کودکان نخستین قربانیان آلودگی هوا

 "تاثیر آلودگی هوا بر روی کودکان"، موضوع نشست دی ماه انجمن حمایت از حقوق کودکان بود. در این نشست، مژگان جمشیدی، روزنامه نگار، کارشناس و فعال محیط زیست سخنرانی کرد.

 او اشاره کرد که آلودگی هوا در حال حاضر یکی از اساسی ‌ترین معضلات زیست محیطی کشور ما است، به طوری که این معضل دیگر تنها برای شهرهای بزرگ کشور نیست و به دلیل بی‌کیفیت بودن سوخت تولید داخل و استاندارد نبودن خودروهای تولیدی در کشور، دامن شهرهای کوچک کشور را هم گرفته است. 

این فعال محیط زیست در زمینه دلایل مختلف تاثیر منفی آلودگی هوا بر روی کودکان گفت: "در واقع ریه‌ها، سیستم ایمنی و مغز کودکان تا حدود ۶ سالگی به سرعت رشد می‌کنند. در این مدت لایه سلولی داخل ناحیه تنفسی بسیار حساس و نفوذپذیر است. در ضمن کودکان در مقایسه با بزرگسالان از ریه بزرگتری نسبت به وزن خود برخوردارند و هوای بیشتری را به داخل ریه‌های خود می‌کشند. به همین دلیل کودکان بیشتر از آلودگی هوا آسیب می‌بینند."

 بنا بر گفته کارشناسان، تاکنون در ایران مطالعه‌ای بر روی آلودگی هوا و اثرات آن بر کودکان انجام نشده و اگر هم انجام  شده وزارت بهداشت و درمان گزارشی در این زمینه منتشر نکرده است. 

گزارش کامل سخنان این کارشناس محیط زیست را در سایت انجمن حمایت از حقوق کودکان بخوانید.

کلیدواژه:
Submitted by admin on