گشایش مرکز فرهنگی هنری فراگیر کانون در بیرجند

شانزدهمین مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز ۸ اردیبهشت ۹۵ با حضور مدیرعامل و مسوولان استانی در شهر بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی گشایش یافت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در این آیین گفت:  کودکان و نوجوانان (نابینا، ناشنوا و کم‌توان جسمی و حرکتی) که امروز از آن‌ها با عنوان دارای نیازهای ویژه نام می‌بریم به اعتقاد من افرادی با توان‌مندی‌های ویژه‌اند که باید توانایی‌شان شناسایی و در مسیر درست رشد و پرورش یابد.

مدیرعامل کانون راه‌اندازی مراکز فرهنگی‌هنری فراگیر کانون در شهرهای مختلف را یکی از مصداق‌های رعایت عدالت اجتماعی در جامعه دانست و گفت: کانون پرورش فکری با ارایه بیش‌از ۴۰ نوع فعالیت فرهنگی‌، هنری، ادبی، علمی، دینی و... تلاش می‌‌کند زمینه‌ی ‌بهره‌مندی تمامی مخاطبان خود را فراهم کند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد راه‌اندازی مراکز فراگیر علاوه بر اجر معنوی آن، اعتبار ایران را در مجامع بین‌المللی نیز در حوزه رعایت حقوق کودک افزایش می‌دهد چنان‌‌چه پیش از این نیز تحسین جهانیان را در این حوزه شاهد بودیم.

طاهره حمیدی مدیرکل کانون استان خراسان جنوبی نیزدر این آیین پیش از صحبت‌های مدیرعامل ضمن ابراز خرسندی از حضور مسوولان در این مراسم گفت: لبخندی که امروز برلبان کودکان دارای نیازهای ویژه شهر بیرجند نشسته برگ زرینی است که در کارنامه اعمال‌مان ثبت می‌شود.

وی هم‌چنین با ارایه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته در کانون پرورش فکری این استان افزود: مرکز شماره یک کانون بیرجند در ۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۵ در فعالیت خود را آغاز کرده و امروز بعد از ۴۰ سال در همین روز شاهد فراگیر شدن این مرکز هستیم که این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم و امیدواریم در ادامه راه بتوانیم خدمات فرهنگی شایسته‌ای به کودکان و نوجوانان این استان ارایه کنیم.

وی با اشاره به دلیل انتخاب مرکز شماره یک کانون بیرجند برای فراگیر شدن یادآور شد نزدیکی مراکز توان‌بخشی و مدارس استثنایی به این مرکز و سهولت تردد کودکان دارای نیازهای ویژه، از مهم‌ترین دلایل این انتخاب بود.

مدیرکل کانون خراسان جنوبی هم‌چنین در زمینه اقدام‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی این مرکز فراگیر خاطرنشان کرد برای تحقق این امر مهم از چندی پیش اقدام به برپایی نشست‌های متعددی با مسوولان آموزش و پرورش استثنایی و اداره بهزیستی استان به منظور مناسب‌سازی و تجهیز این مرکز برگزار شد و در ادامه نیز دوره‌های آموزشی برای توان‌مندتر شدن مربیان آن برپا کردیم.

وی در پایان ضمن قدردانی از تمامی کسانی که برای راه‌اندازی این مرکز کانون را یاری کردند، اظهار امیدواری کرد تمامی نهادها و سازمان‌های اجرایی استان به سهم خود برای خدمت‌رسانی بیشتر به این قشر از جامعه همت گمارند تا در زمینه فعالیت برای این مخاطبان عدالت اجتماعی بیش از پیش اجرا شود.

سیدعلی‌اکبر محمدی رییس آموزش و پرورش استثنایی نیز در این آیین با تاکید بر پرهیز از جداسازی کودکان دارای نیازهای ویژه در کنار سایر بچه‌ها فراگیر سازی را یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش دانست و خواستار عزم ملی تمامی نهادها برای تحقق این مهم شد.

گفتنی است بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره‌کل آموزش و پرورش در حال حاضر ۸۹۵ دانش‌آموز دارای نیازهای ویژه در مدارس استثنایی شهر بیرجند در حال تحصیل‌اند.

سرود‌خوانی و اجرای نمایش کودکان کم‌توان جسمی و حرکتی، امضای پیمان‌نامه دوستی کودکان، اهدای کارت عضویت افتخاری به کودکان دارای نیاز ویژه حاضر در مراسم و بازدید از بخش‌های مختلف مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک و فراگیر کانون بیرجند از بخش‌های دیگر این آیین بود.

 

منبع
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
Submitted by editor3 on