ادبیات و باروری تخیل کودکان

هفته گذشته در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۸۸هفتمین کارگاه خلاقیت ادبی با هدف آشنایی کودکان با تاریخ ادبیات کودکان ایران و پیوند آن با زیبایی شناسی در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار شد.

شهناز جمشیدی گرداننده این کارگاه در این جلسه با بهره گیری از مجموعه کتاب های "تاریخ ادبیات کودکان ایران "سعی کرد شرکت کنندگان را با مفهوم طنز و فانتزی در ادبیات  آشنا نماید. او در ابتدای جلسه  توضیح کوتاهی درباره ی فانتزی و طنز داد و سپس کودکان و نوجوانان به دو گروه سنی ۹-۱۱ سال و  ۱۲-۱۴ سال تقسیم شدند و بازی لذت بخش "کلمات و داستان" را آغاز کردند. در این بازی هر فرد کلماتی را که به ذهنش می رسید روی برگه ایی یادداشت می کرد و سپس با استفاده از همان کلمه ها یک داستان به سبک طنز و فانتزی می ساخت.

این بازی علاوه بر آشنا کردن کودکان با سبک های مختلف ادبیات، باعث رشد خلاقیت و قدرت تخیل آن ها نیز می شود.  در ادامه کارگاه کودکان داستان های نوشته شده خود را خواندند و قرار شد داستان ها به صورت کتاب در آورده شود و در اختیار دیگر شرکت کنندگان قرار گیرد.

شهناز جمشیدی با خواندن داستان "موش و گربه"، "بادمجان و ندیم" و "خواجه و خدا" اثر عبید زاکانی از کتاب تاریخ ادبیات کودکان ایران، آن ها را با سبک طنز و زندگی نامه عبید که در تاریخ  ادبیات ما جایگاه ویژه ای دارد آشنا کرد، سپس کودکان نمایش داستان های خوانده شده را اجرا کردند و با همکاری مادران خود به تصویر سازی بخش هایی از داستان ها پرداختند.

ادبیات و باروری تخیل کودکان

درپایان از کودکان و نوجوانان خواسته شد تا هفته آینده دو کتاب "امپراتور سیب زمینی چهارم" نوشته محمد هادی محمدی  و "تنور" نوشته هوشنگ مرادی کرمانی را  مطالعه کنند و درباره سبک آن ها در کارگاه بعدی گفت و گو شود.

ادبیات و باروری تخیل کودکان

این کارگاه از مجموعه کارگاه های " ترویج خواندن "‌ کتابک است که  امسال تابستان  از تاریخ ۳ تیر ماه ۱۳۸۸ هفته ای دو بار  با موضوع های "هنر و خلاقیت" و "محیط زیست" به شکل آزمایشی و تجربی از سوی مروجان کتابخوانی در خانه کتابدار به اجرا در آمده اند. هدف از اجرای این کارگاه های آموزشی بازتاب تجربه های عملی مروجان در پایگاه ترویج کتابک است، تا  علاقه مندان بتوانند با در دست داشتن این الگوها، کارگاه های مشابه ای را درشهرها و روستاهای خود برگزار کنند.

Submitted by editor6 on