کودکان در سایه کتابخانه «با من بخوان» پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی را می‌آموزند

برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» کودکان عضو کانکس-کتابخانه کودک‌محور «با من بخوان» در منطقه ریجاب استان کرمانشاه را فراخوانده است تا با عضویت در گروه‌های فرهنگی گوناگون کتابخانه، پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی را از کودکی بیاموزند و آغاز کنند.

کودکان در پی بررسی مشکلات محیط پیرامون کتابخانه برای شهردار نامه نوشتند

فریبا زارعی و خدیجه کرمی، کتابداران و مسئولان کانکس-کتابخانه کودک‌محور «با من بخوان» ریجاب، در گفت‌وگو با سایت کتابک از تجربه آموزش کودکان و کتابخوانی با آنان می‌گویند:

«ما در کتابخانه کودک‌محور «با من بخوان» افزون بر کتابخوانی برای کودکان، با آموزش و نظارت مسئولان با من بخوان، فعالیت‌های فرهنگی دیگری را نیز آغاز کرده‌ایم که یکی از این فعالیت‌ها، ایجاد گروه‌های فرهنگی گوناگون متشکل از کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان است. گروه محیط‌زیست نخستین گروه ما است.

«گروه محیط‌زیست کار را از هفته گذشته در مقیاسی کوچک آغاز کرد؛ بازدید و جست‌وجو در اطراف کتابخانه برای یافتن مشکلات محیط‌زیستی. در نتیجه جست‌وجوها، فهمیدیم که محیط اطراف کتابخانه به پاکسازی و یک سطل زباله و همچنین چند نهال و گل برای تزیین کتابخانه و قیچی باغبانی برای هرس کردن علف‌های هرز نیاز دارد. دو نفر از بچه‌ها از بررسی‌ها گزارش نوشتند و درنهایت با همکاری هم نامه‌ای برای تهیه سطل زباله تنظیم کردند و به حضور شهردار بردند. شهردار از کار آنان بسیار استقبال کرد. در حال حاضر منتظر پاسخشان هستیم.

گروه محیط زیست متشکل از نوجوانان و کودکان

پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی از سوی کودکان

نامه به شهردار

«چند نفر از بچه‌های گروه هم به سازمان جهاد کشاورزی رفتند و نامه‌ای را که برای دریافت قیچی باغبانی نوشته بودند، تحویل دادند. در نتیجه این نامه، از جهاد کشاورزی چند قلمه گل و قیچی باغبانی گرفتند.»

کودکان عضو کتابخانه

نامه به جهاد کشاورزی

صفورا زواران حسینی، مسئول کتابخانه‌های کودک‌محور «با من بخوان» در کرمانشاه، درباره فعالیت‌های کودکان منطقه زلزله‌زده ریجاب می‌گوید:

«گروه با من بخوان کارگاه «چگونه با نوجوانان یک گروه محیط‌زیستی تشکیل بدهیم» را برای کتابداران کتابخانه‌های کودک‌محور «با من بخوان» در دو منطقه ریجاب و سرپل‌ذهاب برگزار کرد تا بیاموزند چگونه مسائل محیط‌زیستی را بیابند، راه حل طراحی کنند و در مسیر حل آن گام بردارند. همان‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، اکنون، آن‌ها با موفقیت در این مسیر گام برداشته‌اند.

«اکنون بچه‌های عضو کتابخانه کودک‌محور «با من بخوان» ژیوان نیز که در گروه محیط‌زیست کتابخانه خود ابتدا با مفاهیم ابتدایی محیط‌زیست آشنا شده‌ بودند، بدون هیچ قرار و برنامه‌ریزی قبلی و کاملا خودجوش، پاکسازی اطراف کتابخانه خود را از زباله‌ها آغاز کرده و پس از سه دور پاکسازی محل کتابخانه، کتابدارن کتابخانه را در جریان این فعالیت محیط‌زیستی خود گذاشته‌اند.

