توانایی اندک دانش‌آموزان سوئدی در مطالعه

بسیاری از کودکان در سوئد مشکل خواندن دارند. حتی وقتی تمام حروف را می‌شناسند و می‌توانند کلمه‌ها را هم بخوانند، اما درک متن برایشان مشکل است.

طبیعی ‌است چنین کودکانی در بزرگ‌سالی برای ادامه‌ی تحصیل و همراهی با دیگران در جامعه، با مشکل روبرو خواهند شد. پروژەی موسوم به(En läsande klass)  یک کلاس متن‌خوانی است برای کمک به کودکانی که در درک مطلب مشکل دارند.

بسیاری از کودکان در سوئد کمک لازم را برای یادگرفتن خواندن، در مدرسه‌های ابتدایی دریافت نمی‌کنند. حدود ٢٠ درصد دانش‌آموزان کلاس نهم، متنی را که نوشته شدە نمی‌فهمند. تحقیقات نشان می‌دهد که دانش‌آموزان سوئدی در درک مطلب در سطح بسیار پایینی در اروپا قرار دارند. مارتین ویدمارک نویسندەی کتاب‌های کودکان که مبتکر پروژەی کلاس‌ متن‌خوانی است می‌گوید اینکه کودکانمان نمی‌توانند آنچه را می‌خوانند با دقت بفهمند، یک مشکل بزرگ در جامعه‌ی ماست.

ویدمارک در مصاحبه‌ای با تلویزیون سوئد می‌گوید: «این یک مشکل برای دموکراسی هم است چرا که آن‌ها نمی‌توانند اطلاعات لازم در مورد جامعه را کسب کنند و امکانات و توانایی‌های خود را مورد استفادە قرار دهند و ادامه‌ی تحصیل بدهند.»

مارتین ویدمارک عقیدە دارد کودکانی که هرگز یاد نمی‌گیرند آنچه را که می‌خوانند به طور کامل درک کنند، به حاشیه‌ی جامعه راندە می‌شوند. او می‌گوید راه‌حل مشکل این است که در مدرسه به آن‌ها برای خواندن، بیشتر کمک شود. کودکان نیاز دارند در مورد متن‌هایی که خواندەاند، در مدرسه بیشتر گفت‌وگو کنند. آن‌وقت می‌توانند متن‌ها را بفهمند و بهتر هم بنویسند.

بسیاری عقیدە دارند که سطح آموزش مدرسه‌های سوئد در سال‌های اخیر پایین آمدە و به همین دلیل کودکان در سوئد در درک مطلب ضعیف‌تر شدەاند. حتی کودکان خردسال هم در مدرسه، خودشان درس می‌خوانند بدون اینکه آموزگار به آن‌ها تدریس کند. بسیاری از کودکان حتی در منزل هم کمکی برای تکالیف درسی‌شان دریافت نمی‌کنند.

آننا اکستروم رئیس ادارەی دولتی مدرسه‌های سوئد عقیدە دارد که تغییر نحوەی آموزش در مدارس به توانایی خواندن دانش‌آموزان کمک می‌کند. او می‌گوید یک دلیل مهم، این‌ است که دانش‌آموزان، خود مسئولیت یادگیری‌شان را برعهدە دارند.

دانش‌آموزان کلاس چهارم مدرسه‌ی ابتدایی ستورەبی در حومه‌ی استکهلم با مارتین ویدمارک در حال شرکت در پروژەی کلاس متن‌خوانی هستند. آن‌ها در روز، دست کم نیم ساعت، دربارەی آنچه خواندەاند  در کلاس گفت‌وگو می‌کنند. آموزگارشان بهبود نسبی آن‌ها را در این زمینه به طور کامل حس می‌کند.

مالین هوگاندر (Malin Hugander) آموزگار مدرسه‌ی ابتدایی ستورەبی می‌گوید: «حسن بزرگ این است که دانش‌آموزان علاقه‌مندی بیشتری نشان می‌دهند. آن‌‌ها می‌فهمند چرا باید این کار را بکنند؟ چرا باید در مورد متن‌هایی که می‌خوانند، حرف بزنند؟ نتیجه‌ی این کار را ما به راحتی در امتحان‌های سراسری هم می‌توانیم ببینیم.»

لنا آدل لیلیه‌روت وزیر فرهنگ سوئد نیز نقش مدرسه را در آموزش دادن مطالعه بسیار مهم توصیف می‌کند. او می‌گوید: «سطح نازل خواندن در بین کودکان ما، مایه‌ی اندوه است. به ویژە که ما همه‌ی امکانات لازم را هم فراهم کردەایم. در سراسر کشور، کتابخانه داریم، نشر کتاب‌های ما غنی و مداوم است. کتاب‌ها حتی در مکان‌هایی که قبلا در دسترس نبودند، وجود دارند. برای همین پایین‌آمدن مداوم سطح مطالعه‌ی کودکان ما بسیار نگران‌کنندە است.»

وزیر فرهنگ همچنین با یادآوری نقش مدرسه‌ها در امر آموزش در این مورد، از دولت و نهادهای تصمیم‌گیرندە و سیاست‌مداران انتقاد می‌کند که آن‌چنان‌که انتظار می‌رفت، در این زمینه فعال نبودەاند. او می‌گوید این یک پدیدەی اسفبار در تمام جهان است. فراموش نکنیم که ورزش و بازی‌های کامپیوتری هم نقش تشویق‌کنندە کودکان به مطالعه را دارند و دور نیست که آموزگاران ما کمتر به تمرین دانش‌آموزان توجه کنند.

 

دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on