دوشنبه‌های هر هفته «روز کتابخوانی» در مهدکودک‌ها خواهد بود

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد روزهای دوشنبه هر هفته به عنوان «روز کتابخوانی» در مهدکودک‌ها تعیین می‌شود.

همزمان با نخستین روز مهرماه ۱۳۹۶ زنگ آغاز سال تحصیلی در مهدکودک ایران مهر تهران با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان بهزیستی کشور نواخته شد.

دوشنبه‌های هر هفته «روز کتابخوانی» اعلام شد

در این مراسم شیوه‌نامه اجرایی دوشنبه‌های کتابخوانی در مهدکودک‌های سراسر کشور، به امضا رسید؛ همچنین «زنگ کتابخوانی» در مهدکودک‌های سراسر کشور هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید نیز نواخته شد.

علی ربیعی(وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در حاشیه این مراسم بیان داشت: از یک سال گذشته با وزارت ارشاد جلساتی داشتیم و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد و در نهایت تفاهم‌نامه‌ای امضاء کردیم که بر اساس آن روزهای دوشنبه به عنوان «روز کتابخوانی» در مهدهای کودک تعیین شد.

وی با تاکید بر اینکه توصیه می‌شود همه پدرها و مادرها هفته‌ای یک روز در منزل کتابخوانی داشته باشند، بیان داشت: کودکان باید با کتاب آشنا شوند. خواندن و نوشتن و کتاب موجب ارتقای سطح سواد در ابعاد مختلف می‌شود. کتاب نوعی سبک زندگی است، کتاب نوعی شیوه ارتباط کودکان با مسائل جامعه خود محسوب می‌شود، البته قطعا نسلی که کتاب‌های داستان راستان و چارلز دیکنز را خوانده‌اند با نسلی که مرتب کارتون نگاه می‌کنند و به طور انفرادی با گوشی‌های تلفن همراه بازی می‌کنند تفاوت خواهند داشت.

 

روز کتابخوانی

 

بچه‌ها باید بوی کتاب را حس کنند

وی افزود: خوب است که پدر و مادرها برای فرزندان خود کتاب بخوانند و کتاب را هدیه بدهند. بچه‌ها باید بوی کتاب را حس کنند. برای آنکه کودکان با مفاهیم روز فرهنگی آشنا شوند تدوین و چاپ کتاب‌های آموزشی را در دست داریم. امیدواریم رویه کتابخوانی از مهدهای کودک شروع شود و تا پایان دانشگاه ادامه داشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: در مهد کودک های روستاها نیز اقداماتی انجام داده‌ایم. در روستا مهدها یک وعده غذای گرم برای سلامت جسمانی کودکان توزیع می‌کنیم؛  قرار شده است توزیع و روخوانی یک وعده کتاب همراه با غذای گرم برای سلامت روح کودکان هم داشته باشیم.

 

روز کتابخوانی

 

کتابخوانی به ساختن انسانی سالم و شکل گرفتن مهارت‌های درست اجتماعی کمک می‌کند

عباس صالحی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در ادامه این مراسم گفت: مساله کتابخوانی یکی از دغدغه‌های عمومی کشور است. در کنار نشر کتاب، دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی، یکی از دغدغه‌های جدی، فاصله‌ای است که میان کتاب و جامعه افتاده است.

وی افزود: طرح مشترکی با سازمان بهزیستی از چندی قبل در دستور کار قرار گرفت. معاونت فرهنگی وزارتخانه نشست‌هایی با این سازمان داشت و قرار شد در قالب تفاهم‌نامه‌ای تمام مهدهای کودک سراسر کشور یک روز خود را در هفته به کتابخوانی اختصاص دهند که بر این اساس دوشنبه هر هفته «روز کتابخوانی» خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که کتابخوانی به عنوان یک مساله اجتماعی نه تنها باعث تولید دانش و مهارت‌افزایی می‌شود بلکه به ساختن انسانی سالم و شکل گرفتن مهارت‌های درست اجتماعی کمک می‌کند.

 وی گفت: بسیار مهم است که کتابخوانی از سنین اولیه کودکی در وجود افراد جامعه نهادینه شود.  فرزندان ما باید از ابتدا احساس کنند که با کتاب، انسان بهتر و سالم‌تری خواهند بود.

 

Submitted by editor71 on