کودک خود را بشناسیم: (۰ - ۲ سال)

دستاوردهای پژوهشی در زمینه رشد و پرورش کودک، به شناخت دوره هایی در رشد زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی در کودکان انجامیده  است. گرچه آهنگ پیشرفت تمامی کودکان در پیمودن این مراحل یکسان نیست،  اما در روند رشد، گذار همگی آنان از این مراحل قطعی است. توجه به ویزگی های کودکان در هر مرحله از رشد، سر نخ هایی را برای شناخت ادبیات مناسب آنان به دست می دهد. کودکان برای پشت سر گذاردن هر مرحله خاص از رشد، به کتاب های ویژه ای نیاز دارند. این کتاب ها آن ها  را در پیشروی به مراحل دیگر یاری می دهند. به همین سبب شناخت گوناگونی رشد و پرورش کودک برای تمامی والدین و کسانی که با کودکان سر و کار دارند ضروری است.

ادبیات و کتاب خوانی، اثری ژرف بر رشد و پرورش جنبه های مختلف زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی کودک دارد.  فهرستی از ویژگی ها و تاثیر  کتاب هایی که برای رشد جنبه های متفاوت کودکان مناسب هستند در زیر آمده است.

 

ویژگی های کودکان ۰ - ۲ سال فعالیت ها کتاب های پیشنهادی

در این مرحله از زندگانی خردسال رشد پرشتاب زبانی رخ می‌دهد. تا پایان این دوره، گنجینه‌ی واژگان کودکان به نهصد واژه می‌رسد.

برای کمک به کودکان فعالیت‌های گوناگونی را که به رشد زبانی می‌انجامد پیش‌بینی کنید. مانند لالایی ها، شعرها و ترانه های کودکانه و هم چنین کتاب‌های تصویری داستانی یا مفهومی.

کودکان، به کمک تصویرها کنش‌ها را شناسایی می کنند و نام‌ آن‌ها را می‌آموزند.

برای کودکان کتاب‌هایی بخوانید که تصویرهای آن‌ها کنش‌های مشخص و ‌آشنا را ارائه می کنند. کودکان را به شناسایی این کنش‌ها برانگیزید.

كودكان اندام‌های كوچك و بزرگ بدن را می آموزند.

در این مرحله اجازه دهید تا كودكان به وسیله کتاب های تصویری اندام‌های آشنای بدن را شناسایی كنند.

  •  بپوش تا بریم
Submitted by editor6 on