چگونه به گردش پیوسته و فعال کتاب در کتابخانه کمک کنیم!

عنوان لاتین:
Five simple ways to increase your lending library

گردش در کتابخانه، جست و جوی موشکافانه در قفسه های کتاب‌ها و تحلیل فهرست کتاب‌هایی که به امانت رفته شده‌اند، فرصت خوبی را برای کتابدار فراهم می‌کند تا به کودکان درس‌های مهمی بیاموزد. از شیوه‌های نگهداری کتاب گرفته تا آموختن روشی برای گزینش کتاب گیرا و مناسب و آشنا شدن با کتاب‌های تازه چاپ شده.

در اینجا پنج روش به کتابداران پیشنهاد شده تا کتاب‌ها همیشه در میان اعضا در گردش باشند و افراد بیشتری هم از کتاب‌های کتابخانه استفاده کنند:

۱. روی جلد کتاب‌ها را به نمایش در آورید!

تصویر روی جلد کتاب در انتخاب شدن آن ها برای خواندن خیلی تاثیر دارند. ناشران و فروشندگان کتاب تلاش بسیاری به خرج می‌دهند تا روی کتاب‌ها در برابر چشم خریداران قرار بگیرد و فروش کتاب بالاتر رود. شما هم می‌توانید از این روش برای بهتر شدن گردش کتاب‌ها در کتابخانه بهره ببرید. بنابراین بهتر است کتاب‌های جدید را روی یک میز یا یک قفسه ویژه به گونه‌ای قرار دهید که روی جلد آن‌ها تا حد امکان دیده شود.

۲. کتاب‌ها را هم تراز با خط دید کودکان قرار دهید!

یکی از روش‌هایی که فروشندگان کتاب برای بالاتر رفتن فروش به کار می‌گیرند، قرار دادن کتاب در سطح چشم مشتری‌هاست. اگر مخاطبان کتاب‌های کتابخانه شما کودکان پنج ساله هستند باید کتاب‌ها را نزدیک به کف زمین بچینید تا آن‌ها بتوانند کتاب‌ها را ببینند، در بخش کتاب‌های نوجوانان کتاب‌ها  باید هم تراز با خط دید این گروه سنی قرار بگیرند.

۳. کتابخانه‌ای کودک محور آماده کنید!

کتاب‌ها را به شکلی دسته بندی کنید که کودکان به آسانی کتاب‌های مورد نظرشان را پیدا کنند. کتاب‌ها را براساس موضوع، گروه سنی مخاطب، سبک ادبی، نویسنده و ... می‌توانید دسته بندی کنید. از برچسب‌های رنگی برای مشخص کردن نوع کتاب‌هایی که در هر قفسه قرار می‌گیرند استفاده کنید.

۴. برای کتاب‌ها تبلیغ کنید!

اشتیاق واگیر دار است. اگر شما به کتابی علاقه نشان دهید کودکان آن را انتخاب می‌کنند. چند کتاب را که کودکان کمتر به انتخابشان علاقه نشان می‌دهند به شکلی در کتابخانه برجسته کنید. آن‌ها را برای بچه‌ها بلندخوانی کنید، یا این که درباره آن با شوق و ذوق برای بچه‌ها صحبت کنید. اطلاع رسانی شما به کودکان درباره کتاب‌ها، به آن‌ها این نکته را یادآوری می‌کند که این کتاب‌ها برای انتخاب شدن و خواندن از سوی آن‌ها در کتابخانه نگهداری می‌شوند. مطمئن باشید کتاب‌هایی که شما آن‌ها را ترویج و تبلیغ می‌کنید، در شمار کتاب‌های محبوب کتابخانه قرار خواهند گرفت. اگر کتاب‌هایی که برایشان ترویج و تبلیغ کرده‌اید هنوز هم با بی توجهی بچه‌ها روبرو می‌شوند، می‌توانید کتاب‌های دیگری از نویسنده‌های محبوب کودکان و نوجوانان برگزینید.

۵. نوشتن خلاصه و بررسی کتاب‌ها را ترویج کنید.

هر هفته، کودکان را برای خواندن و خلاصه نویسی و بررسی کتاب‌هایی که به ندرت از سوی بچه‌ها برای خواندن انتخاب می‌شوند، یا کتاب‌های که به تازگی به مجموعه کتابخانه اضافه شده‌اند، دعوت کنید. نقطه نظرهای مثبت را بر روی تابلوی آگهی در کتابخانه بچسبانید. همواره به بچه‌ها یادآوری کنید که این دیدگاه شخصی هستند. دیدگاه‌های منفی درباره یک کتاب می‌تواند بچه‌های دیگر را از انتخاب یک کتاب، منصرف کند.

برگردان:
لیلا عالمی
کتابخانه های کودک و نوجوان:
Submitted by editor6 on