زاد روز مروج و منتقد برجسته ادبیات کودکان ایران!

فرخ صادقی ۱۷ شهریور ۱۳۲۶ در شهرستان مراغه در خانواده ای فرهنگ دوست زاده شد. فرخ دوره دبستان را در مدرسه کمال و دبیرستان را در مدرسه خواجه نصیر طوسی در مراغه گذراند. او از کلاس نهم دبیرستان برای روزنامه کیهان خبر و گزارش می نوشت.

فرخ از دوره جوانی به ادبیات به ویژه ادبیات کودکان علاقمند بود. او بر این باور بود که کودکان عامل بنیادین تحولات اجتماعی اند و برای پدید آوردن تحول در جامعه، باید از کودکان آغاز کرد. به همین سبب در حوزه های گوناگونی که به گونه ای با زندگی و جایگاه کودک پیوند داشت فعالیت می کرد. او با کمک مریم احمدی کتاب آموزش برای خردسالان محروم از آموزش را تهیه کرد.

صادقی از راه خواندن پیوسته کتاب ها و مقاله های مربوط به ادبیات کودکان، همواره در جهان رخدادهای این گستره ادبی بود و به همین سبب، افزون بر نگارش کتاب، کتاب های ادبی ویژه کودکان را نیز نقد می کرد.

او از سال ۱۳۵۱ به گروه بررسی کتاب شورای کتاب کودک پیوست. صادقی یکی از آموزشگران ادبیات کودکان در دوره های کتابداری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بود و در نشست های تخصصی کانون به عنوان سخنران شرکت می کرد.

فرخ صادقی در سال ۱۳۶۱، هنگامی که برای دیدار خانوده اش از ساری به تهران می آمد در تصادف رانندگی جان باخت و در تهران به خاک سپرده شد.  

 

Submitted by editor6 on