"حرکتی برای ﺁب و هوا" در آموزشگاه های آلمان

آب و هوا چیست؟  CO2  (دی اکسید کربن) چیست؟ اثر CO2  بر روی  آب و هوا چیست ؟ یک دانش آموز  به تنهایی، تمام یک کلاس یا کل یک مدرسه چه باید بکنند تا  کمتر  CO2  تولید شود و محیط مدرسه از فضای سالم تری بر خورد باشد؟ 

«حرکتی برای ﺁب و هوا» بخشی از برنامه «حفاظت از آب و هوا در آموزشگاه ها» است که در چهارچوب برنامه  دولت  آلمان برای حفاظت از آب و هوا به اجرا در می آید. این طرح از پشتیبانی وزارت فدرال برای حفظ  محیط زیست و منابع طبیعی آلمان برخوردار  است.

هدف از برگزاری این برنامه کاهش میزان رها سازی CO2  در مراکزآموزشی و هم چنین آموزش رفتار مسولانه در این راستا است.

این طرح می کوشد به این پرسش ها و دیگر مسئله ها در باره تغییرات آب و هوا و حفاظت از آن ها پاسخ دهد. هر آموزشگاه، با ارائه پروژه ای، که البته در ارتباط با کاهش CO2  در مراکزآموزشی است، می تواند  در این برنامه شرکت کند.

اجرای این برنامه از ماه دسامبر  ٢٠٠٨  آغاز شده و  "انجمن مرکز آموزشی"، "BildungsCent e.V" آن را اجرا می کند.

انجمن  پس از بررسی پروژه، برای به اجرا درآوردن آن،  ٥٠٠ یورو (حدود ٥٠٠ هزار تومان) و همچنین یک جعبه را که حاوی وسایل فنی و آموزشی مانند دماسنج، نورسنج، کتاب های راهنما و غیره است، در اختیار آموزشگاه می گذارد.

این انجمن  از  ١٠٠٠ مرکزآموزشی در كاهش نشر دی اكسید كربن پشتیبانی فنی و مالی می کند. "انجمن مرکز آموزشی"، برای پاسخ به پرسش های مطرح شده و راهنمایی شرکت کنندگان،  شماره تلفنی در اختیار می گذارد که در صورت تمایل می تواند در نقش رابط  بین شرکت کنندگان باشد.

در آخر، بهترین پروژه ها یا اقدام ها در راستای کاهش میزان رها سازی CO2  در مراکزآموزشی، انتخاب و در یک کتاب راهنما برای آموزشگاه ها به چاپ می رسد.

 

برگردان:
ترانه وکیلی
Submitted by editor6 on