از تبریز تا موزه کودکی ایرانک

مسیر موزه با مولاژهایی از آثار تعلیم و تربیت در تاریخ کهن ایران زمین آغاز می‌شود؛ آنجا که دست نوشته‌های کودکان بر روی لوح‌های سفالی مربوط به دوره هخامنشی در برابر دیدگانت قرار می‌گیرد.

مولاژ سنگ نگاره هانی مربوط به هشتصد سال پیش از میلاد شگفتی بعدی است.

کودکی‌های به نظم در آمده در شاهنامه و سایر آثار ادبی ایران مرحله دیگری از موزه است.

تعلیم و تربیت به روش مکتب خانه‌ای و سپس بزرگانی چون حسن رشدیه، جبار باغچه بان، محمد بهمن بیگی و ... همراه با ادوار کتاب‌های درسی قسمتی بسیار غنی و سرشار از خاطره‌هاست.

تنوع چشمگیری از انواع گهواره‌ها و وسایل نگهداری نوزادان که در نقاط مختلف ایران رایج بوده در موزه ارائه شده است.

و مجموعه‌های بسیار زیبایی از اسباب بازیها و کتاب‌های داستانی و نویسندگان و تصویرگران و شاعرانی که در عصر جدید نخستین‌ها را برای کودکان خلق کردند ... شورای کتاب کودک و توران میرهادی ... در انتهای مسیر موزه قرار گرفته‌اند.

در طول مسیر ایستگاه‌های جذابی مثل سایه بازی، ماکت‌هایی برای قصه‌های خاصی مثل مناظره بز و درخت خرما یا قصه درخت آسوریک، شنگول و منگول، پیرهن پری خروس زری خلق شده است که سرشار از لذت و یادگیری و سرگرمی برای کودکان است.

زیبایی بصری، تنوع اجزا، خلاقیت در ارائه، پویایی و گویا زنده بودن عناصر و المان‌ها، محیط بسیار شاد و جذاب موزه خصوصاً برای کودکان از ویژگی‌های این موزه باارزش است.

نخستین بازدید من و دخترم چهار ساعت طول کشید؛ بازدیدی که به تکرار آن شوق بسیار داریم. اعلام دختر شش ساله‌ام این بود که بهترین قسمت سفر یک هفته‌ای‌مان به تهران و ... بوده؛ و البته که حجم دیده‌ها و برداشته‌هایش از این موزه شگفت انگیز در برق نگاهش پیدا بود.

موزه به همت موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و بطور موقت به مدت یکسال برپا شده است. مانا باشند و برقرار و به امید شرایطی که موزه کودکی به عنوان جزئی از نهاد کودکی در ایران؛ به یک موزه دائمی تبدیل شود.

نویسنده
سولماز قربانی
Submitted by admin on