودک تجربه ای موفق و لذت بخش باشد. سعی کنید هر روز یا دست کم هفته ای چندبار برای کودکتان کتاب بخوانید و خود را به این کار عادت دهید. کتاب‌هایی انتخاب کنید که با سطح علایق کودکتان تناسب داشته و ظاهر زیبا و تصاویر جذابی داشته باشند.

اولین کتاب‌های کودک باید کوتاه و فقط دارای چند صفحه باشند. همچنین باید حاوی تصاویر بزرگ با جزئیات اندک باشد. کتاب‌هایی انتخاب کنید که واژگان آن‌ها برای کودک قابل فهم باشد. اگر در جوی آرام و راحت برای کودکتان کتاب بخوانید، او لذت بیشتری خواهد برد.

کودکتان را تشویق کنید به تصاویر توجه کند و رویدادهای بعدی را حدس بزند و با انجام این کارها او را تشویق کنید. اگر کودکتان درخواست کرد، کتاب را دوباره برایش بخوانید. بهترین راه برای سنجش علاقه کودکتان به یک موضوع این است که ببینید او چقدر دربارهٔ آن صحبت می‌کند و چند بار خود به خود سراغ آن کتاب می‌رود.

کتاب هدهد کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان را کارشناسی و گزینش می‌کند و آن‌ها را در فروشگاه مجازی یا حقیقی خود در دسترس همگان قرار می‌دهد.

چگونه کودکمان را به مطالعه تشویق کنیم

هر زمان کودک شما نشان داد برای مطالعه آمادگی دارد، کتاب‌های آشنای مورد علاقه او را که قابل "خواندن" هستند، هر چند کودک شما واژه‌های آن را حفظ کرده باشد، برایش بیاورید. در سنین بالاتر کودک شما این واژه‌های آشنا را در سایر کتاب‌ها می‌بیند و می‌تواند آن‌ها را واقعاً بخواند.

کتاب‌های جدیدی برای کودک خود تهیه کنید که داستان را با تکرار زیاد بیان می‌کنند و هر یک از لغات چندین بار در آن‌ها به چشم می‌خورد. حتی زمانی که خود کودک توانایی کتاب خواندن را پیدا کرد، از کتاب خواندن برای او دست برندارید. با این کار، کودک شما هنوز از اینکه می‌تواند از مصاحبت نزدیک با شما برخوردار باشد، لذت می‌برد.

به کودکتان یاد بدهید از کتاب‌ها مواظبت کند، آن‌ها را تمیز و مرتب نگه دارد، و داخل آن‌ها خط نکشد. کتاب‌ها را در اتاق کودکتان روی قفسه‌های کوتاه بچینید، این کار او را تشویق می‌کند که کتاب‌ها را مرورکند و از نظر بگذراند. ترتیبی اتخاذ کنید که همیشه کتاب‌های متنوعی دم دست وجود داشته باشد.

برگردان:
دکتر سهراب سوری
نویسنده
دکتر میریام استاپر
ویراستار:
گروه ویراستاران کتابک
منبع
از کتاب: " همه کودکان تیزهوش‌اند اگر... "
Submitted by editor on