یادگیری و خواندن از خانه آغاز می‌شود

گزارشی از پروژه «خواندن با خانواده» در مؤسسه توانمندسازی مهر و ماه

«مؤسسه توانمندسازی زنان و کودکان مهر و ماه» از جمله‌ مراکزی است که از پاییز امسال به طور نظام‌مند اجرای پروژه‌ی «خواندن با خانواده» را آغاز کرده است. این موسسه سازمانی مردم‌نهاد است که خدمات آموزشی و حمایتی برای کودکان و زنان فراهم می‌کند و از سال 1395 همکاری خود با برنامه‌ی «با من بخوان» را آغاز کرده است.

در سال تحصیلی گذشته، با تعطیلی سراسری به سبب همه‌گیر شدن بیماری کووید-19، کلاس‌های آموزشی این مؤسسه به فضای مجازی منتقل شدند و بخشی از آموزش‌های کودکان پیش‌دبستان معطوف به اجرای فعالیت‌های در پیوند با آموزش خلاق سواد پایه و بلندخوانی در خانه شد. با شروع سال تحصیلی جدید و با ادامه یافتن محدودیت‌های آموزش حضوری، «مؤسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران» و «مؤسسه‌ی توانمندسازی زنان و کودکان مهروماه» پروژه‌ای تازه با عنوان «خواندن با خانواده» را با پشتیبانی خانم دلیله هاشمی و مشارکت پشتیبانان مؤسسه مهر و ماه در تأمین بخشی از هزینه‌ی تهیه کتاب‌ها، برای شماری از خانواده‌های تحت پوشش این مؤسسه آغاز کردند تا کودکان در خانه و همراه با مادران مهارت‌های سواد پایه را بیاموزند و کتاب بخوانند.

«خواندن با خانواده» پروژه‌ی تازه‌‌ی «مؤسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران» در برنامه‌ی «با من بخوان» است. هدف اصلی این پروژه بردن برنامه‌ی کتابخوانی و سوادآموزی به درون خانواده‌های کم‌برخوردار و تبدیل خانه‌ها به محیط‌های غنی از سواد است. محیط‌هایی که کودکان از راه خواندن کتاب و انجام‌دادن فعالیت‌های در پیوند با آن، در معرض سواد قرار می‌گیرند و مهارت‌های خواندن و بنیان‌های سواد خود را با همراهی اعضای خانواده تقویت می‌کنند. محور اصلی این برنامه یادگیری همراه با لذت در خانواده و با مشارکت همه‌ی اعضای خانواده است. منظور از خانواده، درگیر شدن همه‌ی اعضای خانواده در فعالیت‌های خواندن است؛ مادر، پدر و فرزندان و در برخی خانواده‌ها مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و...

خانواده‌های شرکت‌کننده در این پروژه در موسسه‌ی مهر و ماه دارای فرزند گروه سنی پیش‌دبستان هستند و با دریافت بسته‌های آموزش خلاق از راه ادبیات، کتاب‌های بلندخوانی و شرکت در نشست‌های آموزشی منظم با هدایت مربیان آموزش دیده‌ی پیش‌دبستان مؤسسه مهروماه (خانم‌ها فاطمه پوربایرام، فاطمه نوروزی، فاطمه رمضان‌دوست و سمانه جلالوند)، روش آموزش فرزندشان در خانه را می‌آموزند؛ در خانه برای فرزند‌شان کتاب می‌خوانند و فعالیت‌هایی برای تقویت مهارت‌های سواد کودکان در پیوند با کتاب انجام می‌دهند. مربیان نیز با بررسی مداوم فعالیت‌های خانواده‌ها، بازخوردها و رهنمودهای لازم را به آن‌ها ارائه می‌کنند.

طی ماه‌های مهر و آبان 1399، مربیان پیش‌دبستان مؤسسه‌ی مهروماه با شرکت در کارگاه‌ها و جلسه‌های آموزشیِ «با من بخوان»، آموزش‌های لازم را برای هدایت نشست‌های آموزشی همراه خانواده‌ها و ارزیابی فعالیت‌های آن‌ها دریافت کردند. در هفته‌ی پایانی آبان ماه، بسته‌ها و کتاب‌های مورد نیاز به مؤسسه‌ی مهروماه فرستاده شدند و روزهای شنبه و یک‌شنبه یکم و دوم آذر ماه 1399، مربیان نخستین نشست‌های آموزشی خانواده‌ها را در فضای مجازی برگزار کردند. خانواده‌ها از همان هفته‌ی نخست، خواندن کتاب همراه فرزندان‌شان را آغاز کردند و با فرستادن تصویر و صدا از نشست‌های بلندخوانی همراه فرزندان‌شان، این لحظات بسیار دلنشین را با مربیان به اشتراک گذاشتند.

با فعالیت‌های برنامه‌ی «با من بخوان» در مؤسسه مهر و ماه بیشتر آشنا شوید

با پروژه «خواندن با خانواده» بیش‌تر آشنا شوید

 

 

نویسنده
گروه با من بخوان
پدیدآورندگان:
Submitted by editorsa on