درمان بی خوابی شبانه کودک با برنامه «حمام، کتاب و خواب»

موسسه بوک تراست به تازگی برنامه جدیدی را اجرا می کند به نام «حمام، کتاب و خواب» که هدف آن کمک به خانواده هایی است که با مشکل کم خوابی کودکان در شب رو به رو هستند.

 بیش از یک سوم والدین معتقدند که خواباندن کودکان در شب یکی از دشوارترین کارهایی است که پدر و مادر با آن روبرویند. نیمی از والدین می گویند کودک شان به طور میانگین سه بار در شب بیدار می شود. از هر پنج خانواده سه خانواده در این زمینه به دنبال کمک هستند. از هر ده والدین، هفت والدین هنگامی که خسته اند، تندخو و عصبی مزاج اند.

 موسسه بوکتراست با یافته های پژوهشی که روی هزار خانواده که کودکان سه ساله دارند انجام داده است، برنامه ی «حمام، کتاب و خواب» را برای حل این مشکل پیشنهاد داده است. این برنامه والدین را به یک برنامه ی منظم برای خواباندن کودکان تشویق می کند و آن خواندن یک داستان شب برای خواباندن کودکان است. 

پژوهش ها نشان می دهد فعالیت های زبانی مانند ترانه خوانی، کتابخوانی، و قصه گویی به کودکان خردسال کمک می کند بهتر بخوابند و مدت خواب شان را افزایش یابد. 

برنامه حمام کتاب خواب

جو فراست که به مدت بیست سال پرستار کودکان بوده است می گوید: «کمبود خواب یکی از نارضایتی های معمول و مرسوم والدینی است که تازه بچه دار شده اند. والدین خسته و کودکان خسته فاجعه آفرین است. اما راه حل آن شیوه های سخت و پیچیده یا استفاده از گجت ها و نرم افزارهای گران قیمت نیست. برنامه ی «حمام، کتاب و خواب» یک برنامه ی منظم است که می تواند به والدین و کودکان کمک کند که خواب بهتری داشته باشند.

 برنامه ی منظم «حمام، کتاب و خواب» موجب سلامتی می شود هنگامی که خانواده شب ها دور هم جمع می شوند و کتاب می خوانند، هم بی خوابی والدین و خردسال کاهش پیدا می کند و هم به تقویت واژگان و مهارت سواد آموزی کودک کمک می شود. این برنامه ی منظم آن ها را تشویق به کتابخوانی و لذت بردن از خواندن می کند.

امیدوارم والدین متوجه باشند که اگر شب ها چند دقیقه را به کتابخوانی اختصاص بدهند، چه تاثیر بزرگی روی زندگی کودکان شان گذاشته اند.»

برگردان:
بهار اشراق
منبع
بوکتراست
Submitted by editor3 on