کارگاه آموزش «قصه گویی» IBBY در زیمبابوه

شاخه ملی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در زیمبابوه به تازگی یک کارگاه آموزشی «قصه گویی» برای دست اندرکاران آموزش و ادبیات کودکان در این کشور آفریقایی برگزار کرد که با استقبال بسیار زیادی روبرو شد.

کتابداران کودک و نوجوان، آموزگاران دبستان و مربی های مهد کودک مخاطبان این کارگاه آموزشی بودند. بیشتر آن ها پیش از این در هیچ دوره آموزش قصه گویی شرکت نکرده بودند.

در این کارگاه نخست شرکت کنندگان با  اهمیت قصه گویی و تاثیر آن در رشد کودکان آشنا شدند، سپس روش های گوناگون قصه گویی مانند  نمایش دادن، استفاده از عروسک های خیمه شب بازی، تصویر های دنباله دار، بازی ها، عکس ها و پوستر ها آموزش داده شد.

 «قصه گویی»، این سنت دیرپای جهانی در این کشور جنوب آفریقا، در مراکز آموزشی کودکان جا نیفتاده و مربی ها و آموزگاران به خاطر نبود و کمبود کتاب های مناسب برای قصه گویی و لوازم جانبی دیگر به جای قصه گویی برای کودکان، از روی کتاب ها قصه خوانی می کنند.

برگزاری این کارگاه بر روی شرکت کنندگان تاثیر زیادی برجا گذاشت. آن ها پس از شرکت در این کارگاه به کمبودهایی که در کشورشان در زمینه قصه گویی برای کودکان وجود دارد پی بردند و 

نتیجه گرفتند برای ترویج قصه گویی در کشورشان، همکاری مدرسه ها و پدر و مادر ها نیاز است.

آن ها درخواست کردند که کارگاه های تکمیلی دیگری هم درباره قصه گویی برگزار شود و تصمیم گرفتند  برای تهیه لوازم مورد نیاز  قصه گویی در آموزشگاه ها، کتابخانه ها و خانه ها تلاش کنند.

برگردان:
پروین عالمی
Submitted by editor6 on