چگونه کتابخانه کودک خود را با بودجه کم بسازم؟

یک کار مهم شما به عنوان پدر و مادر، (گویا به اندازه کافی مشغله ندارید)، اینست که یک کتابخانه برای فرزندتان بسازید. از عوامل مهم تربیت فرزندی کتابخوان، کیفیت و تعداد کتاب‌هایی است که برای او فراهم می‌کنید.

پدر و مادرها مجبور به پرداخت هزینه های زیادی هستند و این در حالی است که قیمت متوسط یک کتاب کودک ۱۹.۹۹ دلار است. بنابر این چگونه می توانید کتابخانه ای برای فرزند خود بسازید که عشق به خواندن را در او بپروراند و عناوین چندین کتاب را برای همیشه در حافظه او باقی بگذارد.

در روزگاری که همه به نوعی ناچار به صرفه جویی هستند، شما هم می توانید از روش های مالی مناسب برای تهیه کتاب برای فرزندتان استفاده کنید.

  • کتابخانه عمومی

کتابخانه عمومی در محله می تواند دوست خوبی برای پدر و مادرها باشد. کتابخانه منبع بزرگی است که بدون هیچ هزینه ای کتاب را در اختیار شما و خانوادتان قرار می دهد، به شرط آنکه کارت عضویت کتابخانه را داشته و کتاب های امانت گرفته را به موقع باز گردانده باشید. کتابخانه ها برای کودکان پیش دبستان بیشتر اوقات برنامه های رایگان دارند مانند ساعت قصه گویی و در عین حال کتابخانه خود به خود کودک شما را در معرض دنیایی از کتاب قرار می دهد. برای کودکان پیش دبستانی رفتن به کتابخانه و انتخاب کتاب هایی که در مجموعه خود ندارند نوعی جایزه است.

این خود روش خوبی است تا قبل از خرید کتاب علاقه کودک به آن را بسنجید. برخی کتاب ها در کتابخانه مورد توجه فرزند شما قرار می گیرند و ارزش آن را دارند که آن ها را برای کودکتان بخرید در عین حال که علاقمندی کودک خود را نیز می شناسید. مهمتر این که رفتن به کتابخانه اهمیت نگهداری از کتاب را نیز به کودک می آموزد، زیرا کتاب تنها به او تعلق ندارد. بیشتر کتابخانه ها قفسه یا سبد کتاب های رایگان دارند. اکثرا افراد کتاب به کتابخانه محل خود اهدا می کنند و در صورتی که کتاب قدیمی و یا در کتابخانه موجود باشد، مسئولین کتابخانه آن را در قفسه کتاب های رایگان قرار می دهند. شما می توانید در کتابخانه محل خود بخش کتاب های حراج شده را نگاه کنید و گاه کتاب های مناسب را با تخفیف بخرید.

  • جلد مقوایی و جلد کاغذی

کتاب های جلد مقوایی (جلد سخت) معمولا برای کودکان مناسب ترند زیرا دیرتر فرسوده و پاره می شوند, ولی واقعیت این است که کتاب های جلد کاغذی ارزان تر هستند. شما می توانید کتابخانه ای ارزان تر با کتاب های جلد کاغذی تهیه کنید و برخی اوقات کتاب های با کیفیت بالا با جلد سخت را هم به مجموعه اضافه کنید.

  • فروشگاه های ارزان قیمت

این فروشگاه ها منبع مناسبی برای پیدا کردن کتاب های خوب هستند. در این نوع فروشگاه ها کتاب های جلد کلفت برای نوزادان را نزدیک به یک دلار و گاه به نصف این مبلغ می توانید بخرید.

  • هدیه کتاب

از دوستان و اقوام خود بخواهید که به جای خریدن اسباب بازی زیاد به مناسبت های سال نو و تولد، برای فرزند شما کتاب بخرند. کتاب هدیه جذابی است به ویژه اگر هدیه دهنده آن را با نوشته یا کارتی به صورت یک هدیه شخصی و ویژه هدیه کند.

