کودکان روستای گورانکش روز جهانی المر را جشن گرفتند

یکشنبه ششم خردادماه ۱۳۹۶ برابر با روز جهانی المر، کودکان روستای گورانکش در شهرستان چابهار، استان سیستان و بلوچستان، با هماهنگی مربی خود در کتابخانه کودک‌محور «با من بخوان» حضور پیدا کردند. بیشتر آن‌ها دوست داشتند که کتاب المر را در فضای باز و در طبیعت روستا بخوانند. ھوتگِ روستا (منبع آب سنتی روستا) بهترین مکان برای این نشست بلندخوانی و جشن بود.

  • تجربه خواندن: کتاب المر
  • نویسنده و تصویرگر: دیوید مک‌کی
  • مترجم: هورزاد عطاری
  • مربی: طارق حسن هوت

فعالیت‌های کودکان روستا در جشن روز المر

  • فعالیت پیش از بلندخوانی

ریسمانی به تنه دو درخت بسته شد و با استفادہ از نخ‌های رنگی الگویی ایجاد شد. به ھر کدام از کودکان یکنه نخی رنگی دادہ شد تا آنھا با از مهارت دست ورزی خود الگو را کامل کنند. این فعالیت حس هماهنگی و نظم را در کودکان فعال کردہ بود.

 

روز جهانی المر

 

  • فعالیت بلندخوانی

تابلوی روز جهانی المر به تنه درخت نصب شد و گفت‌وگوی کوتاهی با موضوع فیل، المر، تفاوت، میان مربی و کودکان انجام گرفت. سپس مربی بلندخوانی کتاب المر را آغاز کرد. جنب و جوشی که در چهره و حرکات کودکان نمایان می‌شد حس خوبی را در آن فضای باز هوتگ سایه انداخته بود.

 

بلندخوانی کتاب المر

 

  • پس از بلندخوانی

کودکان به دلخواہ قسمت‌ھایی از داستان را بیان کردند و سپس مربی پرسش‌ھایی را درپیوند با موضوع کتاب مطرح کرد، کودکان پاسخ‌ھای رنگارنگ و متفاوت خود را بیان کردند.

 

جشن روز المر

 

 

شرح اجرای برنامه «با من بخوان» در شهر چابهار

در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ برنامه‌ی «با من بخوان» با پشتیبانی مالی گروهی از نیکوکاران حامی برنامه در شهر چابهار و محله‌ی گلشهر و ۲۲ روستای اطراف آن اجرا شد و به این ترتیب در این سال تحصیلی، حدود ۲۳۰۰ کودک در ۶۶ مدرسه تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند.

در سال ۹۶-۹۷ برنامه «با من بخوان» با راه‌اندازی دو کتابخانه‌ی کودک محور در دو روستای گورانکش و نردان در منطقه چابهار ادامه یافته است.

نویسنده
رسانه با من بخوان
کلیدواژه:
Submitted by editor71 on