فعالیت پیشنهادی برای کتاب مجموعه بیدی

از «مجموعه کتاب بیدی» دو جلد «بیدی» و «بیدی و روز برفی» منتشر شده است. در این مجموعه با بیدی، دختر شاد و خلاقی آشنا می‌شویم که جهان را از دریچه‌ی جدیدی می‌بیند، به دیگران کمک می‌کند و رنگ جدیدی به دنیای خشک و عبوس بزرگسالان می‌زند.  در ادامه فعالیت‌هایی برای این کتاب‌ها پیشنهاد شده است.

کاربردها و فعالیت‌ها برای کتاب «بیدی»

از کودکان این سوال‌ها را بپرسید:

1. آیا تابه‌حال احساس کرده‌ای کارهایی که می‌کنی شبیه دیگران نیست؟ چه کارهایی؟ وقتی این را متوجه می‌شوی چه حسی به تو دست می‌دهد؟

2. معلم بیدی همیشه به او می‌گفت نقاشی‌هایش افتضاح است و باید کتاب نقاشی‌های مشهور را کنار بگذارد. بیدی در جواب حرف او چه کار کرد؟ اگر تو جای بیدی بودی چه کار می‌کردی؟

3.بیدی هدیه‌ی ویژه‌ای به خانم هاترن داد. هدیه‌ای که اثر بزرگی روی او گذاشت. اگر بخواهی هدیه‌ی خاص و ویژه‌ای‌ به کسی بدهی، آن هدیه چیست؟ چرا این هدیه ویژه‌ است؟

از کودکان بخواهید تصور کنند:

1. در صفحه‌ی دوم کتاب، بیدی با لوله کردن کاغذ، دوربینی درست کرده و بیرون را نگاه می‌کند. از کودکان بپرسید فکر می‌کنند منظره‌ای که بیدی می‌بیند چه شکلی است؟ در چند خط آن را توصیف کنند یا نقاشی‌اش را بکشند.

2. نام بیدی از درخت بید آمده. از کودکان بپرسید چرا به نظر آن‌ها نویسنده اسم شخصیت اول داستانش را از روی درخت بید انتخاب کرده؟ (شاید لازم باشد با هم کمی درباره‌ی درخت بید تحقیق کنید.)

از آن‌ها بپرسید، اگر قرار بود درخت باشند چه درختی را انتخاب می‌کردند؟ کدام ویژگی‌های ظاهری یا اخلاقی‌شان شبیه آن درخت است؟

3. پرسش‌های زیر را از کودکان بپرسید:

  • اگر می‌خواستی دنیا را از اول رنگ‌آمیزی کنی هر کدام از این چیزها را چه رنگی می‌کردی؟

درخت، آسمان، دریا، کوه، خیابان، چشم‌هایت

  • اگر می‌توانستی شکل آدم‌ها و چیزها را تغییر دهی، چه تغییری در شکل هر کدام از این‌ها می‌دادی؟

آدم‌ها، ماشین‌ها، ‌‌ خودت، گوشی موبایل، گربه‌ها، خانه‌ی خودت

  • اگر می‌توانستی اسم‌ها را تغییر دهی، چه تغییری در اسم این‌ها می‌دادی؟

پدر و مادرت، خودت، بستنی، مدرسه، تلویزیون، پرنده

حال می‌توانند با ترکیب همه‌ی چیزهای عجیب‌و غریبی که گفتند نقاشی بکشند، یا درباره‌ی این تغییر‌ات عجیب‌وغریب داستان کوتاهی بنویسند.

نقاشی بکشید:

1. از کودکان بخواهید مانند خانم هاترن انگشت‌های دست و پایشان را در رنگ فرو ببرند و آزادانه نقاشی بکشند. بدون اینکه فکر کنند قرار است چه چیزی بکشند.

2. اگر در فضای آموزشی هستید و این امکان را دارید، می‌توانید دیوار کلاستان را با کمک بچه‌ها نقاشی کنید و یا کاغذ متری تهیه کرده، بر دیوار نصب کنید و روی آن نقاشی بکشید.

کاربرد و فعالیت برای کتاب «بیدی و روز برفی»

1. بیدی در نامه‌اش از نقاش‌ی‌های کلود مونه صحبت می‌کند. نام او را در اینترنت یا کتابخانه جستجو کنید و با سبک کارهایش آشنا شوید

2. باغبانی کنید

می‌توانید نشا گیاهان مختلف تهیه کنید و  به همراه کودکان در باغچه بکارید و یا سبزیجات و گیاهان آپارتمانی را در گلدان بکارید و مراحل مراقبت را با کودکان  طی کنید.

3.می‌توانید از کودکان بخواهید با همراهی یکدیگر بازارچه‌ی خیریه برگزار کنند و  با نوشتن نامه یا درست کردن کارت دعوت از دوستان و همسایگان خود دعوت به حضور کنند.

 

 

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on