کودکان و حفظ محیط زیست

زمانی که کودکان به مرحله رفتن به مهد کودک یا پیش دبستان می‌رسند در مورد محیط پیرامون خود اطلاعات بیشتری کسب می‌کنند. در صورتی که تاکنون در این راه گام برنداشته‌اید اکنون زمان خوبی است که به کودکتان در مورد حفظ محیط زیست توضیحاتی دهید.

اگر با فرزندتان درباره حفظ محیط خانه خود حرف زده‌اید با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید او را به حفظ محیط زیست خارج از خانه هم علاقه مند کنید.

به کودک خود اطلاعات اساسی بدهید

خانم «الف» می‌گوید: «روزی توجه پسر ۷ ساله من به مجله ای بر روی میز جلب شد که بر روی جلد آن عکس یک خرس قطبی دیده می‌شد. در این مجله در مورد خطری که بر اثر گرم شدن کره زمین، خرس‌های قطبی را تهدید می‌کند مطالبی نوشته شده بود. من تصمیم گرفتم با پسرم خیلی صریح حرف بزنم و بنابراین به او گفتم که درست است که زندگی خرس‌های قطبی و سایر جانداران در خطر است ولی، ما می‌توانیم در این میان نقش مثبتی ایفا کنیم.

به کودک خود صرفه جویی در مصرف انرژی را آموزش دهید

خانم «الف» می‌گوید: «زمان جنگ بود. پدر و مادرم مدام به من يادآوري مي كردند كه لامپ هاي اضافي را خاموش كنم و در مصرف كليه مواد صرفه جويي نمايم. آنها با اين كار درس هاي زيادي به من دادند. كودك شما بايد به صرفه جويي در مصرف انرژي عادت كند. او بايد بداند با اين كار هزينه كمتري به خانواده تحميل مي شود».

کودکان و حفظ محیط زیست

به کودکتان یادآوری کنید که هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندد

یک کودک مدرسه ای به خوبی می‌داند که آب مصرفی ما از رودخانه‌ها و مخازن تامین می‌شود. به او توضیح دهید. که با هدر دادن آب، خیلی‌ها آسیب می‌بینند و در ضمن انرژی زیادی هدر می‌رود. شیری که به مدت ۵ دقیقه چکه کند معادل روشن شدن ۲۴ ساعته ۱ لامپ ۶۰ واتی انرژی به هدر می‌دهد.

۱-به فکر سرگرمی‌های مناسبی برای اعضای خانواده باشید.

۲-به فرزند خود نشان دهید که چگونه می‌تواند بدون استفاده از وسایل الکترونیکی خود را سرگرم کند. شما می‌توانید به بازی‌های خانوادگی بپردازید، کتاب‌های جذاب بخوانید، به پیاده روی و دوچرخه سواری بروید .

۳-بازیافت مواد را جدی بگیرید.

۴-از کودک خود بخواهید هر نوع زباله را در سطل مخصوص خود بریزد و به روی هر کدام از سطل‌ها تصویر زباله مورد نظر را بکشد.

۵-هرازگاهی از فرزندتان بخواهید برای کمک به مستمندان، در جمع کردن لباس‌ها، کتاب‌ها، اسباب بازی‌ها و سایر وسایل کهنه به شما کمک کند.

۶-از مواد سازگار با طبیعت استفاده کنید.

کودکان و حفظ محیط زیست

۷-هنگام نظافت خانه به جای حوله‌های کاغذی از پارچه استفاده کنید. تا حد امکان موادی را به کار ببرید که به محیط زیست آسیبی نمی‌رسانند. این کار نه تنها به نفع محیط زیست است بلکه برای خانواده شما نیز مفید می‌باشد.

۸-از کیسه‌ها و ظروفی استفاده کنید که قابل استفاده مجدد باشند.

۹-یکی دیگر از راه‌های آسان حفظ محیط زیست این است که به جای خریدن بطری‌های متعدد نوشابه، یک بطری را مدام از نوشابه پر کنید.

۱۰-در ضمن برای خرید از پاکت های کاغذی استفاده کنید.

۱۱-به جای چند پاکت کوچک، از یک پاکت بزرگ استفاده کنید.

۱۲-به جای خریدن پاکت های کوچک، یک پاکت بزرگ تهیه کرده و آن را به بخش‌های مختلف تقسیم بندی کنید، به طوری که قابل استفاده مجدد باشد.

۱۳-هنگام ساختن آثار هنری، هیچ قسمتی را دور نریزید.

۱۴-برای جمع آوری قسمت‌هایی که در اثر کارهای هنری بر جای می‌ماند سطل‌های کوچکی در نظر بگیرید. یادتان باشد حتی اشیایی مثل مدادهای شکسته و دگمه‌ها نیز می‌توانند مجدداً مورد استفاده قرارگیرند. هر چقدر بیشتر صرفه جویی کنید، پول کمتری برای خرید وسائل جدید خرج خواهید کرد.

۱۵-از خانه زیاد خارج شوید.در صورت امکان اعضای خانواده را پارک یا طبیعت ببرید. با این کار ضرورت حفظ محیط زیست برای کودکان یادآوری می‌شود.

در پیوند با این مقاله بیشتر بخوانید: 

۵ نکته درباره صرفه جویی در مصرف آب برای آموزش به کودکان

چگونه به کودکان خود مراقبت از محیط زیست را آموزش دهیم؟

نویسنده
آذر شایان
ویراستار:
گروه ویراستاران کتابک
منبع
روزنامه کیهان، شماره ۱۹۹۴۶ به تاریخ ۱۳۹۰/۳/۱۹، صفحه ۷
Submitted by editor on