اجرای برنامه‌ای برای ارتباط کودکان محله‌های آسیب‌پذیر با طبیعت

کودکانی از فقیرترین محله‌های ایالت واشنگتن دی سی آمریکا، تجربه‌هایی دگرگون‌کننده‌ی زندگی در پارک‌های ملی داشتند.

آمارها می‌گویند توماس جونز، نوجوان ۱۷ ساله، بیشتر ممکن بود ترک تحصیل کند یا سرانجامش زندان باشد، تا این‌که قله‌ای ۴۰۰۰ متری را در یکی از پارک‌های ملی وایومینگ فتح کند. اما توماس با شرکت در سفر‌های برنامه‌ی «بچه‌های شهر» به جای آن‌که تابستان خود را در خیابان‌ها بگذراند، روزهایی فوق‌العاده را در دل طبیعت تجربه کرده است. توماس می‌گوید: «حتی نمی‌توانم آن را توصیف کنم. این تجربه، نقطه‌ای برجسته‌ در زندگی من است.»

توماس یکی از اعضای برنامه‌ی بچه‌های شهر در ایالت واشنگتن دی سی طی سال‌های گذشته بوده است. این برنامه برای کودکانی اجرا می‌شود که در آسیب‌پذیرترین محله‌های شهر زندگی می‌کنند. اغلب این کودکان زیر خط فقر هستند. بسیاری از این کودکان عضو عزیزی از خانواده‌ی خود را بر اثر خشونت از دست داده‌اند یا عضوی از خانواده‌شان در زندان است.

ایده‌ی شکل‌دهنده این برنامه، فراهم کردن فرصتی برای خارج کردن این کودکان از فضای محله و بردن آن‌ها به دل طبیعت بوده است تا به آن‌ها کمک کند بیاموزند، رشد کنند و مهارت‌های خود برای آن‌که بتوانند هدف‌گذاری کنند و در راستای تحقق آروزهای خود پیش بروند را تقویت کنند.

این برنامه شامل برقراری سالیانه کمپ تابستانی و برگزاری فعالیت‌هایی در طول سال تحصیلی مانند برگزاری سفرهای کوهنوردی یا سنگ‌نوردی در تعطیلات آخر هفته یا سفرهای طولانی‌تر برای اردو زدن در طبیعت، در طول تعطیلات بهاره‌ی مدرسه‌هاست.

معمولاً کودکان از پایه‌ی ششم تحصیلی وارد این برنامه می‌شوند و خوشبختانه شرکت در فعالیت‌های آن را در دوران راهنمایی و دبیرستان نیز ادامه می‌دهند. هدف اجرای این برنامه آن است که کودکان با برنامه‌ای برای آینده‌ی خود، برای ادامه‌ی تحصیل و یا آغاز به کار، از دبیرستان فارغ‌التحصیل شوند. این برنامه دانش‌آموزان را به نقش‌پذیری اجتماعی نیز ترغیب می‌کند.

بچه های شهر

این برنامه کودکان را به انجام کار درست تشویق می‌کند. در حالی‌که نرخ فارغ‌التحصیلی در ایالت واشنگتن دی سی حدود ۶۵ درصد است، نرخ آن میان کودکان عضو برنامه‌ی «بچه‌های شهر» حدود ۹۵ درصد بوده است.

فراهم کردن فرصت برای چنین تجربه‌هایی در دل طبیعت پارک‌های ملی، همانند نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده است. تجربه‌های مثبت کودکان، آنان را ترغیب می‌کند در آینده بزرگ‌سالانی حافظ و حامی این مناطق طبیعی باشند.

تایرهی مور (Tyrhee Moore)، یکی از کودکان عضو برنامه‌ی بچه‌های شهر، که در حال حاضر فارغ‌التحصیل دانشگاه ویرجینای غربی در رشته‌ی مدیریت ورزشی است، پیش از شرکت در برنامه‌های کمپ تابستانی نزدیک‌ترین کوهی که تا آن موقع دیده بود، تپه لباس‌های جمع شده در کف اتاق خوابش بود! عضویت در برنامه‌ی «بچه‌های شهر» به او چشم‌اندازی جدید در زندگی اعطا کرد. برای تایرهی مور تمامی موقعیت‌ها و شرایطی که در زندگی روزانه‌اش تجربه کرده بود، در مقابل صعود قله‌ی دنالی در آلاسکا کوچک می‌نمود. تایرهی مور اکنون به نقاط مختلف کشور سفر می‌کند تا با سخنرانی‌های خود کودکان را به ارتباط با طبیعت، خروج از کنج آسایش‌شان خود و به چالش کشیدن خود تشویق کند. او تابستان‌های خود را در کمپ تابستانی برنامه‌ی «بچه‌های شهر» به عنوان مشاور و راهنمای نسل بعدی کودکان عضو این برنامه می‌گذراند.

- برای آشنایی با برنامه‌ی بچه‌های شهر، به آدرس زیر مراجعه کنید:

city kids

برگردان:
صفورا زواران حسینی
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on