«اتفاق خوبی که در حال رخ دادن است، این است که بچه‌ها خودشان آستین بالا می‌زنند و از همان کودکی مسئولیت اجتماعی را می‌آموزند و می‌پذیرند. کتابخانه‌های «با من بخوان» در کرمانشاه قصد دارند به‌زودی گروه‌های فرهنگی دیگری متشکل از نوجوانان پدید آورند تا از پتانسیل آن‌ها به خوبی و در مسیری درست استفاده شود.»

فعالیت های محیط زیستی کودکان کتابخانه ژیوان

دانش‌آموزان مدرسه هم عضو کتابخانه ما شده‌ند

کتابداران کتابخانه همچنین چگونگی جذب دانش‌آموزان مدرسه به کانکس-کتابخانه کودک‌محور «با من بخوان» در منطقه ریجاب را این‌گونه بازگو می‌کنند:

«در ابتدای کار و ازآنجاکه برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» یا حتی مشابه این برنامه تاکنون در این منطقه اجرا نشده بود و مردم خیلی آشنایی نداشتند، من و همکارم برای تبادل نظر و مشورت با آموزگاران و مدیران برای جذب کودکان به این برنامه، به چند مدرسه در منطقه رفتیم. پس از آن وارد کلاس‌ها شدیم و برای بچه‌ها کتاب‌های مناسب و باکیفیت بلندخوانی کردیم. بچه‌ها ابتدا اصلا با کتاب داستان آشنایی نداشتند و اهل مطالعه نبودند اما پس از فعالیت بلندخوانی ما، مشتاق شده بودند و از ما می‌خواستند ادامه دهیم. اکنون دانش‌آموزان همان مدرسه‌ها عضو کانکس کتابخانه ما شده‌اند و مدام می‌آیند کتابخانه. برای مدرسه‌ها و مهدکودک‌های دوردست هم کوله‌های کتاب می‌بریم و برایشان کتاب می‌خوانیم.»

نشست بلندخوانی

حضور فریبا زارعی و خدیجه کرمی، مربیان کتابخانه ریجاب در مهد کودک قاصدک و اجرای نشست بلندخوانی

اهدای کتاب

حضور فریبا زارعی و خدیجه کرمی، مربیان کتابخانه ریجاب در مهدکودک قاصدک و تحویل چند جلد کتاب همراه دستنامه به مربیان مهد

در راستای اهداف کتابخانه

او در ادامه از همکاری مردم منطقه در راه‌اندازی این کتابخانه می‌گویند:

«مردم منطقه هم در راه‌اندازی این کتابخانه همکاری زیادی داشتند. در خاطرم هست برای برپایی کانکس جای مناسب در منطقه نمی‌یافتیم. با همکاری مردم و امام جمعه شهر، کانکس-کتابخانه‌ماه را در سقف مسجد گذاشتیم و آنجا شد کتابخانه محبوب کودکان.»

کتابخانه کودک‌محور «با من بخوان» در منطقه زلزله‌زده ریجاب واقع در شهرستان دالاهو، استان کرمانشاه، از سوی کمیته کتابخانه‌های برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» با پشتیبانی انجمن یاران دانش و مهر راه‌اندازی و تجهیز شده و ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۶ گشایش یافته است.

پروین اسکندری مسئولیت پروژه «با من بخوان» در استان کرمانشاه و صفورا زواران حسینی مسئولیت کتابخانه‌های کودک‌محور «با من بخوان» را در این استان برعهده دارند.

برنامه «با من بخوان» پس از وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۶ در استان کرمانشاه به یاری کودکان در مناطق زلزله‌زده شتافت و افزون بر ارسال صدها جلد کتاب باکیفیت به مناطق زلزله‌زده و کتاب‌درمانی با کودکان آسیب‌دیده، به یاری نیکوکاران تاکنون به راه‌اندازی و تجهیز چندین کانکس-کتابخانه کودک‌محور «با من بخوان» در شهرستان سرپل ذهاب و منطقه ریجاب و یک کتابخانه در یکی از مدرسه‌های قصرشیرین پرداخته است.

کتابخانه کودک‌محور

کتابخانه با من بخوان ژیوان

با برنامه «با من بخوان» بیشتر آشنا شوید:

با من بخوان

نویسنده
فاطمه بدری
کلیدواژه:
Submitted by editor71 on