با حرف "آ" یک واژه محیط زیستی بسازید!

«باحرف "آ" یک واژه ی زیست محیطی بسازید» موضوع گفت و گوی چهارمین کارگاه محیط زیست در خانه کتابدار کودک و نوجوان بود.

 در این نشست، 24 نفر از کودکان ونوجوانان گروه سنی (ج-د-ه) عضو خانه کتابدار به همراه مادران خود شرکت کردند. نشست در قالب کارگاهی با چهار گروه برگزار شد. قرار شد هر گروه که واژه ی درست را حدس بزند، یک چهارم" نشان سبز" دریافت کند. واژه «آب» به عنوان موضوع گفت و گو تعیین شده بود. از چهار گروه شرکت کننده، دو گروه واژه ی آتشفشان، یک گروه واژه ی آلودگی و یک گروه واژه ی آب را انتخاب کردند. سپس کودکان شرکت کننده درباره آب نوشتند و به بهترین متن از نظر شرکت کنندگان یک چهارم نشان سبز داده شد وعاطفه سلیانی، گرداننده کارگاه، بخشی از کتاب " کمبود آب" از مجموعه ی"کتاب های سبز" را خواند.

پس از آن یک مسابقه برگزار شد و کودکان با کمک گرفتن از یک قاشق چایخوری، یک فنجان و یک سطل نسبت بین آب دنیا (آب شور)، آب شیرین و آب شیرین در دسترس مردم جهان را تعیین کردند. در این بخش نیز به گروهی که پاسخ درست را داده بود یک چهارم نشان سبز داده شد.

کارگاه با طرح پرسشی درباره این که چگونه آب بر آب و هوا تاثیر می گذارد ادامه یافت و پس از بررسی پاسخ ها و دادن نشان سبز به پاسخ درست، بخش  آب وتاثیر آن بر آب و هوا از کتاب "کمبود آب " خوانده شد.

شرکت کنندگان در ادامه دو شعر از سهراب سپهری و محمود کیانوش درباره آب خواندند و هر کدام از گروه ها تلاش کردند تا ضرب المثلی درباره آب را به شکل نمایش بی کلام اجرا کنند.

سپس کودکان راه هایی ساده و عملی برای کاهش مصرف آب مطرح کردند و قرار گذاشتند که آن ها را در خانه به کار ببرند و نزدیکان شان را هم به اجرای آن ها فرا بخوانند.

در پایان نیزهریک از حاضران یک نشانه ی کتاب برای پاسداشت ارزش آب و ضرورت صرفه جویی در مصرف آن طراحی کردند.

 

Submitted by editor6 on