  • بازارهای خانگی

بسیاری از خانواده ها فرزندانشان بزرگ شده و دیگر از کتاب های خود استفاده نمی کنند. آن ها ناچار خانه را از اسباب های زیادی تصفیه می کنند و کتاب ها را همراه با وسایل دیگر در پارکینگ، حیاط یا در مقابل خانه خود به حراج می گذارند. از آنجا که کودکان خردسال و نوزادان کتاب را به دهانشان می زنند ویا هنگام ورق زدن کتاب انگشتانشان خیس است بهتر است این گونه کتاب ها را ابتدا با ضدعفونی کننده ی مطمئن تمیز کنید و خوب تکان دهید.

  • برنامه های اجتماعی

اخیرا من برنامه جالبی را معرفی کردم به نام کتابخانه تخیل خانم دالی پارتن1 .این برنامه در بعضی از محلات اجرا می شود و برای کودکان، تا سن ۵ سالگی، کتاب رایگان ارائه می دهد.

  • کتاب فروشی ها

کتاب فروشی ها اکثر اوقات قفسه ویژه کتاب های ارزان قیمت دارند و شما می توانید در این قسمت کتاب های مناست کودکان برای کتابخانه فرزندتان فراهم کنید. بعضی از این کتابخانه ها جایزه هم می دهند. شما می توانید با ثبت نام یا ارائه نشانی پست الکترونیکی خود در این برنامه ها شرکت کنید.

  • کتاب فروشی های دست دوم

این کتاب فروشی ها محل مناسبی برای پیدا کردن کتاب های خوب دست دوم با قیمت مناسب است.

  • مبادله کتاب

در محله خود به دنبال افراد یا مراکزی بگردید که مایلند کتاب مبادله کنند. ممکن است خانواده ای را پیدا کنید که مایل باشند کتاب هایی که فرزندتان دیگر به خواندن آن ها علاقه ندارد را با کتاب های مورد علاقه او مبادله کنند. همچنین در مغازه های خواروبار فروشی و غیره هم گاه میزی برای مبادله کتاب می گذارند که شما می توانید کتاب های استفاده شده را اهدا و کتاب های دیگری را بر دارید.

ساختن کتابخانه برای فرزندتان سرمایه گذاری مفیدی است که حاصل آن عشق به خواندن در فرزند شماست. روش های ارائه شده در بالا راه هایی است که نیاز به هزینه زیاد ندارد. متناسب با رشد فرزندتان، کتاب ها را در قفسه های پایین یا در سبدی قرار دهید که او بتواند آن ها را ببیند و بردارد. همچنین احترام به کتاب و محل گذاشتن کتاب را از سنین کم به او یاد بدهید تا کف اتاق نشیمن شما پر از کتاب نشود.

برای نمونه می توانید جلد کتاب های مورد علاقه او را فتو کپی کنید و یک کارتن مقوایی را با آن ها تزیین کنید. می توانید روی فتوکپی ها را چسب بزنید تا پاره نشوند. آنگاه به کودکتان بیاموزید که هر چند روز یک بار کتاب ها یی که خوانده است را بیاورد، نقش کتابدار را بازی کند و کتاب ها را در جعبه یا کارتن مقوایی جای دهد.

هنگامی که برای کودکتان کتابخانه می سازید توجه کنید که آنچه کودک شما به خاطرخواهد سپرد زمانی است که کتاب خوبی را با هم خوانده اید.

"خانه بدون کتاب مانند اتاق بدون پنجره است...... داشتن کتابخانه امری تجملی نیست بلکه از ضروریات زندگی است." هنری وارد بیچر

پی نوشت:

1. Dolly Parton's Imagination Library

برگردان:
قاسم نباتعلی
نویسنده
لاری کالابرسه
ویراستار:
افسانه اشرفی
Submitted by editor6 on