برپایی نمایشگاهی از خط‌ها و رنگ‌های طبیعت

مدرسه‌‌ی مونته‌سوری کادلز در کوئیکر هیلز استرالیا نمایشگاه کم‌نظیری از آثار نقاشی دانش‌آموزان خود با نام «گفتگو با طبیعت» برپا کرد.

 

نمایشگاهی از آثار کودکان

این نمایشگاه نقاشی به دلیل ایده‌ی شکل‌دهنده‌ی آن مورد توجه است. کودکان برای خلق آثار خود تنها از مواد و رنگ‌های طبیعی استفاده کرده‌اند. این مرکز آموزشی با برگزاری این نمایشگاه قصد داشته است افزون بر آشنا کردن کودکان با ارزش‌های مواد و محصولات طبیعی، درباره‌ی حذف مواد آسیب‌زا به طبیعت که در نقاشی استفاده می‌شود نیز آگاهی دهد. برپاکنندگان نمایشگاه امیدوارند به کمک این نمایشگاه، شیوه‌ی زندگی پایدار و دوست‌دار محیط‌زیست را میان خانواده‌های دانش‌آموزان خود و در نتیجه اجتماع ترویج کنند.

 

نمایشگاه گفت و گو با طبیعت

برای تولید رنگ و دیگر مواد لازم برای اجرای نقاشی‌ها، از آن‌جایی که اغلب کودکان و آموزشگران مدرسه‌ی کادلز پیشینه‌ی قومی هندی دارند، بیشتر بر انواع ادویه‌های هندی تمرکز و از برنج خیس شده، آرد ذرت، آب گرم و چسب برای زیرسازی نقاشی‌ها استفاده شده است. همچنین از ادویه‌های مختلف و عصاره‌های آن‌ها رنگ به دست آمده است. به عنوان مثال زردچوبه و برگ بو برای رنگ زرد، پودر چغندر برای رنگ قرمز - صورتی، پوست انار جوشانده در آب برای رنگ قرمز، پودر کلم برای رنگ سبز، بلوبری برای رنگ بنفش و غیره (برای مشاهده‌ی فهرست موادی که از آن‌ها رنگ تهیه شده است به متن اصلی خبر مراجعه کنید). از مواد طبیعی دیگر مانند پوست پیاز و سیر، دانه‌های قهوه، پوست درخت، برگ چای، صدف، شن، خاک رس، دارچین، برگ بو، گل شیشه‌شور، پوست نارگیل و زغال چوب نیز برای تزیین نقاشی‌ها استفاده شده است.

 

آشتی با طبیعت

مربیان و برنامه‌ریزان آموزشی این مدرسه امیدوار بوده‌اند با اجرای این فعالیت کودکان بتوانند استعدادهای خود را از راه احترام به طبیعت، پرورش دهند و آگاهی آنان نیز درباره‌ی طبیعت، افزایش یابد. این نمایشگاه در واقع گفتگوی کودکان و طبیعت به وسیله‌ی زبان خط‌ها و رنگ‌ها بوده است.

در بخش جنبی این نمایشگاه، برخی آثار هنری کودکان که با مواد دوریختنی مانند بطری‌ها و کاغذهای دور ریختنی، پوست پرتقال و ... ساخته شده نیز به نمایش در آمده است.

 

تابلویی از آثار کودکان

 

نمایشگاه گفت و گو با طبیعت

برگردان:
صفورا زواران حسینی
Submitted by editor71 on