"یک کتاب برای هر کودک"!

"یک کتاب برای هر کودک"، (En Bok At Alla )، نام پروژه ای است که از سال ۱۹۹۶ در سوئد اجرا می شود تا کودکان شهرهای کوچک و بزرگ این کشور لذت خواندن را بیشتر و بیشتر احساس کنند.

این برنامه با همکاری "بنیاد کتاب سوئد" ( Book-in-Sweden Foundation ) و "انجمن کتاب فروشان سوئدی" (Swedish Booksellers Association ) برگزار می شود و هدف آن ترویج خواندن در میان کودکان و نوجوانان با کمک گرفتن از جلسه های گفت و گو درباره کتاب ها و دیگر فعالیت های کتابخوانی است.

برنامه های این پروژه به شکل محلی برگزار می شود و کتاب فروش ها، آموزگاران، کتابداران و دانش آموزان در آن شرکت می کنند. در هر منطقه نزدیک به ۲۰۰ دانش آموز انتخاب می شوند و با کمک آموزگار،‌ کتابدار و کتاب فروش منطقه خود برای کتاب خوانی برنامه ریزی می کنند. بچه ها هرچند یکبار با هم به کتاب فروشی سر می زنند، کتاب های تازه را می بییند و از برنامه هایی که در کتاب فروشی برای آن ها تدارک دیده شده لذت می برند. برنامه هایی مانند کتاب خوانی با نویسندگان مشهور، برپایی جلسه های گفت و گو درباره کتاب ها، تشکیل گروه های خواندن، برپایی نمایشگاه ها، بررسی و خلاصه نویسی کتاب ها و برگزاری مسابقه های کتاب خوانی.

کودکانی که تازه به مدرسه پیوسته اند برای شرکت در این پروژه انتخاب می شوند. کودکانی که به این پروژه می پیوندند به کتاب فروشی دعوت می شوند تا کتاب دلخواه خود را انتخاب کنند و آن را از کتاب فروش هدیه بگیرند. از آغاز این پروژه تا سال ۲۰۰۸، بیشتر از ۴۰ هزار دانش آموز به کتاب فروشی ها دعوت شده اند و از کتاب فروش کتاب هدیه گرفته اند. این پروژه در واقع برنامه ای است برای همکاری موثر مدرسه با محیط های فرهنگی بیرون از خود، مانند کتاب فروشی ها و کتابخانه ها. همکاری و ارتباطی که تاثیر مهمی در علاقه مند کردن دانش آموزان به خواندن برجای می گذارد.

برگردان:
لیلا عالمی
Submitted by editor6 on