چه کسی قورباغه ی غریبه را می خورد؟

هشتمین کارگاه محیط زیست، چهارشنبه ۴ شهریور۱۳۸۸ با این پرسش که جمله " قورباغه ی غریبه، سوسک مهاجم را می خورد، کی قورباغه ی غریبه را می خورد؟" از نظر زیست محیطی چه معنایی دارد؟ شرکت کنندگان به فکر فرو رفتند.

نزدیکترین پاسخ به پرسش طرح شده، چرخه ی تغذیه در طبیعت بود. پس از اظهار نظرهمه شرکت کنندگان، عاطفه سلیانی گرداننده کارگاه به شرح چگونگی اختلال در حیات وحش طبیعی و اکوسیستم پرداخت و ماجرای قورباغه ی غریبه وسوسک مهاجم را در سال ۱۹۳۵ در کشور استرالیا توضیح داد. آن گاه به پیوند همه عناصرجهان از راه های گوناگون اشاره کرد و این عناصر را به بدن انسان تشبیه کرد که سست شدن پیوند و همکاری اندام های آن ،به بیماری کره ی خاکی ما می انجامد. سپس از شرکت کنندگان خواسته شد درباره ی زیست بوم ها و اکو سیستم های مختلف و موجوداتی که در آن ها زندگی می کنند، با یاد آوری آنچه درنشست های گذشته آموخته اند،گفت وگو کنند. پس از آن، عاطفه سلیانی درباره ی تاثیر افزایش جمعیت انسانی برتعادل طبیعت وتنوع زیستی، از حاضران پرسید. آن ها به درستی از نقش مخرب افزایش جمعیت انسانی بر تنوع زیستی سخن گفتند. گرداننده کارگاه آمارهای تکان دهنده ای از این تخریب ارایه داد: نابودی گیاهان و جانوران از سوی انسان با سرعتی بیش از ۱۰ هزار برابر گذشته وتخریب زیستگاه های آن ها و از بین رفتن روزانه ۵۰تا۱۰۰ گونه ی گیاهی و جانوری در جهان. مساله ی گرمایش زمین وآثار آن بر اکوسیستم ها، اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی، تاثیر افزایش تولید زباله در تخریب زیستگاه های موجودات زنده، ضرورت پرهیز از خرید کالاهایی که با اندام های جانوران در معرض خطر ساخته شده اند، لزوم کمک به نجات زندگی بومیان جنگل ها و معرفی صندوق جهانی حیات وحش سازمان ملل و نشانه ی آن، از دیگرمباحث این نشست بود.

این کارگاه از مجموعه کارگاه های " ترویج خواندن "‌ کتابک است که  امسال تابستان  از تاریخ ۳ تیر ماه ۱۳۸۸ هفته ای دو بار  با موضوع های  "هنر و خلاقیت" و "محیط زیست" به شکل آزمایشی و تجربی از سوی مروجان کتابخوانی در خانه کتابدار به اجرا در آمده اند. هدف از اجرای این کارگاه های آموزشی بازتاب تجربه های عملی مروجان در پایگاه ترویج کتابک است، تا  علاقه مندان بتوانند با در دست داشتن این الگوها، کارگاه های مشابه ای را درشهرها و روستاهای خود برگزار کنند.

Submitted by editor6 on