آیا می دانید بوپال چیست،جانور است یا گیاه؟

هفتمین نشست سبز خانه ی کتابدار ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ماه  با حضور منیر شاخساری - مترجم کتاب های زیست محیطی مجموعه ی"کتاب های سبز"-  برگزار شد.

نخست عاطفه سلیانی، گرداننده کارگاه، از شرکت کنندگان خواست یک فاجعه ی زیست محیطی را به تصویر بکشند. تصویرهای آن ها شامل: جنگل های تراشیده شده، دود و آلودگی، گل های پژمرده، دریای آلوده به نفت و یک ورق کاغذ سفید به عنوان نمادی از قطع بی رحمانه ی درختان و مصرف بی رویه ی کاغذ بود.سپس از آن ها خواسته شد یک یا دو راهکاربرای پایان دادن به این فاجعه ها پیشنهاد کنند. پس از ارایه ی پیشنهادها از سوی شرکت کنندگان، خانم شاخساری –مترجم کتاب "بوپال"- به شرح فاجعه ی انفجار در کارخانه یِ "یونیون کارباید" در شهر بوپال هند پرداخت. در این کارخانه، کود شیمیایی تولید می شد تا با افزایش تولیدات کشاورزی، به تحقق هدف انقلاب سبز کشاورزی در هند کمک شود.

آیا می دانید بوپال چیست،جانور است یا گیاه؟

اما بی مسولیتی مدیران امریکایی و هندی "یونیون کارباید" در اتخاذ تدابیر ایمنی برای کارخانه، به فاجعه ی انفجار آن وانتشار گازهای سمی در شهر بوپال انجامید که جان دست کم چهار هزار نفر را گرفت و صدها نفر از جمله کودکان ونوجوانان را به بیماری های درمان ناپذیر و نابینایی دچار کرد.

آن گاه، خانم شاخساری پرسشی طرح کرد و از حاضران خواست فکر کنند برای اینکه هم آفت های کشاورزی نابود شوند و هم از تکرار چنین فاجعه هایی پیشگیری شود، چه می توان کرد؟ پس از بحث وگفت وگو همه به این نتیجه رسیدند که بهترین راه، مبارزه ی طبیعی با آفات است که هم اکنون در برخی مناطق ایران نیز انجام می شود.

سپس چند نفر از شرکت کنندگان، نمایشی کوتاه از کتاب "غول مهربان صحرا" که در نشست پیش خوانده شده بود، اجرا کردند.

 درپایان کتاب "بوپال" برای مطالعه ی هفتگی تعیین شد.

آیا می دانید بوپال چیست،جانور است یا گیاه؟

این کارگاه از مجموعه کارگاه های "ترویج خواندن"‌ کتابک است که  امسال تابستان  از تاریخ ۳ تیر ماه ۱۳۸۸ هفته ای دو بار با موضوع های "هنر و خلاقیت" و "محیط زیست" به شکل آزمایشی و تجربی از سوی مروجان کتابخوانی در خانه کتابدار به اجرا در آمده اند. هدف از اجرای این کارگاه های آموزشی بازتاب تجربه های عملی مروجان در پایگاه ترویج کتابک است، تا علاقه مندان بتوانند با در دست داشتن این الگوها، کارگاه های مشابه ای را درشهرها و روستاهای خود برگزار کنند.

Submitted by editor6 on