آنتونی براون برنده جایزه مقام برجسته ادبیات کودکان بریتانیا

آنتونی براون جایزه مقام برجسته ادبیات کودکان بریتانیا (Children's Laureate) را برای ٢٠٠٩  تا ٢٠١١ از آن خود کرده است.

آنتونی براون یک هنرمند حقیقتا برجسته وحرفه ای است- کسی که آثارش کودکان را مجذوب می کند و نسلی از تصویرگران از او و آثارش تاثیر گرفته اند. تصویر و داستان های او لذتی عمیق در خوانندگانش به وجود می آورد و بزرگسالان و کودکان را وامی دارد که بارها  کتاب هایش را بخوانند و ببینند، بازگشتی که هر بار با کشفی نو همراه است.

این جایزه که یک مدال به همراه  بورسی ١۵٠٠٠ پوندی است از سال ١٩٩٩ هر دو سال یک بار به یک نویسنده یا تصویرگر برجسته بریتانیایی ادبیات کودک به پاس دستاوردهایشان در این زمینه اهدا می شود. نویسنده و یا تصویرگری که این مقام را به دست می آورد در این دو سال در ۸ برنامه ی رسمی و چندین پروژه در زمینه گسترش ادبیات کودک شرکت می کند.

آنتونی براون در جشنی که به مناسبت اهدا این جایزه در ٩ جون ٢٠٠٩ برگزار شد برنامه خود برای این دو سال را چنین  بیان می کند:

من امیدوارم که کودکان بیشتری را به کشف کتاب و عشق به کتاب برانگیزم. اما من می خواهم به گونه ی ویژه بر روی کتاب های تصویری و خواندن تصویر و واژگان تمرکز کنم. کتاب های تصویری، کتاب هایی هستند برای همه و برای همه ی سنین، نه کتاب هایی برای دوران کودکی که با بزرگ شدن آن ها را کنار بگذاریم. بهترین کتاب های تصویری آن هایی هستند که فضایی برای تخیل خواننده باقی می گذارند و هیجانی افزون برای خواندن ایجاد می کنند.

شما می توانید در پایگاه خبر کتابک برنامه های آنتونی براون برای این دو سال را دنبال کنید.

برگردان:
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on