برگزاری آئین اختتامیه چهارمین دوره مسابقه داستان‌نویسی افسانه‌ها

آئین اختتامیه چهارمین دوره مسابقه داستان‌نویسی افسانه‌ها با حضور جمال میرصادقی، شهرام اقبال‌زاده، محمد قصاع، رویا خوشنویس، شیدا رنجبر و جمعی از نویسندگان و مترجمان در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار و برگزیدگان نهایی معرفی و تقدیر شدند.

در این آئین که عصر سه‌شنبه ۲ شهریورماه ۱۳۹۵ برگزار شد، شهرام اقبال‌زاده با اشاره به تقابل بین فانتزی و رئال گفت: ادبیات داستانی مبتنی بر تخیل است و آنچه فانتزی را از رئال جدا می‌کند، تخیل نیست بلکه ممکن کردن جهانی است که وجود ندارد. عنصر در داستان فانتزی، زاده تخیل محض نویسنده است. ادبیات و هنر پایه تفکر انتقادی است. ادبیات، تخیل و تفکر را گسترش و عاطفه را پرورش می‌دهد؛ داستان خلاق منتقد تربیت می‌کند. 

این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: معمولا در ادبیات رسمی کشورمان ادبیات فانتزی را تحقیر می‌کنند و فانتزی‌دوستان نیز ادبیات رسمی را ادبیات غیرماندگار که فاقد تخیل است می‌دانند، در حالی‌که ما هم رمان‌های رئال ماندگار زیادی داریم و هم شاهکارهای فانتزی فراوان و تقابل بین آن‌ها اشتباه است.

اقبال‌زاده در ادامه سخنانش از زنده‌یاد حسین ابراهیمی یاد کرد و افزود: نمی‌شود از ادبیات فانتزی و علمی و تخیلی سخن گفت و از زنده‌یاد حسین ابراهیمی یاد نکرد که در خانه ترجمه پشتیبان همه مترجمان بودند و خیلی از داستان‌های علمی - تخیلی با همت وی منتشر شد. امیدوارم همه دوستان که در این راه کار می‌کنند، موفق باشند. باید از این ژانر حمایت و پشتیبانی شود. باید تفکر خلاق انتقادی را از پیش از دبستان در بچه‌ها ایجاد کرد و این کار ادبیات است نه ریاضیات. در کشور ما کمترین توجهی به فرهنگ نمی‌شود.

آثار فانتزی گوی سبقت را ربودند

سولماز قنبری، دبیر اجرایی چهارمین دوره مسابقات داستان‌نویسی افسانه‌ها اظهار کرد: امسال بیشترین آمار شرکت‌کننده را داشتیم. حدود ۲۲۴ نفر با ۳۶۲ اثر در جشنواره شرکت کرده بودند که ۳۱۳ اثر آن‌ها آثار داستانی بلند و بقیه آثار داستانی کوتاه بود. همچنین ۱۹۱ داستان به مرحله میانی داوری راه پیدا کرده‌اند که شامل ۴۴ داستان بلند و ۱۴۷ داستان کوتاه بود. به‌طور کلی ۵۲ نفر خودشان را به مرحله نهایی رساندند که از بین آن‌ها ۳۰ اثر فانتزی، ۱۱ اثر علمی و تخیلی و ۱۱ اثر ژانر وحشت بود.

به گفته وی داوران در مرحله نهایی شامل محبوبه نجف‌خانی، رویا خوشنویس، کاتالینا ورزی، محمد قصاع، نوید سیدعلی اکبر، شهرام اقبال‌زاده و جمال‌الدین اکرمی بودند.

قنبری با بیان این‌که نتایج حاکی از توجه بالا نسبت به ادبیات فانتزی بود، گفت: امروزه ادبیات فانتزی در سراسر جهان مطرح شده و کم‌کم ادبیات دارد به سمت فانتزی‌های بیشتری پیش می‌رود و ادبیات فانتزی جای خود را باز کرده است.

رشد نویسندگان ما در ژانر علمی-تخیلی کم است

محمد قصاع نیز به‌عنوان یکی از داوران این جشنواره در سخنانی از کمبود آثار در حوزه علمی- تخیلی ابراز نارضایتی کرد و افزود: در حوزه ادبیات فانتزی تعداد آثار به لحاظ کمی در این دوره خوب بود. در حوزه ادبیات وحشت نیز کارهای خوبی رسیده بود، ولی متاسفانه در ژانر علمی - تخیلی کارها به لحاظ کمی و کیفی مناسب نبودند. کارهایی که در این ژانر تالیف شده بیشتر علمی تخیلی نرم بوده و به‌نظر می‌رسد رشد نویسندگان ما در فانتزی سخت هنوز شکل نگرفته و وارد این وادی نشده‌اند.

نیما کهندانی، دبیر علمی جایزه افسانه‌ها نیز در این آئین اظهار کرد: خوشحالیم که افسانه‌ها تبدیل به یک اندیشه شده، اندیشه‌ای که در گوشه ذهن نوجوانان عاشق خیال شکل گرفته است و توانسته از مرزها فراتر رود. علی‌رغم همه مشکلاتی که وجود داشت، توانسته‌ایم هر سال گام‌‌هایمان را محکم‌تر و استوارتر از سال قبل برداریم.

هیات داوران چهارمین جایزه داستان‌نویسی افسانه‌ها نیز با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که خلاقیت و نوآوری به‌ویژه در طرح داستان و استفاده از مضامین داستانی، شخصیت‌ها و افسانه‌های کهن در اغلب داستان‌ها و رمان‌ها برای هیات داوران جذاب بود، ولی متاسفانه ایده‌ها و خلاقیت‌های زیادی در این داستان‌ها به علت بی‌تجربگی نویسندگان به هدر رفته‌اند.

در ادامه ای آئین برگزیدگان در سه ژانر وحشت، فانتزی و علمی- تخیلی معرفی شدند.

 

منبع
خبرگزاری ایسنا
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on